modin Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Må si meg enig i det meste du sier, og jeg er ikke opptatt av firkanta ideologier selv. Det er ikke noe som heter ideologier lenger, og ingen av dagens partier har noen reindyrkede ideologier. Men problemet oppstår først når man blander motsatte prinsipper. Som vi vet så handler jo politikk om prioteringer, og velger man en ting velger man å si nei til en annen ting politikkerne setter ikke rammen de blir satt av økonomene. Farene med å blande ideologier, er at man kan få ideologier som sier, vi ønsker både lavere skatter og økt velferd det henger jo ikke helt på greip. Men mange av tankene til FrP handler jo om effektivisering slik at man kommer lengre med de samme midelene gjennom bruk av private tjenestelevrandører. Spm blir da om man kanskje burde tatt skrittet helt ut å innføre minimumsinntekt og flat skatt, også fjernet alle velferdstilltak og la folk bruke sine egne penger til å kjøpe velferdsinntekter. For vi ser jo allerede at det å la private aktører gjøre tjenester for det offentlig fører til minst like mye byråkrati som å la det offentlig gjøre dem selv. Desuten har mange offentlig ansatte liten ide om hva varer å tjenester koster, og kjøper dem derfor for råpriser. Godt eksempel på dette er hva noen av dem som leverer datatjenester til det offentlige tar seg betalt. Foresten stemmer jeg ikke på Høyre men på KrF (kristen-Høyre ), men det er vel strengt tatt Høyre som tar seg av den økonomiske politikken når KRF sitter i regjering. Hva angår ideele regjeringer så mener jeg at det beste hadde hvert en regjering bestående av Høyre og Arbeiderpartiet, da forskjellen er mye mindre enn hva man skal ha det til, og begge to er nøkterne partier som ikke vil gjøre noe økonomiskt uansvarlig. Den eneste forskjellen er en liten uenighet om hvor utflyttende velferdstaten skal være, men strengt tatt er ikke forskjellen så veldig store i mellom partiene i Norge. Var en gang en gammel arbeiderparti politikker som sa at det er mindre poltiske forskjeller mellom samtlige av partiene i Norge, enn det er interne politiske forskjeller i det tyske sosialdemokratiske partiet SPD (mulig dette ikke stemmer lenger da det har kommet et nytt part til venstre for SPD nå). Ps er helt enig at demokratiet er viktig, og jeg mente ikke at demokratiet bør fjernes. Det vi bør etterlyse er nok en presse som er mindre forenklende. For jeg tror faktisk folk flest er i stand til å fordøye problemstillinger som er litt mer reflekterte enn de man blir presentert for i debattprogrammene. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Er folket politiske analfabeter, ja helt klart det gjelder ikke bare den delen av folket som stemmer FrP det gjelder hele folket. Demokrati ble utviklet i en tid hvor folk var istand til å forstå hvordan samfunnet fungerte, i dag er det helt umulig for folk (ikke bare for folk flest men også for akkademikkere) å forstå hvordan samfunnet fungerer. Man trenger økonomer til å forstå den økonomiske delen av samfunnet, man trenger jurister for å forstå den juridiske, statsvitere til å forstå bestemmelses prosesen og mediavitere til å forstå hvordan folk blir påvirket. Så vi er helt klart politiske analfabeter, og strengt tatt burde vi ikke ha stemmerett noen av oss, men i grunn synes jeg at demokrati trossalt er bedre enn diktatur så for det heller være at det dukker opp partier som SV og FrP fra tid til annen. Vi ser jo fra SV sitt eksempel at de begynner å slite når de er nødt til å stå til ansvar for politikken sin. Jeg kunne ikke vært mer enig. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Det samme kan i grunn sies om data. Flertallet av befolkningen er data-analfabeter. Lurer på når industrien blir sitt ansvar bevisst og lager produkter Hvermannsen kan bruke bortimot problemfritt over lengre tid? Per i dag befinner data seg der bilene var på 20-tallet. Har du tenkt deg ut på tur bør du helst ha med egen mekaniker... Forøvrig har vi etterhvert havnet *skikkelig* langt ute på viddene temamessig (selv om tråden i seg selv er leseverdig ) Lenke til kommentar
modin Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Det samme kan i grunn sies om data. Flertallet av befolkningen er data-analfabeter. Lurer på når industrien blir sitt ansvar bevisst og lager produkter Hvermannsen kan bruke bortimot problemfritt over lengre tid? Per i dag befinner data seg der bilene var på 20-tallet. Har du tenkt deg ut på tur bør du helst ha med egen mekaniker... 6904155[/snapback] Ser at dere er i PC verden gutter, den datamaskinen du snakker om kom allerede i 1984 og heter Apple Macintosh. Ikke noe problemer alt bare fungerer, når man først har lært hvordan det fungerer. Det tar kanskje bitte litt tid å lære grunnleggende ting som å legge inn programer osv, men jeg vil våge å påsto at når man først har forstått prinsippet bak Macintosh så er det svært få ting som kan gå galt, man forstår hva datamaskinen gjør hele tiden. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Ehem, ja. Tror vi skal unngå å snakk om Apple i denne tråden, da blir det i alle fall bare haraball. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå