Gå til innhold

Hvilke yrker har høyest lønn?

Anbefalte innlegg

Leger tjener ekstremt godt, det er ikke å komme bort i fra. Innleide leger, spesialister, kan tjene opp til 400.000 som vikar i mnd. Da prater vi i det offentlige altså. Og folk sier at det er byråkratiet og konsulenter som koster mye i det offentlige helsevesenet?  :nei:

6973872[/snapback]

Kilde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(Mr. Ichkitdze @ 30/09-2006 : 23:53)

Leger tjener ekstremt godt, det er ikke å komme bort i fra. Innleide leger, spesialister, kan tjene opp til 400.000 som vikar i mnd. Da prater vi i det offentlige altså. Og folk sier at det er byråkratiet og konsulenter som koster mye i det offentlige helsevesenet?

Kilde?

Leste det i VG for en del år siden. Har selv også ei søster som jobber på Ullevål, som lett kan bekrefte påstanden.. Gratis Taxikort får mange leger også.. Som om de ikke har råd til bil/bussen :!:

Endret av Mr. Ichkitdze
Lenke til kommentar
Leste det i VG for en del år siden. Har selv også ei søster som jobber på Ullevål, som lett kan bekrefte påstanden.. Gratis Taxikort får mange leger også.. Som om de ikke har råd til bil/bussen :!:

6973948[/snapback]

Jeg tror nok 400k/mnd hører til de ekstreme unntak, når man tar i betraktning antallet leger i Norge. :p

Lenke til kommentar
Fastlegen min tjener bra for å være lege (ca 1.5mill å året) og han sitter bare på ræven og printer ut attester, sykemeldinger og resepter.

6974038[/snapback]

Samme med legen til søsteren min. Men hun har også 50% stilling. Skjønner ikke at det er mulig..

Endret av Mr. Ichkitdze
Lenke til kommentar
Flygeleder er vel også temmelig godt lønnet :)

Men er vel langt i fra det mest populære yrket om dagen :whistle:

6974173[/snapback]

ja det skal være sikkert og visst. etter det jeg hørte gikk lønna demmes opp fra 350 til 1mill i snittlønn.. ganske mye det.

ja Piloter tjener ganske så mye de også. snakk om ca 1mill i året for en vanlig helikopter pilot i forsvaret. + extra i spesielle stillinger.

Maskinister tjener ganske så godt de også, da snakker vi rundt 800 i året. men begge yrkene krever en del år utdanning. Maskininst i forsvaret er det snakk om 3år vgs. befal skole, krigskole (etter nådagens regler) og fullført lærlinge tiden som flymekaniker, og tatt kurs for å bli maskinist. Pilot er en nok vanskiligere

Lenke til kommentar
Så må man ikke glemme de på 50 som jobber på olje/gass-anlegg som har liten/ingen utdanning som ligger på ca 1 mill. Tenker da på Snøkvit, Statiol, Mongstad osv.  ;)

Så skal det jo sies at de veier opp mangel på utdannelse med lang erfaring.

6974492[/snapback]

Alle som jobber der er jo ikke 50. :p (selv om gjennomsnittet er utroligt høyt)

Å eg har bare 2 års utdanning.

Gr. Kurs Mekanisk og VK1. Elektromekanisk.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Det absolutt best betalte "vanlige" yrket, må jo være flyger.

Begynnerlønn som styrmann ligger på rundt 400 000, men med alt av tillegg og diett så blir det et betraktelig høyere beløp.

En gjennomsnittelig flykaptein i SAS ligger på rundt 1.2 Mill.!

6907586[/snapback]

Beklager for å bumpe en halvgammel tråd, men følte jeg måtte svare på dette.

Sånn jeg har forstått det tar det lang tid før man tjener særlig som flyger.

Startlønnen til en navigatør kan være fra 160 000 og oppover, den lønnen du snakker om er det kun folk med lang ansenitet i store selskaper som får. For å bli flykaptein kreves det først den vanlige utdanningen, som koster rundt 700 000 kroner en plass, før man på godkjennes for å fly den flytypen man skal være kaptein på, dette er ytterligere 250 000 kroner. Som oftest må man betale denne godkjenningen fra egen lomme. Uten ansenitet får man ikke 1,2 mill i årslønn, dette er det de best betalte ligger på, som flykaptein med laang ansenitet.

Det er nok ikke raske penger i flygerbransjen, men man har muligheten til å tjene godt om man står på, og bruker tid.

Det er i alle fall slik jeg har forstått det ut fra diverse andre fora.

Og når det kommer til legelønnene. Det er fastleger som tjener slike penger. De får lønn etter hvor mange personer som har de som fastlege, samt bittelitt for hver pasient som løper gjennom kontoret for å legge fra seg noen kroner. De skikkelige legene (med spesialistutdanning) som jobber som overlege/avdelingslege på et sykehus tjener halvparten enn hva pengemaskinene som er fastleger gjør.

Men still, greit betalt yrke tror jeg.

Endret av folden
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Konsulenter tjener best... Pappa tror jeg tar en 2000 kr i timen, utdannet samfunnsøkonom.

6968643[/snapback]

Partnerne i en del norske advokatfirmaer tar glatt 3000,- pr time +moms. Så der må han nok se seg slått. :p

6969158[/snapback]

Forskjell på at advokatfirmaet tar 3000,- og at advokaten får 3000,- da... Tipper halvparten går til firmaet jeg.

Pappa er overlege ved et offentlig sykehus og tjener 1200,- i timen. Men som lege blir man gjerne tvunget til å ta ekstravakter og man må ta helgevakter og kveldsvakter. Tror pappa har tjent 1,2 mill netto de siste 2 årene, og han var en av de svakere studentene i sitt kull.

Lenke til kommentar
Hva med aksje-meglere? Hørt at de tjener ganske bra...

Noen som vet?

7595060[/snapback]

yess, de kan tjene ganske bra ja, men det er risikofylt yrke, man kan også tape alt :ph34r:

Et bra betalt yrke som enda færre lykkes i: investor :cool: så og si alle de rikeste i norge/verden er investorer. Her snakker vi opptil 100-talls millioner :D

Lenke til kommentar
Vurderer å bli ingenør innen offshore, noen som vet snitt lønn her ca?

7595145[/snapback]

samma her, har tenkt å ta mastergrad i kjemi eller noe slikt og håpe på å komme offshore. statoil eller lignende. Jeg lurer også på hva snittlønna er. har hørt at du tjener rundt 800 000+- som siv. ing. på hydro aluminium.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...