Gå til innhold

Thermalright XP-120 til HTPC - hvilken vifte?

olemm

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å bygge HTPC, med et Antec Fusion-kabinett (indre høyde omtr. 120 mm), ASRock Conroe 945G og E6300, og skal ha på plass en kjøleløsning.

Jeg har kikket på Thermalright XP-120 heatsink, fordi den passer i kabinettet (ca 80-90 mm høy med vifte), men jeg er litt usikker på om den passer med hovedkortet? er det risiko for at den ikke gjør det?

Jeg lurer også på hva slags vifte jeg bør sette på, om det holder med SilentX 11 dB, eller om 40 CM blir litt lite for CPU-en?

Om jeg velger denne løsningen, vil viftehastigheten kunne reguleres etter behov av maskinen, eller er det funksjonalitet jeg forsaker med en sånn løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...0LSCL&mcat=c351

Jeg har denne og hører den ikke når den går på det laveste. Den kjøler en 30 % overklokket Venice. Les forøvrig advarselen til microplex på SilenX vifta! Ser ut som den bråker en del mer enn oppgitt.

6867004[/snapback]

Vil bare nevne at advarselen microplex har ute på alle silenx viftene er ein liten overdrivelse. 14db variantene av 80/92/120mm viftene bråker meir enn specs, men når det gjelder 11/9db viftene og alle 60/40mm er disse særdeles stillegående.

Om du satser på ei 11db vifte så har du et stillegående og ikkje minst kjølig system.

Endret av crusade
Lenke til kommentar

Takk for svar, folkens!

Jeg har nå fått maskinen på beina med stock kjøler, som ganske riktig bråker litt vel mye, uten at det forsåvidt ikke er kritisk, all den tid den kjøler tilstrekkelig på ca 1200 rpm.

Imidlertid kan det se ut som om det er litt lite plass til en 120 mm vifte inni der på grunn av at CPUen sitter litt langt mot den ene veggen av kabinettet. Jeg har enda ikke målt, men anslagsvis er det ca. 6 cm til veggen, mao kan det være litt lite plass.

Lenke til kommentar

Jeg skal vurdere XP-90 seriøst, sammen med en 11dB eller 14dB SilentX 92 mm kan den kanskje holde?

Jeg har målt og prøvd å plassere en 120 mm vifte "over" den eksisterende vifta for å sjekke avstandene, og det største problemet er at avstanden til den ene veggen (strengt tatt er det ikke til veggen, men til utsugsviftene) kun er ca. 62 mm, dvs. at 120 mm-vifta går akkurat. Imidlertid er jeg ikke sikker på om jeg er så lysten på å gamble på at XP-120 passer akkurat...

Hva gjør man egentlig når man skal kjøpe såppass dyre komponenter (vel, ikke så #¤%& dyrt, men forholdsvis dyrt til å være en CPU-kjøler) men ikke vet om det passer? Kjøper på nett så man har angrerett eller bare måler svært nøye?

Lenke til kommentar

BTW: den Thermalright XP-90en, har jeg noe ytterligere utbytte av å gå for kobberversjonen framfor aluminium? I utgangspunktet tenker jeg at kobber leder bedre varme enn aluminium, men jeg mener å ha hørt at kobberversjonen ikke fungerer like bra med lav luftgjennomstrømming?

Lenke til kommentar

siden du nevner htpc regner jeg at det blir moderat klokking hvis noe, så da er det lite og hente på kobber. det blir mestm målbart i temperetur.

hvis du velger silenX for all del, styr unna 14db utgaven, det er en latterlig forskjell mellom den og 11db

men tror heller en nexusvifte hadde vært tingen, link her

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Har endt opp med nexus jeg, eller diverseImidlertid har thermalright-dingsen litt leveringstid, så jeg har ikke fått den igang enda. Melder tilbake når jeg har fått det igang!

EDIT: Leveringstid er kanskje en underdrivelse, da datakjeden hevder produktet er faset ut?

Endret av olemm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...