Gå til innhold

Trenger hjelp, da min ene sata disk er forsvunnet.

KenBjork

Anbefalte innlegg

Hei

Som tittel sier, er da plutselig den ene (av 2 stk) sata disken min blitt borte..

Aner ikke hvorfor.

Hk abit ic7-max3

1stk maxtor 80gb ide som master ch1. (denne er xp på)

1stk Nec dvd-rw 3540 på ide ch2

2 stk sata samsung spinpoint p120 250gb (nr 2 ble kjøpt og satt inn 2006.08.31)

Har sjekka kabler, bytta om strømkontakten og sata ledningen fra den som visest/virker til den som er borte. Men den dukker ikke opp.

Restarta maskina flere ganger uten hell, og biosen bruker veeldig lang tid på oppstart når jeg har den tilkoblet.

Kobler jeg fra den som er blitt borte så starte maskina kjapt.

Fikk en oppdatering på xp`n igår kveld. (xp ville ha omstart igårkveld, men jeg slo den bare av uten omstart) Og det var når jeg starta maskina idag den ene sata disken er blitt borte.

Og selvfølgelig er sata disken som er blitt borte smellfull. Den ble kjøpt 2006.02.22 og har funka prikkfritt til nå. :cry:

oppdaga også nå at når den er tilkobla og windows er oppstarta så står hd lampa og lyser konstant, plugger jeg den fra så blinker/lyser den som normalt ved hd trafikk

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo og morn, er nå faktisk usikker på om den spinner opp under oppstart.. (Men skal ta en sjekk på det)

Jeg stussa litt på at når windows er oppstarta så står hd lampa og lyser konstant (når disken som er borte er tilkobla)

Så dette måtte jeg fikle litt på.. :hmm:

Så det jeg da gjorde var at jeg nappa ut sata kontakten og plugga den inn igjen, men hd lampa slukka ikke.

Så tok jeg å nappa ut strømkontakten og plugga den inn igjen, med samme jeg plugga inn strømkontakten igjen så spant disken opp og hd lampa slukket. (kanskje ikke så rart)

Men så tok jeg en restart av maskina og jaggu så såg bios disken med engang...

Ingen som har noe hjelp til meg med dette..

Lenke til kommentar
Men så tok jeg en restart av maskina og jaggu så såg bios disken med engang... 

Ingen som har noe hjelp til meg med dette..

6866641[/snapback]

Er det så at du ikke vil se harddisken i BIOS? Jeg trodde problemet ditt var at du ikke så harddiksen, men så feil kan man ta.

Ettersom harddisken er synlig i BIOS ved oppstart, skal den også være synlig via Disk Manager i Windows (hvis du ikke ser den i "Min datamaskin"). Ettersom du løste problemet ditt med å ta ut og inn strømkabelen tyder det på at det var dårlig kontakt.

Lenke til kommentar
Det er ikke så veldig lurt å trekke ut eller sette inn kontakter når dataen står på. Når du gjør dette kan du være uheldig og utsette utstyret for strømpulser som kan ødelegge skjøre komponenter. Det eneste en bør gjøre dette med er slikt det er opplyst om at det går an, slik som usb.

6866786[/snapback]

Jo selvfølgelig, men disken er jo merkelig uansett så...

Har nå sjekka litt hva som skjer:

Disk 1 (som forsvinner) ble installert 22.02.2006

Disk 2 virker normalt, ble installert 31.08.2006

Disse har da kjørt sammen og fungert normalt i ca 14-15 dager til Disk 1 ble borte.

Under oppstart av maskina så spinner alle diskene opp, men Disk 1 den spinner og stopper, thats it. (kjenner dette fysisk men hendene)

Disk 2 spinner og fortsetter å "snurre"

Når den da kommer til der bios skal finne sata, da er det stopp, og lang loade tid. Helt til den kun finner Disk 2.

Kommer så til innloggings bilde/kontoer i xp, så står hd lampa og lyser som sagt.

Napper da ut strømkontakten til Disk1, plugger den inn igjen.

Trykker slå av datamaksin velger restart.

Maskina slår seg av starter opp loader normalt fort, finner alt den skal. Også sata disken som krangler (Disk1)

soo wtf...

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
Det er ikke så veldig lurt å trekke ut eller sette inn kontakter når dataen står på. Når du gjør dette kan du være uheldig og utsette utstyret for strømpulser som kan ødelegge skjøre komponenter. Det eneste en bør gjøre dette med er slikt det er opplyst om at det går an, slik som usb.

6866786[/snapback]

Jo selvfølgelig, men disken er jo merkelig uansett så...

Har nå sjekka litt hva som skjer:

Disk 1 (som forsvinner) ble installert 22.02.2006

Disk 2 virker normalt, ble installert 31.08.2006

Disse har da kjørt sammen og fungert normalt i ca 14-15 dager til Disk 1 ble borte.

Under oppstart av makskina så spinner alle diskene opp, men Disk 1 den spinner og thats it. (kjenner dette fysisk men hendene)

Når den da kommer til der bios skal finne sata, da er det stopp, og lang loade tid. Helt til den kun finner Disk 2.

Kommer så til innloggings bilde/kontoer i xp, så står hd lampa og lyser som sagt.

Napper da ut strømkontakten til Disk1, plugger den inn igjen.

Trykker slå av datamaksin velger restart.

Maskina slår seg av starter opp loader normalt fort, finner alt den skal. Også sata disken som krangler (Disk1)

soo wtf...

6866854[/snapback]

STOOORE sjangser for at disken har tatt heden.... men du har jo garanti ....som hjelper lite på innholdet i disken...

Men hvis du vil kan jeg teste den her.... for jeg har fire sata disker oppe å kjører

Web76

Endret av web76
Lenke til kommentar
Det går bra hvis enheten er hotswapable. Trådstarter sier ingenting om enheten har mulighet for Hotswap.

6866820[/snapback]

Hvordan vet jeg det forresten?

disse har jeg https://www.psdata.no/ps.asp?it=112165&mlevel=060500

6866990[/snapback]

"SATA-II" er hot-swapable (ligger i standarden). Benytter du eget kontrollerkort (og i tilfelle hvilket) eller er begge ahrddiskene koblet rett på hovedkortet (I tilfelle hvilket hovedkort).

Hva skjer om bare Disk 1 er i maskinen?

Lenke til kommentar

maxtor disken 80 gb er ide og xp på

Begge Samsung diskene er kobla til hovedkortet. i post 1 står det også hvilket, men forøverig abit ic7-max 3

om bare disk 1 (den som forsvant.) er tilkoblet, så loader bois treeegt. og finner ikke disk 1.

Får kun tak i disken om jeg gjør som jeg beskrev i innlegget jeg posta kl 0915 litt lenger opp her idag.

**** disken er nå gått i retur til psdata på garanti og håper på å få ny. Den ble omsider tømt for data og den ble testen hos web76, samma oppførsel på disken der.****

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...