Gå til innhold

Hjelp til profesjonell bærbar

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger hjelp til kjøp av bærbar pc.

Jobber i finans og trenger en som klarer å håndtere store menger data inn og ut uten å henge. Dette har jeg så langt ikke klart å finne for en bærbar. Kan noen gi meg noen tips om dette? Er det avkjøling, skjermkort eller? Vanlige stasjonære klarer dette fint.

mvh

ORM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg trenger hjelp til kjøp av bærbar pc.

Jobber i finans og trenger en som klarer å håndtere store menger data inn og ut uten å henge. Dette har jeg så langt ikke klart å finne for en bærbar. Kan noen gi meg noen tips om dette? Er det avkjøling, skjermkort eller? Vanlige stasjonære klarer dette fint.

mvh

ORM

6861708[/snapback]

kjøp den dyreste ! da vet du at den klarer alt :p noe sånt kanskje http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=324229 +??

Endret av acemaster
Lenke til kommentar

Hei og velkommen til forumet!

Hvilken prisklasse tenker du på? Vekt? Skjermstørrelse? Batteritid?

Skal du ha en virkelig rå pc med HD DVD, så kan du se på Acer Ferrari 5005WLHi. Eventuellt Acer Ferrari 1005WTMi om du vil ha en mindre pc. Disse modellene er ikke de som gir mest for pengene, men de er eksklusive og solid bygget i karbonfiber, som er mye mer slitesterkt.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Det jeg er ute etter er en bærbar pc som har en ekstremt god avkjølingsegenskap. Dette da jeg har store menger data som transporteres til og fra pc. En vanlig stasjonær klarer dette bra, men ikke bærbar. Det skyldes nok ikke prosessor eller ram, men mer avkjøling.

Noen som vet noe om dette?

mvh

ORM

Lenke til kommentar

Bærbare i dag er like effektive som stasjonære, hvis normale stasjonære pcer greier jobben, skulle man tro at du nesten kunne plukke opp en hvilken som helst bærbar som selges nå til dags. Helst med minst 1gb minne, harddisk med 7200rpm og dobbeltkjerne prosesser.

Tviler på at informasjonen blir presentert i avansert 3d, så da holder det med integrert skjermkort.

Har litt samme problemet selv da min bærbare har problemer med noen økonomiske modeller jeg jobber på, er så mye bedre å sitte på den stasjonære.

Er i ferd med å bytte ut min bærbare, se:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=626863&hl=

Alle de tre pcene burde greie jobben, selv om de ikke nødvendigvis har 7200 rpm harddisk.

Lenke til kommentar

Les igjennom Retningslinjene for denne kategorien.

Disse er også tydelig nemt i toppen av denne kategorien, samt at de ligger som eneste annonsering/sticky i denne kategorien!

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke godt nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Jobber i finans og trenger en som klarer å håndtere store menger data inn og ut uten å henge.

6861708[/snapback]

Så det er litt som å spørre etter en rask bil, men uten å nevne om underlaget er sand, asfalt, tørt, vått, svingete osv osv. I 7 ut av 10 tilfeller av data arbeide jeg har arbeided med mht databehandling, alt fra enkle stamdata innlesninger til kvant.analyse, er det mennesker som har skyld i maskinen arbeide langsomere enn det en optimalisering av prosessen.

Det har vanligvis noe med programmet å gjøre også. Hvilke program anvender du? Excel med egenskrevne VBA moduler, SAS, S Plus, R, Mathematica?.

Dual Core CPU, med fordel de nye Intel, og masse ram. Hvis du bruker SAS Enterprise Guide 9.1 har jeg funnet ut at det er minimum 2GB ram hvis du bruker mere enn 6.5 mill observasjoner og kjører modellering på f.eks ARIMA el (G)ARCH (spørs jo om du driver med finans og predictions/trend analyse). Skriver en del VBA makroer til portefølje stying, de kjører på ALT som er, varierer fra 45sek på en god Pentium 4 til 80sek på en svakere maskin - alt avhenger om hvor dyktig du skriver makroen, en enkel omskriving og bedre håndtering av array'er sparte meg 2 minutter pr. run.

S plus og R kjører som noen racere på ordinere enkel kjerne PCer og 1GB ram, det gjør SAS også hvis du ikke skal ha grafisk output (pga grafene blir laget med html fremvisning).

Hvis du bruker Excel for datahåndtering, som mange gjør, så burde du heller arbeide med array's i vba isteden for grafisk visning, da fordelen kun kan oppleves, ikke forklares.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...