chrisege Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 (endret) Hei, Jeg har et lite problem. Skla hjelpe en onkel å sette opp et trådløst nettverk. Han har en tålig stor bolig, og jeg tenker meg at det kan bli vanskelig å få til å dekke hele boligen med et aksespunkt. Han har Telefoninntaket (ISDN) i kjelleren, og her skal modem og sender monteres, den ene PCen står på loftet, og da altså er 2,5 etasjer av 2,4 meter (5 meter). Jeg trenger derfor en repiter, som kan settes i hovedetasjen. Når det kommer til punktet repiter, så kan jeg ingenting. Trenger derfor noen anbefalinger. Ruteren som skal brukes er Linksys, WRT54G, og motakeren er: Linksys Kompakt trådløs USB adapter (WUSB54GC) I tillegg er det også en bærbar maskin, denne skal hovedsakelig brukes i en hybel bak garasjen (se vedlagt bilde (vet det er dårlig, men det gir en indikasjon om hvrodan det ser ut)) Håper det er noen som kan anbefalle meg hvordan jeg bør gjøre dette. Er forøvrig uaktuelt å trekke kabel (med mindre jeg kan bruke ISDN-kabelen som går til loftet, dette forusetter dog at jeg ikke trenger å endre på noen ting, f.eks bytte kontakter) På forhånd takk for hjelpen. ChrisEge Endret 14. september 2006 av chrisege Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Tror du klarer deg godt med kun 1 aksesspunkt. Får du problemer er løsningen WDS mellom 2 Linksys'er, alternativt å sette den ene i vlient mode og bruke switchportene fremfor trådløst i hybel. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 (endret) Når jeg kan benytte aksesspunkter i naboblokka, i betong, vil jeg tro du ikke skal ha noe problem med dekning. Endret 14. september 2006 av skag1 Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 14. september 2006 Forfatter Del Skrevet 14. september 2006 OK, har bare erfart at det noen ganger kan være problematisk hjemme hos meg, der huset er halvparten så stor, men jeg kjører på ASUS, mulig det utgjør en forskjell. Men, takk for kjapp hjelp! Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Les deg litt opp på antenner og juster antennene dine i riktig retning, eventuelt bytte dem ut med mer passende antenner. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Husk at det lønner seg å tenke litt antenneteori når man skal dekke to etg. opp. Monterer man antennene i normalposisjonen vil de stråle utover i horisontalplanet. Det vil derfor lønne seg å tilte de ~90 grader slik at de stråler mest opp & ned. Forøvrig kan det være lurt å bruke MIMO-router i hus med mange vegger og tak. MIMO har den gode egenskapen at den fyller ut dødsonene som blir skapt av reflekterende radiobølger. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Om det befinner seg flere akksesspunkter i nærheten kan dette hjelpe betydelig på stabilitet o.l. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå