Gå til innhold

Installasjon av harddisk nr 2

Mvb

Anbefalte innlegg

Var uheldig å bryte strømmen til den stasjonære pc'en. Fikk ikke startet opp pga feilmelding om at system manglet under windows katalogen. Hadde for gammel backup av dataene på brukerkontomappene på c: og ble rådet til å kjøpe en harddisk til, installere windows på denne for å få tilgang til filene.

Maskinen har nå 2 SATA disker (WD) og satt opp med Win XP Home edition.

Problemet nå er at jeg får opp to win installasjoner ved oppstart. Velger jeg den nye går det greit, men på den gamle kommer samme feilmelding som tidligere frem. I diskbehandling står den nye disken med status Oppstart og den gamle som System.

Hva gjør jeg videre nå, skal Win XP avinstalleres på den gamle disken ? Må den formateres og nyinstallasjon til ? Hvordan blir harddisk nr 2 da, som en vanlig mappe ?

Takker for svar :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skulle ha koblet av den gamle disken din da du installerte Windows på den nye. Nå er du avhengig av begge diskene for å boote, System og Boot er på hver sin disk.

Det er ganske enkelt å bli kvitt den menyen, f.eks fra msconfig. Men hvis du vil ha System og Boot på samme disk må du installere på nytt.

Lenke til kommentar

hm, trodde ikke jeg trengte å tenke på rekkefølge med SATA disker. Valgte spesielt den nye disken i installasjonsprogrammet, regnet da med at alt skjedde der...

Da får jeg koble fra og installere på nytt.

Takker !

Lenke til kommentar

Dette har ingenting med SATA å gjøre.

Når du setter inn en ny disk og så booter Windows CD'en for å installere, så må du først lage en partisjon. Da er det slik at installasjonsprogrammet automatisk gjør noen valg for deg (for å gjøre ting enkelt). Det den gjør er å sjekke om det allerede finnes noen disker som kan boote, i såfall regner det med at du installerer et operativsystem i tillegg til det du har fra før. Dermed velger den partisjonstype Extended/Logical, og den kan ikke boote på egenhånd.

Hvis du derimot ikke har noen disk som kan boote, så vet installasjonsprogrammet at det må lage en. Da blir partisjonstypen Primary og den blir satt aktiv.

Du må altså slette den partisjonen og starte helt fra begynnelsen.

Lenke til kommentar

Riktig som Hårek skriver, eller som MS sier at system partition og boot partition behover ikke å være på samme disk. (boot=oppstart hos deg) eller den samme partition.

Men du kan selvfølgelig bruke problemene som du har fått til lære.

Med det mener jeg at du kan … hvis du har lyst til det… prøve følgende:

Enten

1)Reparere den installasjon på den gamle disken med å bruke de alternativene fra… å recovery fra et system hvor C:\windows\system32\system eller config er korrupt!

noe slik

2) Utføre en installasjon av windows på den gamle disken men når windows gir deg meldning om at det er funnet en C:\windows skal du velge E for å reparere. Slik vil alle dine innstillinger og data være inntakt etter installasjon men du må installere alle hotfixes på nytt igjen! (det kan gå galt men som regel it's en option.)

3)Du kopierer alle systemfilene fra den gamle disk til den ny, merker du partisjon som aktiv på den nye (hvis ikke er merket allerede)..og eventuelt forandre boot.ini file.

Deretter kan du bruke disken med den allerede win installasjon.. men… du kan ikke forandre bokstav på den. Den vil stå som eks. D:\.

Det her gjør du mens du er opp og går med c: som system og ? som oppstart.

4) det er flerre alternativer men da går det bare på å gjøre livet til windows vanskelig, som for eksempel. å tulle med registry så mye at en disk på PCen, viser under ..... Min datamaskin...... enorme mengder med skygge installasjoner/disker som totalt vil det dreier seg om flerre terra kapasitet men som allikevel er ikke mer enn den opprinnelig disken.

De åpner seg på samme måte som den opprinelig, du kan explorer på dem skriver og you name it, men som til slutt det viser seg at det skrives på den eneste disk du har selvfølgelig.

Jeg fristet meg en gang å sende snaps av det til forumet under hvor mye harddisk capasity man har (jeg hadde) men … valgte å ikke gjøre det. Da hadde jeg 20X320GB disker under Min datamaskin, på en HK med plass til 4 totalt.

Nr:1,2,3 er Ok men nr:4 er til underholdning (uten instruks om hvordan du skal gjøre det selvfølgelig)

Dette er noe som du kan prøve deg med, men til slutt vil du ønske om å nyinstallere, på grunn av dette med bokstav krøll, noe som er mer vrient å fikse enn ellers, nemlig At system disken din er ikke C: men D: eller H:.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...