Gå til innhold

Oppløsning på HDTV sendinger i Norge

Anbefalte innlegg

Men fakta er at en HD kanal bruker støre båndbredde i sendenettet enn en PAL oppløsning.

7082197[/snapback]

HDTV-formatene vil bli bitredusert med MPEG-4, og dermed ta mindre plass enn analoge formater.

7337616[/snapback]

Det var jo ikke poenget. Vi vet at alt bli sendt i MPEG-4. Men en Pal oppløsning sending i MPEG-4 vil bruka ca halvparten så mye båndbredde som en i 720P oppløsning.

Derfor vil det ikke bli så mange HD sendinger (om noen) når NTV lanserer. Pga de må prioritere mangfoldet fremfor noen få HD kanaler.

AKIRA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som flere andre her tror jeg ikke at vi får HD sendinger fra NRK og TV2 før 2010. NRK skulle gå over til 16:9 format 16. september, men selv det klarte de ikke. Amatører.

7337741[/snapback]

De så vel ikke hensikten, i og med at de fortsatt sender analogt til de fleste husstander.

Nå vet jeg ikke hvordan det ser i statestikken mellom analogt og digitalt eller hvor stor del som kan motta WS-signaler, men jeg husker at for mange år siden sendte TV1000 filmer i widescreen analogt via parabol. Med tanke på hvor mange WS-TV'er det finnes i Norge er det ennå merkeligere at de norske kanalene har vært så seine til å innføre WS i sine sendinger. Selv kjøpte jeg en WS-TV for cirka 10 år siden og først seint i år er det realitvt mye sendinger i WS. De siste årene har det være nærmest umulig å få tak i en anstendig TV i 4:3-format.

Vet naturlig nok ikke hvor stor prosentandel av kundene som må ha tilgang til WS-TV og WS-kompitable signaler før de finner det hensiktsmessig å gå over til WS for fullt. :whistle:

7338503[/snapback]

Joda, kundemassen er en faktor, men det handler også om piplinen fra kamera til ferdig program. TV kanaler investerer millioner i utstyr som skal leve i mange år. Det tar en 10 - 15 år å gjennomføre ett slikt skifte i alle ledd. Widescreen betyr:

Nye kameraer/linser

Ny måte å bygge studioer på da du har ett bredere utsnitt

En ny måte å regisere på da du har en større flate å jobbe med

Nye redigerings teknikker og hardware støtte. (software video redigerinng gjøres hovedsakelig av amatør og semiproff marked. TV stasjoner har hatt hardware i mange år som gjør det vi bare har kunnet gjøre de siste årene på en PC)

osv osv...

Så det at du og jeg har en WS TV er bare en lite bit av ett MYE større puslespill.

AKIRA

Lenke til kommentar
Joda, kundemassen er en faktor, men det handler også om piplinen fra kamera til ferdig program. TV kanaler investerer millioner i utstyr som skal leve i mange år. Det tar en 10 - 15 år å gjennomføre ett slikt skifte i alle ledd. Widescreen betyr:

Nye kameraer/linser

Ny måte å bygge studioer på da du har ett bredere utsnitt

En ny måte å regisere på da du har en større flate å jobbe med

Nye redigerings teknikker og hardware støtte. (software video redigerinng gjøres hovedsakelig av amatør og semiproff marked. TV stasjoner har hatt hardware i mange år som gjør det vi bare har kunnet gjøre de siste årene på en PC)

osv osv...

Så det at du og jeg har en WS TV er bare en lite bit av ett MYE større puslespill.

AKIRA

7342111[/snapback]

Du har helt klart et poeng når man tenker 100% WS-sendinger, men hva med filmer? Disse ble sent som nevnt av Viasat (TV1000) i WS via analog parabol for 10 år siden, hva er unskyldning for at f.eks de norske kanalene ikke kunne sende de samme filmene i WS i samme tidsrom?

I den sammenhengen er det også interssant å se de som ikke vil kjøpe en HDTV fordi sendingene ikke er utpreget tilgjengelig ennå. Hvis de norske kanalen skal vente like lenge på at forbrukerne sitter med en HDTV som med de har gjort med WS før de vurderer å gå over til HDTV sendinger, kan det ta litt tid. Når det gjelder WS, så er dekningen av WS-TV'er ganske god i Norge vil jeg tro, men det er først nå i de siste månedene de norske kanalene har begynt å sende realtivt mye i WS. Er klar over at mange ser filmer på DVD og bruker TV'n til spill, men langt de fleste bruker TV'n til å se TV-programmer.

Lenke til kommentar

Det var jo ikke poenget. Vi vet at alt bli sendt i MPEG-4. Men en Pal oppløsning sending i MPEG-4 vil bruka ca halvparten så mye båndbredde som en i 720P oppløsning.

Derfor vil det ikke bli så mange HD sendinger (om noen) når NTV lanserer. Pga de må prioritere mangfoldet fremfor noen få HD kanaler.

7342091[/snapback]

576i vil bruke mindre båndbredde enn 720P, men 720p er så mye bedre at når NRK og TV2 begynner å sende HDTV vil SD-kanaler dø som dugg for solen.

Lenke til kommentar
Har snakket litt med en kompis som nettopp var på messa i hamburg (fagmesse TV). Han nenvte at HDTV sendekvalitet i Norge ikke er bestemt. Han synes det var latterlig at folk nå kjløpte 720p TV'er hvis NTV og kanalene kom til å sende i 1080p.

På ntv.no sine sider står det ingen ting om oppløsningen HD-TV kommer til å bli sendt i (720/1080p/i) kun at de vil bruke MPEG4 komprimering.

Noen som vet noe mer rundt dette?

6862404[/snapback]

Det finnes ingen etablert sendestandard for 1080p. HDTV-sendestandard per i dag er enten 720p eller 1080i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...