Gå til innhold

Unicode bokstaver i spill


Anbefalte innlegg

Jeg holder på å vurdere å oppgrader tekst modulet for en 3d motor, og vurdere derfor støtte for unicode, men slik som jeg har gjort det tidligere er å bruke en teksture med alle ASCII bokstavere, men det går jo ikke med unicode. Så jeg lurte på om noe viste hvordan dette pleier å bli gjort i lignende prosjekter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo det er greit det, men hvordan overfører man tegnene til Ogl.

tegnere man tegnene med CPU for så bruke hele tekst stringen som en tekstur eller.

Jeg regna litt på tekstur størrelsen og

Bredde * høyde * (Grå + Alpha) * antall (UNICODE)

 

24*24 * (1+1) * ca 64k = ca 72 MB

 

Riktig nok så kan man nok sløyfe Alpha, men fortsatt så skal man gjerne ha muligheten til hi-res fonter også så størrelsen kan blir nok mye større hvis man bruker pre-rendrete fonter

Lenke til kommentar

Hm, nei; man genererer tegnene som vanlige objekter bygget opp av OpenGL-primitives (triangler o.s.v.). Så har man eventuelt en texture på disse. Blizzard gjør dette i f.eks. WoW:

 

http://nehe.gamedev.net/data/lessons/lesson.asp?lesson=43

 

edit: det å lagre disse som vektor-grafikk fremfor bitmaps bør ta mye mindre minne .. i tillegg blir det myemye mer fleksibelt

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar

hmmm... det var ingen dum ide å bruke triangler, men jeg liker ikke det enorme antallet triangler ved mye tekst. Når det gjelder kvalitet er jo primitiver regulerbare i form av interpolasjonen av vektor-grafikke. Det virker som om de fleste teknikkene har både + & -, men jeg lagt polygon metoden i minnet.

Jeg tror nok jeg velger å bruke en ASCII "plate" tekstur for rendring av konsoler og muligens andre små ting for så bruke polygon til større tekster og steder der jeg trenger UNICODE støtte.

Jeg leste forsåvidt at Unreal (2-2,5) hadde støtte for Unicode via bitmap (men jeg er fryktelig usikker på om det var full unicode støtte eller bare enkelte "tegnsett" (kinesisk,japansk,arabisk osv..)

 

btw. den NeHe linken bruker teksturer ikke primitiver.

 

Takker for svarene

Lenke til kommentar

åh, stemmer; jeg tittet bare kjappt på den artikkelen .. uansett; det du nevner om å kombinere virker som en grei løsning

 

FT ser ut til å være godt dokumentert foresten:

http://freetype.sourceforge.net/freetype2/...FT_OutlineGlyph

 

via den der, 2 strukturer "ned", når man punktene (x,y) i hvert tegn

 

btw. kan du bruke http://www.pango.org/ ..? skulle tro noe sånnt som den der kanskje er "grei nok" i sammenheng med konsoller i hvertfall

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...