Gå til innhold

Hvordan endre gruppeeierskap på dir/folder?

Anbefalte innlegg

Noen som kan forklare meg hva grupper brukes til, hvordan man oppretter ei gruppe? Vet at man kan chmodde filer og dir. med spessielle tillatelser for grupper, men hvordan kan man adde brukere i grupper og i det hele tatt opprette grupper?

Er veldig ny på dette og har prøvd å lese meg litt opp på dette uten å forstå noe særlig :s

Håper det er noen der ute som har litt tid til å forklare for meg =)

På forhånd takk =)

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-df17e

For å opprette en gruppe kan du bruker komandoen "groupadd" for å legge til en bruker i en gruppe kan du bruke komandoen "usermod". f.eks. usermod --append dingruppe dinbruker legger til "dinbruker" i gruppen "dingruppe"

Lenke til kommentar

grafisk?? eller tekstbasert?

Da har jeg endelig klart å legge usere i grupper (brukte adduser <user> <gruppa>). Det er vel samme fremgangsmåte?

Så neste spm: Hvordan chmodder jeg mapper slik at denne gruppa jeg har laga får tilgang? I chmod er det jo bare mulig å skrive rettigheter til "gruppen", men hvilken gruppe er dette? Gruppen eieren av filen tilhører? Er det noen måte å sette at ei gruppe for rwx tillatelser på en mappe eller evt. ei fil?

Lenke til kommentar

Jeg har skjønt hvordan man legger passord til grupper, adder usere og slikt, men hvordan gjør jeg sånn at en folder/dir blir en gruppe sin? Liksom at man skifter eierskap, ikke selve user-eieren men gruppe-eieren. Hvordan kan jeg gjøre det?

Når jeg lister (ls-lA) så ser jeg jo eieren og hvilken gruppe dir hører til, jeg vil gjøre slik at ei mappe blir den gruppa jeg lagde sin. Da kan jeg jo adde usere inn i denne gruppa og endre grupperettighetene på mappa, slik at alle folka i den aktuelle gruppa for like tillatelser, ikke sant?

Håper på raske svar =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...