Gå til innhold

Defekt hovedkort eller?


tronni87

Anbefalte innlegg

Hei

 

For noen uker siden satte jeg sammen en pc. Delene er som følger:

Asus P5W DH Deluxe

Intel Core 2 Duo E6600

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB

Asus Radeon X1900XT 512MB

Hiper Strømforsyning ATX 580W Sort

 

Da jeg startet maskinen gikk alt veldig fint. Alle vifter osv virket. Jeg slo på pcen og den varte noen minutter før den slo seg av. (akkurat som man skulle trekke ut strømkabelen) Alt stoppet opp. Jeg tok på pcen igjen, den varte i noen minutter før den igjen slo seg dramatisk av. Etter mye frustrasjon skulle jeg ta den på igjen, da virket den ikke. Trykket på-knappen mange ganger, uten at noe skjedde. (Lyset på hovedkortet virket ikke) Jeg ventet noen timer, før jeg testet den igjen. Da fungerte maskinen, men dessverre i bare 2-3 minutter før den slo seg av. Jeg leverte så pcen inn til en lokal pc-butikk til testing, og de kom fram til at det må ha vært noe galt med strømforsyningen. Ustabil strømforsyning. Derfor sendte jeg strømforsyningen tilbake til komplett. Jeg fikk i dag en ny en (erstatning). Koblet den til, men nå ville ikke selve maskinen starte. Ingen vifter virker. Jeg kan se at hovedkortet osv får strøm, siden at lyset på hovedkortet lyser.

 

Det jeg lurer på. Er hovedkortet defekt, siden den ikke vil starte? Skal et defekt hovedkort lyse? Hvorfor vil ikke maskinen starte? Kan jeg ha koblet feil eller noe?

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Husket 4 pin 12v?!

Prøv å resette bios (CCmos) Se manual

Om du kommer inn i bios så er det mulig du må justere opp spenningen til minnet (vdimm) sjekk mot spesifikasjonene til minnet.

Mulig du må oppdatere bios.

6862105[/snapback]

 

Ja, jeg har koblet til 4 pin 12v, men det fungerer fortsatt ikke. Maskinen er helt dø. Ingenting virker. Det eneste som fungerer, er det lille lyset som lyser på hovedkortet. Trykker jeg på-knappen så skjer det ingenting. Litt merkelig.

Lenke til kommentar

Det problemet virker skremmende likt mitt. Installerte noen programmer på PCen da den pluttselig slo seg av. Prøvde å slå den på uten hell. Så ventet jeg noen minutter og prøvde ijen. Da startet den. Dagen etter satt jeg å spillte da den plutselig slo seg av igjen. Prøvde å slå den på men det funket ikke. Prøvde å vente en liten stund før jeg slo den på igjen, men denne gangen var strømforsyningen ødelagt. Hverken status lyset på strømforsyningen eller HK lyste. Har sendt inn strøm forsyningen men vet ikke om resten av komponentene virker.

Endret av Koppit
Lenke til kommentar
Är cpu kjøler riktigt installerad?

6864956[/snapback]

 

Ja, CPU kjøleren skal være riktig innstallert. Det som er så merkelig, er at maskinen har fungert tidligere. Jeg har fått lagt inn windows osv, før jeg sendte inn strømforsyningen, siden maskinen hele tiden slo seg av. Men nå vil ingenting virke. Jeg tror det er hovedkortet som har tatt kvelden, men det er litt merkelig, siden jeg har klart å lagt inn windows og vært inne i windows etterpå. (det skjedde før jeg sendte inn strømforsyningen og fikk en ny (i dag) i erstatning). Jeg har gått igjennom koblingene en gang til, og alt ser ut til å være koblet riktig.

Lenke til kommentar

Napp ut minne, skjermkort, hdd/CD-drev, pci kort ol. og prøv å starte pc. Eller gå andre veien evnt, slik at du eliminerer ulike feil. PSU'en din kan du måle med et multimeter hvis du har det, for å sjekke om det leverer strøm. Ha du en gammel psu liggende kan du prøve med den.

 

Så lenge du ikke brenner deg på chipsetene eller cpu kjøleren, skal ikke varme være utslagsgivende for a maskinen starter. Jeg tipper at hk er fubar, mulig ødelagt av en dårlig psu. Så lenge den virker, skal den pu'en være kraftig nok til oppsettet ditt.

Lenke til kommentar
Napp ut minne, skjermkort, hdd/CD-drev, pci kort ol. og prøv å starte pc. Eller gå andre veien evnt, slik at du eliminerer ulike feil. PSU'en din kan du måle med et multimeter hvis du har det, for å sjekke om det leverer strøm. Ha du en gammel psu liggende kan du prøve med den.

 

Så lenge du ikke brenner deg på chipsetene eller cpu kjøleren, skal ikke varme være utslagsgivende for a maskinen starter. Jeg tipper at hk er fubar, mulig ødelagt av en dårlig psu. Så lenge den virker, skal den pu'en være kraftig nok til oppsettet ditt.

6865127[/snapback]

 

Ja, jeg skal teste å ta ut minne, skjermkort osv. Skal psu'en kun være tilkoblet til hovedkortet, for å så starte maskinen? Går det an å bare koble en kabinettvifte til psu og se om vifta fungerer eller må psu alltid være tilkoblet hovedkortet og så koble til vifta? På den måten kan jeg se om psu'en fungerer.

Lenke til kommentar
Du kan da ikke ha koblet Power Sw kabelen feil vei eller noe sånt da?

Husk å bruke den hvite overgangen som følgte med hovedkortet.

6869851[/snapback]

 

Jeg skal ha koblet den rett vei. Ja, jeg bruker den hvite overgangen.

Men nå har jeg sendt en forespørsel til komplett.no om å returnere PSU, hovedkort og minnebrikkene. Så får de teste delene. Så får vi se om det virker, når jeg får dem tilbake.

 

Men jeg tror det er hovedkortet som er ødelagt. Det jeg frykter og tror, er at den tidligere strømforsyningen (den jeg leverte inn til testing og fikk erstatning) har tatt livet av det nye hovedkortet. Så når jeg fikk den nye PSU'en, så virker ingenting siden hovedkortet er kaputt. Alt går jo igjennom hovedkortet. Når hovedkortet er kaputt, så sier det seg nesten selv at de andre komponentene som er koblet til hovedkortet ikke vil virke. Det er bare en tanke. Tror dere det ligger noe i disse tankene eller er det bare tull?

 

Men dere må bare komme med flere ideer. Jeg er svært takknemlig for det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...