Gå til innhold

Forskjellen mellom flatron og trinitron?

callisto

Anbefalte innlegg

God kveld godtfolk!

Lurer på om det er stor forskjell mellom flatron og trinitron når det gjelder billedkvalitet o.l.

Har hørt de har kommmet ganske langt med flatron teknologien. Spør om dette fordi jeg skal kjøpe meg ny skjerm og ville ha en trinitronskjerm til rundt 3000,- (eller med andre ord ViewSonic) Ville ha en P95f, (har nesten utelukket P95f+ pga. mange har hatt problemer med denne), men siden den er umulig og få tak i for tida vurderer jeg nå en flatron skjerm.

Har satt opp denne som et alternativ:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...23&GrpID=6&s=pl

Noen som har erfaringer med den? (den er ganske ny, så regner egentlig ikke med det...)

[ Denne Melding var redigert av: callisto på 2002-10-29 20:36 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trinitron er et meget godt aperture grill rør laget av Sony.

Flatron er utviklet av LG og er en hybridløsning mellom den tradisjonelle shadow mask teknologien og aperture grill.

Har prøvd nok skjermer og har prøvd både med Trinitron og Flatron rør og det er ingen tvil om at Triniton (og forøvrig Diamondtron røret som NEC benytter) er klart bedre enn Flatron røret. Fordelen med Flatron er at man slipper de 2 horisontale stripene, men disse stripene er alikevel så tynne at veldig få bryr seg om dem.

btw sikker på at den Viewsonic skjermen bruker Trinitron? Trodde ikke det jeg

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-10-29 22:28 ]

Lenke til kommentar

hmmm, vet ikke, mener at jeg har hørt folk prate om at det er trinitron i Viewsonic sine p95F+/p95f

og med det samme vi er i gang, er det virkelig så mange som har hatt problemer med P95f+?

[ Denne Melding var redigert av: callisto på 2002-10-29 21:02 ]

Lenke til kommentar

Dette er et emne man ikke kan få nok av.

Jeg skal også ha meg en ny skjerm.

Valget står da mellom LG 915FT+, Sony G-420, NEC skjerm (med diamondtron) Samsung NF eller Viewsonic P95F ikke plus.

Har bare sett en av de skjermene nemlig LG 915FT+ og syns det er en veldig bra skjerm! (kanksje fordi jeg har LG99G?) Alt av grafikk i spill blir så mye bedre.

Har lyst på Sony skjermen men er oxo den dyreste...

Syns dere det er verdt det, iforhold til de andre skjermene som er nevnt? Vil ha en råtass av en skjerm som har nydelig grafikk i spill!

Lenke til kommentar

Skal ikke bruke skjermen så mye til spill, men til bildebehandling o.l. trenger en skjerm man ikke blir slitne i øynene av og som gir perfekt billedkvalitet.

Eneste grunnen til at jeg ikke vil ha P95f+ er at folk her ser ut til å ha mye problemer med den.

På itbutikken.com har de reperasjonsprosent 0 på denne skjermen...

[ Denne Melding var redigert av: callisto på 2002-10-29 21:38 ]

Lenke til kommentar

Quote:

På itbutikken.com har de reperasjonsprosent 0 på denne skjermen...

Det har vel noe med at Viewsonic skjermer med feil blir tatt hånd om av Infocare, og ikke Itbutikken. Jeg kjøpte en P95f+ der, og leverte den inn til Infocare etter 3 uker.

Jeg har pratet med en del folk, som har hatt problemer med P95f+. Mange av disse feilene har gått igjen på flere skjermer.

[ Denne Melding var redigert av: engen på 2002-10-29 21:49 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-29 20:55, skrev engen:

Både P95f+ og P95f bruker Trinitron.

Etter litt undersøkelse på websiten til VS så er det ganske klart at de nevnte skjermene IKKE benytter Trinitron rør. Et sitesearch på trinitron gir null treff. Det står også ingenting om at de benytter Trinitron på websiten til Viewsonic heller.

Quote:

Den 2002-10-29 20:58, skrev callisto:

hmmm, vet ikke, mener at jeg har hørt folk prate om at det er trinitron i Viewsonic sine p95F+/p95f

Det kommer nok av at mange tror at en skjerm som er helt flat er en Trinitron skjerm noe som ikke er riktig. Det er bare en av mange misoppfattninger blandt folk

EDIT: Må kanskje forklare dette litt nærmere.

Det er hovedsaklig 2 typer teknologier som blir brukt i vanlige (CRT - CathodeRayTube). Det er Shadow mask(fra nå SM) som er den tradisjonelle og aperture grill(fra nå AG). Om dere er interessert i hvordan disse teknisk virker så er google et flott sted :wink: Uansett kort fortall har

SM sin sterkeste side på tekst og AP har på grafikk. AP har også to tynne horisontale svarte streker. Disse er meget tynne og veldig få blir plaget av dem. De fleste ser dem ikke med unntak av på helt hvit bakgrunn når man leter etter dem. I praksis vil man ofte se at AP skjermer er best på både tekst og grafikk av den enkle grunn at de ofte er mer påkosta enn SM skjermer.

Så hvordan kommer ordet "trinitron" inn i bildet? Jo, Trinitron er navnet på Sony sitt aperture grill rør. Akkurat som Athlon er navnet på AMD sin CPU(vel en av dem :smile:). Det gjør IKKE at alle skjermer basert på aperture grill er Trinitron skjermer selv om de er helt flate og har de 2 stripene. Både AMD og Intel lager RISC CPU'er, det gjør ikke at man har en Intel Athlon :wink:

Men hvorfor finner du da Trinitron i skjermer fra andre enn Sony? Svaret er at det finnes i dag mange flere skjermprodusenter enn det finnes produsenter av bilderør. Bilderøret er bare en del (den soleklart viktigste delen) av skjermen. Disse få bilderørsprodusentene selger bilderør til mange forskjellige skjermprodusenter. Så derfor får du Hansol skjermer som benytter bilderør fra Hitachi osv :smile:

Et eksempel på et annet bilderør enn Trinitron som er basert på aperture grill teknikken er Diamondtron røret.

Da ble det kanskje litt mer logisk at Viewsonic ikke benytter Trinitron rør selv om de har en helt flat skjerm med 2 sorte striper.

PS: Må legges til at Sony's Trinitronrør er det beste aperture grill røret (min mening) du finner. Derfor liker mange å si at dem har skjerm men Trinitron rør for å "briefe" selv om dem har et annet og (dårligere) bilderør.

----

Holmgr3N: Sony G420 er mye bedre enn LG'en. NEC FE950+ også klart bedre enn LGen, men jeg lurer på om ikke NEC har bytta ut FE950+ med en ny modell :

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-10-29 22:27 ]

Lenke til kommentar

"The P95f is the latest 19" flat-screen monitor in the professional range. It has a PerfectFlat tube with a pitch ranging from 0.25 to 0.27, a technology derived from the Mitsubishi DiamondTron. Here, two lines cross the screen from side to side on a light background."

Ok. Da har den DiamondTron. Men er vel ikke så stor forskjell, eller? I alle fall har den to horisontale "Trinitron" striper. Så ædda bædda Anders laugh.gif.

[ Denne Melding var redigert av: engen på 2002-10-29 22:22 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-29 22:07, skrev Holmgr3N:

Det heter Trinitron ikke Triniton
:grin:

bleh, gjør *alltid* den feilen der jeg. Vond vane er vond å vende :

Quote:

Den 2002-10-29 22:20, skrev engen:

Ok. Da har den DiamondTron. Men er vel ikke så stor forskjell, eller?

Jo det er stor forskjell! Det er jo to vidt forskjellige bilderør! Er like stor forskjell som en Pentium4 og en AthlonXP. Trinitron røret eier DiamondTron røret.

Quote:

I alle fall har den to horisontale "Trinitron" striper.

Tja se min redigerte post litt lengre oppe :wink:

Quote:

Så ædda bædda Anders
laugh.gif
.

konstanterer at jeg hadde rett som vanlig jeg :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-10-29 22:36 ]

Lenke til kommentar

Jeg har bestilt meg en p95f+ på multicom for 3000kr (bestilte først p95f men den gikk ut).

Skal si ifra hvis det er noen feil på den, da leverer jeg den inn, jeg har allerede en 17" som jeg bruker, men den begynner å bli gammel og svir i øya noen ganger, må derfor ha ny.

Det kan forhåpentligvis ikke være så fryktelig mange prosent som er feilproduserte...da ville jo viewsonic ha dratt den ut av markedet for lenge siden, så jeg tar sjansen.

Lenke til kommentar

Ville bare bemerke at selv om Sony eier patentet Trinitron, er det faktisk Philips som produserer dem for dem, bare se inni en Sony Trinitron TV eller skjerm, det står på billedrøret (iallfall på de 8-9 jeg har åpnet). Men Sony har enerett til å bruke eller selge slike rør.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-29 22:00, skrev Anders Leipsland:

Både AMD og Intel lager RISC CPU'er

Kanskje litt avsporing, men jeg trodde virkelig du visste bedre Anders, x86 og IA64 cpu'er er CISC cpu'er. Instruksjonsettene i disse er mange ganger for stor til at de kan kalles RISC.

Motorola og SUN lager derimot RISC cpu'er.

OnTopic:

Tinitron® er som sagt Sony sitt varemerke på deres aperture grille rør, ViewSonic lager også AP rør, men da heter de PerfectFlat®. De teknologiske forskjellene er minimale og skjermene er så og si like gode (om du sammenligner skjermer til samme pris). Forøvrig er ViewSonic G71f utstyrt med et 17" Trintron rør.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-01 12:37, skrev callisto:

Dell har også skjermer med trinitron rør, men de tekniske egenskapene er ikke spesielt gode... De er ganske billige også. Noen som har prøvd en Dell trinitronskjerm?

Hva mener du med at de tekniske egenskapene ikke er gode? Denne ser jo ut til å være en Sony G420 i forkledning, og til en billig penge. Tidligere har jeg sett på Dells websider at den er produsert av Sony, men den informasjonen finner jeg ikke igjen nå.

På min høyskole har vi endel 17" Dell-skjermer med Diamondtron-bilderør, og de er ikke så verst, uten at det er noe å hoppe i taket av. Typisk nok har de eldre AG-skjermene bedre bildekvalitet. Kanskje man bare prioriterer LCD nå for tiden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...