Giddion Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Jeg holder på å vurdere å oppgrader tekst modulet for en 3d motor, og vurdere derfor støtte for unicode, men slik som jeg har gjort det tidligere er å bruke en teksture med alle ASCII bokstavere, men det går jo ikke med unicode. Så jeg lurte på om noe viste hvordan dette pleier å bli gjort i lignende prosjekter. Lenke til kommentar
lnostdal Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 tror det er vanlig å kombinere freetype med opengl; via freetype har man tilgang til mange unicode-tegn Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 15. september 2006 Forfatter Del Skrevet 15. september 2006 Jo det er greit det, men hvordan overfører man tegnene til Ogl. tegnere man tegnene med CPU for så bruke hele tekst stringen som en tekstur eller. Jeg regna litt på tekstur størrelsen og Bredde * høyde * (Grå + Alpha) * antall (UNICODE) 24*24 * (1+1) * ca 64k = ca 72 MB Riktig nok så kan man nok sløyfe Alpha, men fortsatt så skal man gjerne ha muligheten til hi-res fonter også så størrelsen kan blir nok mye større hvis man bruker pre-rendrete fonter Lenke til kommentar
lnostdal Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 (endret) Hm, nei; man genererer tegnene som vanlige objekter bygget opp av OpenGL-primitives (triangler o.s.v.). Så har man eventuelt en texture på disse. Blizzard gjør dette i f.eks. WoW: http://nehe.gamedev.net/data/lessons/lesson.asp?lesson=43 edit: det å lagre disse som vektor-grafikk fremfor bitmaps bør ta mye mindre minne .. i tillegg blir det myemye mer fleksibelt Endret 15. september 2006 av lnostdal Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 17. september 2006 Forfatter Del Skrevet 17. september 2006 hmmm... det var ingen dum ide å bruke triangler, men jeg liker ikke det enorme antallet triangler ved mye tekst. Når det gjelder kvalitet er jo primitiver regulerbare i form av interpolasjonen av vektor-grafikke. Det virker som om de fleste teknikkene har både + & -, men jeg lagt polygon metoden i minnet. Jeg tror nok jeg velger å bruke en ASCII "plate" tekstur for rendring av konsoler og muligens andre små ting for så bruke polygon til større tekster og steder der jeg trenger UNICODE støtte. Jeg leste forsåvidt at Unreal (2-2,5) hadde støtte for Unicode via bitmap (men jeg er fryktelig usikker på om det var full unicode støtte eller bare enkelte "tegnsett" (kinesisk,japansk,arabisk osv..) btw. den NeHe linken bruker teksturer ikke primitiver. Takker for svarene Lenke til kommentar
lnostdal Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 (endret) åh, stemmer; jeg tittet bare kjappt på den artikkelen .. uansett; det du nevner om å kombinere virker som en grei løsning FT ser ut til å være godt dokumentert foresten: http://freetype.sourceforge.net/freetype2/...FT_OutlineGlyph via den der, 2 strukturer "ned", når man punktene (x,y) i hvert tegn btw. kan du bruke http://www.pango.org/ ..? skulle tro noe sånnt som den der kanskje er "grei nok" i sammenheng med konsoller i hvertfall Endret 17. september 2006 av lnostdal Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 17. september 2006 Forfatter Del Skrevet 17. september 2006 Jeg kikket litt på en artikkel: Survey Of OpenGL Font Technology Der fant jeg FTGL som bygger på freetype2 og det virker som om den kan gjøre det meste av jobben for meg, men som sagt jeg har ikke satt meg så inn i det. Takker igjen for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå