password Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Jeg skal levere en rapport om akselerasjon i morgen, men jeg står fast på et par punkter: Jeg har trillet en kule i tre typer bakker som er like lange. Den ene heller likt hele veien, den andre er slak på begynnelsen og bratt på slutten og den tredje er bratt på begynnelsen og slak på slutten. Resultatet blei at kula trillet mye fortere ned den bakken som var bratt på begynnelsen og slak på slutten. Jeg skal forklare hvorfor, men veit ikke helt hvordan jeg skal angripe dette. I tillegg lurer jeg på om noen kan forklare hvorfor en kule som ligger på bakken i et tog f.eks., begynner å trille bakover når toget akselererer og hvorfor den triller framover år toget bremser. Det blei endel det her, men jeg ville blitt veldig takknemmelig om noen har noe fornuftig å komme med. Lenke til kommentar
Kim_90 Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 (endret) Jeg skal levere en rapport om akselerasjon i morgen, men jeg står fast på et par punkter: Jeg har trillet en kule i tre typer bakker som er like lange. Den ene heller likt hele veien, den andre er slak på begynnelsen og bratt på slutten og den tredje er bratt på begynnelsen og slak på slutten. Resultatet blei at kula trillet mye fortere ned den bakken som var bratt på begynnelsen og slak på slutten. Jeg skal forklare hvorfor, men veit ikke helt hvordan jeg skal angripe dette. I tillegg lurer jeg på om noen kan forklare hvorfor en kule som ligger på bakken i et tog f.eks., begynner å trille bakover når toget akselererer og hvorfor den triller framover år toget bremser. Det blei endel det her, men jeg ville blitt veldig takknemmelig om noen har noe fornuftig å komme med. 6862567[/snapback] problemet med kula: Kulen med bratt bakke i starten kom først ned forde den akselererte mye fortere og fikk dermed mer fart i løpet av turen en de andre.(enkelt og greit) Det med toget: Kulen triller bakover forde den har ikke noe som kan hindre den i det det toget akelererer, altså, mennesker bruker hodet og holder seg fast i noe, mens kula bare triller, når toget bremser skjer akuratt det samme forde kula har ikke noen egen fysisk "kraft" og må dermed bare trille sin vei. Edit: btw, ikke stol så mye på meg at det gjør noe, jeg har ikke fysikk ennå Endret 14. september 2006 av Kim_90 Lenke til kommentar
framoeng Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Jeg skal levere en rapport om akselerasjon i morgen, men jeg står fast på et par punkter: Jeg har trillet en kule i tre typer bakker som er like lange. Den ene heller likt hele veien, den andre er slak på begynnelsen og bratt på slutten og den tredje er bratt på begynnelsen og slak på slutten. Resultatet blei at kula trillet mye fortere ned den bakken som var bratt på begynnelsen og slak på slutten. Jeg skal forklare hvorfor, men veit ikke helt hvordan jeg skal angripe dette. I tillegg lurer jeg på om noen kan forklare hvorfor en kule som ligger på bakken i et tog f.eks., begynner å trille bakover når toget akselererer og hvorfor den triller framover år toget bremser. Det blei endel det her, men jeg ville blitt veldig takknemmelig om noen har noe fornuftig å komme med. 6862567[/snapback] problemet med kula: Kulen med bratt bakke i starten kom først ned forde den akselererte mye fortere og fikk dermed mer fart i løpet av turen en de andre.(enkelt og greit) Det med toget: Kulen triller bakover forde den har ikke noe som kan hindre den i det det toget akelererer, altså, mennesker bruker hodet og holder seg fast i noe, mens kula bare triller, når toget bremser skjer akuratt det samme forde kula har ikke noen egen fysisk "kraft" og må dermed bare trille sin vei. Edit: btw, ikke stol så mye på meg at det gjør noe, jeg har ikke fysikk ennå 6862622[/snapback] vel vel.... Evt. bruk Newtons lover. SUM F = ma, samt alle krefter har en motkraft som er like stor, men motsatt rettet. Når toget øker farten, virker nøyaktig samme kraft på kula i motsatt retning. Bremsing er negativ akkselrasjon. Friksjonen til underlaget bestemmet hastigheten til kula. Når det gjelder kula i banen din, så er det kun g du bruker som akkselrasjon her, regner jeg med. Her ville jeg rett og slett regnet ut hastigheten gitt til forskjellige lenger av banen, og konkludert med dette. Vinkelen alfa spiller inn. Ganske enkle saker det her.. Lenke til kommentar
IBalic Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Ja, enig i siste her. Du må måle akselerasjonen i de områdene av banen der det er likt terreng. Ellers blir det bare surr og umulig å måle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå