corky Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 I WinXP kan maskinen plutselig restarte av seg selv. Når jeg så kommer inn i Windows igjen får jeg en melding om at systemet er gjenopprettet etter en alvorlig feil. Og maskinen begynner så å fungere dårligere, og meldingen dukker opp ved hver oppstart. Jeg har nå tatt en fullstendig formatering av alle diskene og installert XP på nytt. Men i hendelseslisten kan jeg lese at: ACPI BIOS prøver å lese fra en ulovlig I/U adresse 0xcfc, som ligger i det beskyttede adresseområdet 0xcf8-0xcff Kan dette være årsaken til problemet? Noen som har opplevd liknende? Hvordan kan jeg fikse dette? Min PC består av: Abit KG7-lite HK 256MB DDR AMD 1700+ Sapphire Radeon 8500LE 128MB Soundblaster PCI 128 Lenke til kommentar
Brugle Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Ja dette er ASPI feil. Du burde laste ned de nyeste ASPI driverne og innstalere de. Da fungerer alt glatt, det er jeg 90% sikker på. Lykke til Og her er et programm som sjekker dette http://www.sikkopi.dk/Downloads/Aspi/aspichk.exe http://www.sikkopi.dk/aspi.htm Her kan du finne drivere tror nero driverne burde funke greit. [ Denne Melding var redigert av: Brugle på 2002-10-29 22:49 ] Lenke til kommentar
knut Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-29 22:47, skrev Brugle:Ja dette er ASPI feil. Du burde laste ned de nyeste ASPI driverne og innstalere de. Da fungerer alt glatt, det er jeg 90% sikker på. Lykke til Ehhh, det er snakk om acpi og ikke aspi. Den feilen høres ut som at det er en feil med enten hovedkortets bios eller en av tilleggskortene dine. At de ikke følger acpi standarden til punkt å prikke. Sjekk om du har den siste driveren og biosen til alle ting du har i maskinen. Lenke til kommentar
corky Skrevet 29. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2002 Jeg har testet med alle de nyeste driverne til kortene, untatt å flashe BIOS'en til hovedkortet. Har nemlig hørt om en god del personer med liknende hovedkort som meg klage på den nyeste versjonen av BIOS til disse kortene. Dessuten er jeg jo litt redd for at noe kan gå galt under oppdateringen. Lenke til kommentar
knut Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Jeg vil ikke tro at nyere bios versjoner av dette kortet gjør det mer ustabilt. http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/engl...=KG7-LiteBios Ser du her står det også en ting om acpi og noe de har fikset der. Vil sterkt anbefalle deg at du oppdaterer biosen. På moderne maskiner er det ekstremt liten mulighet til at flashingen går feil. Hvertfall så lenge du ikke er plaget av et ustabilt strømnett. Lenke til kommentar
corky Skrevet 1. november 2002 Forfatter Del Skrevet 1. november 2002 Jeg har faktisk oppdatert til nyeste BIOS. Problemet forsvant med en gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå