Rinox Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Hei! Hvilke programmeringsspråk må jeg kunne for å lage et 3D-spill som habbo? Holder det med å bare kunne PHP? Hva programmerer de som lager slike online-spill i? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 (endret) Hva i alledager er habbo ? Og PHP er absolutt ikke et språk man lager 3D spill i. PHP er rett og slett ikke kraftig nok. EDIT: Hvilken språk ? C++(C ?) er vel det mest populære språket da det kommer til 3D og spill. Endret 14. september 2006 av Slettet-df17e Lenke til kommentar
Rinox Skrevet 14. september 2006 Forfatter Del Skrevet 14. september 2006 Hva med C# da? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Det går nok helt sikkert. Veit man får opengl libs til C# Men dette blir OT i PHP delen. Lenke til kommentar
Rinox Skrevet 14. september 2006 Forfatter Del Skrevet 14. september 2006 Ja, det blir vel det... Men nå som jeg først har satt opp en post her... Trenger jeg en egen guide for å programmere spill i C#? Eventuelt... Har noen en link til en god guide de har brukt? Lenke til kommentar
Knebba Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 (endret) Hva i alledager er habbo ? Og PHP er absolutt ikke et språk man lager 3D spill i. PHP er rett og slett ikke kraftig nok. 6862537[/snapback] joda, så en gang en fyr som lagde en 3d-rendrer i php .. men husker ikke url eller no. lignet på den gamle labyrint windowsskjermbeskytteren. Endret 14. september 2006 av kennteh Lenke til kommentar
vidarlo Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Ja, det blir vel det... Men nå som jeg først har satt opp en post her... Trenger jeg en egen guide for å programmere spill i C#? Eventuelt... Har noen en link til en god guide de har brukt? 6862763[/snapback] Dersom du har så lite peiling på programmering som det hørest ut til, ville aldri eg begynt med å lage et spill. Lær deg ett språk, gjerne php, python, ruby eller c#, og lær deg det skikkelig. Begynn med hello world, utvid med loops, kondisjonelle hopp etc etc. Å lage et 3D-spel krev *solide* programmeringskunnskaper. Lenke til kommentar
Rinox Skrevet 14. september 2006 Forfatter Del Skrevet 14. september 2006 Du, jeg er ikke HELT blåst. Jeg kan selvfølgelig lage et "hello world" program og sette inn variabler. Både i Python og i C# Har gått mer inn for C#. Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 (endret) Det er ikke bare å lære seg kodespråk som C, C++ osv... Har prøvd selv noen ganger, for å lære deg slike språk bør du nok kjøpe deg en bok. Og ha mye tid, mye, mye tid. Foreslår at du slår deg fast ved et prosjekt om gangen At du kosentrerer deg om det real etablish greiene som er en vanskelig oppgave, men mye lettere enn å lage et spill som habbo. No offence, tror ikke du er helt klar for å programmere spill som habbo enda. Du er trossalt bare 13(eller noe) Endret 14. september 2006 av erixz Lenke til kommentar
Rinox Skrevet 14. september 2006 Forfatter Del Skrevet 14. september 2006 Jepp, jeg er 13, men selvfølgelig har jeg ingen planer om å lage noe som habbo. Er bare nysgjerrig på hvordan de har laget det. Har en god bok om C#. Er i kapittel 7 Men akkurat nå konser jeg mest på PHP. Skal opprette et firma snart også Det er mye som skal gjøres, men jeg prioriterer PHP og RealEtablish høyest Lenke til kommentar
lilminime Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 (endret) Offopic: Starte et firma? Du er tretten år gammel gutt, ikke myndig. Hvordan i h$#$%te skal du registrere et firma, og hvor henter du kompetansen din fra? Vet du hva det innebærer og starte et as? Koster vel rundt 50 k mener jeg? sorry bobby, men synes du skal slappe litt av og ta skolegangen din serriøst istedenfor jeg;) Endret 14. september 2006 av [email protected] Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 (endret) Offopic:Starte et firma? Du er tretten år gammel gutt, ikke myndig. Hvordan i h$#$%te skal du registrere et firma, og hvor henter du kompetansen din fra? Vet du hva det innebærer og starte et as? Koster vel rundt 50 k mener jeg? sorry bobby, men synes du skal slappe litt av og ta skolegangen din serriøst istedenfor jeg;) 6864534[/snapback] Vel, det er faktisk gratis å opprette et Enpersonsforetak (også kjent som enmannsforetak, enkeltmannsforetak o.l). Skal man opprette AS koster det 100k, mens ASA koster 1M. Uannsett må man, som du sier, være myndig for å opprette et firma. Edit: ANS og ANS/DA er vel også gratis, men igjen må man være myndig. Endret 14. september 2006 av Ernie Lenke til kommentar
Rinox Skrevet 15. september 2006 Forfatter Del Skrevet 15. september 2006 Jeg har ikke noen planer om å utvikle et AS firma. At jeg må være myndig har jeg tenkt på. Firmaet er allerede registrert i min mors navn. Vi må bare endre firmaets navn Noe stort firma blir det heller ikke. Regner vel med at det blir et lite enkeltmannsforetak. For å drive litt med webdesign og slikt. Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Denne tråden går veldig, veldig offtopic nå Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Bruk en ferdig 3D motor ála Unreal/Source. Men da må du kjøpe rettighetene til motoren for å få lov til å gi ut spillet, noe som koster deg mer enn du mest sannsynligvis vil tjene på spillet. Eventuelt lag din egen 3D motor, men tar lang lang lang lang tid. Spesielt hvis du er uten erfaring, du kan jo tenke deg selv da: #Fysikkmotor #"Det-som-tegner-til-skjermen" #Selve 3D kjernen da. (Her må man også implementere items hvis man ønsker det) #MapTool (Greie til å lage nye map til spillet ditt uten å måtte hardkode det. Tja du kan jo alltid starte å lese OpenGL tutorials på nettet, eller 3D3. Du må også kunne C++, og selvfølgelig vite mye om spillet du vil lage. Planlegge hele greien før du setter deg ned å skriver en eneste linje med kode skal hele prosjektet være planlagt. Eventuelt kan du bruke GameMaker/Dark Basic, dette er programmer til å lage spill. Men ekstremt begrenset hva du kan gjøre. F.eks en 3d snurrende kube i Dark Basic er vel et par linjer vil jeg tippe. Det samme i OpenGL/3D3, tja.... Dette ble veldig overflatisk, men start med SDK til andre 3DMotorer, så du faktisk forstår hva en 3DMotor trenger. Så C++ og SDK til den API du vil bruke. (OpenGL/3D3) Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 For all del man trenger ikke c++ for å lage spill, når det gjelder bruke av ferdige 3d motorer er jeg enig, Ogre er en OpenSource motore som funker veldig bra den er for tiden under LGPL så den kan du bruke gratis. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Jeg har tøyset litt med Microsoft XNA nå, det virker lovende, den gjør utvikling av spill i C# ganske enkelt, dog den er bare i beta utgave, og fungerer kun i C# Express, men du kan lage spill til xbox360 med den etterhvert også. Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 jeg fant denne posten på gamedev. angående C# vs c++ og XNA. Lenke til kommentar
Csvk! Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Viss du tror at du lærer C, eller noe annet språk på et knips, så tar du nok feil min venn; dette tar år. Jeg har lest rundt på forumer om programmerings språk, og har lest at det tar mange år lære seg et språk skikkelig. Viss du skal lage spill sånn med en gang, og ikke kan noen språk skikkelig, ville jeg gått for Game Maker Game maker er skrevet i Delphi, som er skrevet i Pascal, som er skrevet i C. Så når du kan Game Maker, kan du lett gå over til Delphi, og deretter Pascal, og etter dette, C (etter min mening og research ). Men dette gjør du ikke på en måned, eller et år. Dette tar mange år. Jeg holder selv på med Game Maker, og kan en del om GML (Game Maker Language), men ikke 100% Lenke til kommentar
vidarlo Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Viss du tror at du lærer C, eller noe annet språk på et knips, så tar du nok feil min venn; dette tar år.Jeg har lest rundt på forumer om programmerings språk, og har lest at det tar mange år lære seg et språk skikkelig. Viss du skal lage spill sånn med en gang, og ikke kan noen språk skikkelig, ville jeg gått for Game Maker Game maker er skrevet i Delphi, som er skrevet i Pascal, som er skrevet i C. Så når du kan Game Maker, kan du lett gå over til Delphi, og deretter Pascal, og etter dette, C (etter min mening og research ). Men dette gjør du ikke på en måned, eller et år. Dette tar mange år. Jeg holder selv på med Game Maker, og kan en del om GML (Game Maker Language), men ikke 100% 7619611[/snapback] Så du har lest at det tar år... Det er eg ueinig i. Du kan lære mykje på nokre timar, og du kan lære veldig mykje på nokre hundre timar. Så at det tar år er eg heilt ueinig i. Og å sei at et språk er skrive i eit anna er heilt meiningslaust. Totalt. Python er skrive i C/C++ tipper eg, men dei har ingen fellesnevnarar utover at dei er programmeringsspråk, så delphi vil ikkje hjelpe deg direkte med C. Men kan du først ett språk er det raskt å lære seg ett til, etter som du kjenner tenkemåten... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå