Gå til innhold

Skjerm til bildebehandling

Burnster

Anbefalte innlegg

Hei, vet ikke helt hvor jeg skal poste denne, prøvde i et annet forum her, men fikk liten/ingen respons, så jeg pårøver her :)

Jeg skal kjøpe ny Skjerm (og PC) til billedredigering hjemme, og lurer i den forbindelse på om dere har noen tips å komme med.

Det jeg ser for meg er en 20" LCD med god fargegjengivelse. Jeg har egentlig satt et tak på ca 5000 kr, men vurderer jo selvsagt noe litt dyrere hvis det absolutt er verdt de ekstra kronene. Den vil nok bli lite brukt til spill, så responstid erke så viktig. Har fått det for meg at jeg -ikke- er hypp på widescreen-skjerm (er det normalt?). Har lest noen tester på hardware.no og det virker som skjermer bastert på S-IPS paneler egner seg bedre enn de basert på PN-paneler, stemmer det? Og "hvor mye" har det å si?

Så først på denne: Samsung SyncMaster 204B til ca. kr. 3650 men så kom jeg over denne: Nec MultiSync LCD2070NX som koster litt over 5000 kr, men er S-IPS og dermed kanskje bedre egnet til billedbehandling (?)

I tillegg så må jeg vel ut med ca. tusenlappen for en fargekalibrator (noe slikt som denne kanskje: ColorVision Spyder2express

Noen som har erfaring med noen av de skjermene over, eller som har andre å anbefale? Alle tips og råd mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde ikke brukt en tusenlapp på en spyder :) Det er å kaste bort pengene. En LCD må kalibreres kun en gang i ny og ne. Og kjører du DVI er ofte skjermen ganske bra allerede om du da kjøper en nogenlunne bra skjerm

Nå har riktignok ikke jeg den store peil på skjermer, men

NEC, EIZO, APPLE OG LACIE har særdeles gode skjermer til ditt formål.

Dog vet jeg at DELL har billige og gode skjermer, noe som kanskje ikke høres så ille ut?

Men som Jurgis sier har vi en skjermer kategori. 2070NX har egentlig aldri imponert meg...

Lenke til kommentar

Jeg har selv LaCie 120 og Spyder2. Denne kombinasjonen fungerer utmerket.

Men det var ikke før jeg fikk Spyder2 i hus at jeg virkelig så hva den var kapabel til.

Så Øyvind bommer kraftig når han sier at det er bortkastede penger. Og skjermen kalibrerer jeg ca en gang i måneden.

Jeg har også LaCie's egen kalibrator Blue Eye 2, men for en amatør er det mer enn nok med Spyderen.

Du kan komme nære med f.eks Adobe Gamma, men om du skal ha fargene helt riktige, så kommer du ikke utenom en skikkelig kalibrator.

Lenke til kommentar

Jeg er ute etter det samme men må nøye meg med en crt skjerm i denne omgang pga pengemangel. Kan anbefale deg å ta en titt på denne tråden: Anandtech

Slik jeg har forstått det må du ha en skjerm med S-IPS eller S-PVA panel, de viser ekte 8-bits farge og er gode på mørke farger.

Det kan være vanskelig å finne ut hva slags panel skjermene har fordi produsenten ikke alltid oppgir det. Hvis skjermen kan vise 16,7 millioner farger og har innsynsvinkel på 178 grader.

Sjekk ut disse skjermene:

Samsung SyncMaster 215TW

Dell UltraSharp 2007WFP

NEC MultiSync LCD2070NX

Lenke til kommentar
Hva med å poste en liten tråd angående Spyder2 - litt info, fotografi+digital capture (printscreen) før og etter kalibrering?

6869631[/snapback]

Det finnes masse reviewer og tester av de forskjellige Spyderne på nettet. Google. :thumbup:

Printscreen vil ikke være forskjellig da kalibreringen ikke endrer bildefilen.

Den endrer kun hvordan bildet vises på den kalibrerte skjermen.

Denne er foresten kjekk:

http://www.photofriday.com/calibrate.php

Lenke til kommentar

Hei igjen :)

Jeg sjekket litt for en tid tilbake, og kom borti SPyder2-Express på Northlight. Det var egentlig dine meninger + bilder jeg var ute etter siden du hadde en LaCie og du virket imponert over forbedringen etter kalibrering, men skal undersøke litt til :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...