Gå til innhold

Sony A100 - Erfaringstråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har akkurat fått min Beercan fra Statene, betalte ca 1500 ink frakt og UV filter fra eBay. Har ikke fått testa det så veldig mye, men virker lovende. Skal komme tilbake når jeg har fått testa det litt :D

7143729[/snapback]

Det var ikke noe supert kjøp egentlig. Jeg fikk mitt for 1600kr fra norge. Og da med hyggelige pratinger med selger, og måten jeg fikk den på var i førsteklasse.

Men men, er lett verd det ekstra fra Usa mener jeg, helt rått objektiv, foruten fokusring og autofokus.

Lenke til kommentar
Noen som har link til denne "beercan"? Har hørt noen snakket om dette uten å ha sett på den. (helt amatør jeg altså.)

7146424[/snapback]

 

Sikkert bra den, vet ikke så mye om dette enda. Får vente til sigmaen min kommer, da vet jeg sikkert litt mer. Noen som vil "rate" denne sigmaen nevt tidligere i tråden? Hvor bra en den kontra objektiv som medfølger kameraet,kit objektivet

Lenke til kommentar
Noen som har link til denne "beercan"? Har hørt noen snakket om dette uten å ha sett på den. (helt amatør jeg altså.)

7146424[/snapback]

Noen som vil "rate" denne sigmaen nevt tidligere i tråden? Hvor bra en den kontra objektiv som medfølger kameraet,kit objektivet

7148190[/snapback]

Sigma 70-300 APO DG regnes som den beste 70-300'en til under 5000 kroner. Den var bra (i forhold til prisen) for fullformat, og på APS-C er den enda bedre. I området 70-200 er den like skarp som glass til oppunder 10k og fult brukbar vidåpen, men den taper seg (i likhet med alle andre 70-300) dramatisk over 200mm. Den utviser i tillegg veldig lite KA.

 

Fargegjengivelsen er ikke helt topp, men hva annet kan man vente til en så lav pris? Et meget godt kjøp og, etter hva jeg har lest, klart bedre enn kit-telezoomen.

Lenke til kommentar
Sigma 70-300 APO DG regnes som den beste 70-300'en til under 5000 kroner. Den var bra (i forhold til prisen) for fullformat, og på APS-C er den enda bedre. I området 70-200 er den like skarp som glass til oppunder 10k og fult brukbar vidåpen, men den taper seg (i likhet med alle andre 70-300) dramatisk over 200mm. Den utviser i tillegg veldig lite KA.

 

Fargegjengivelsen er ikke helt topp, men hva annet kan man vente til en så lav pris? Et meget godt kjøp og, etter hva jeg har lest, klart bedre enn kit-telezoomen.

7148661[/snapback]

 

Er det dette du mener?

Hvis dette objektivet er så bra som du sier så får jeg kanskje spandere på meg et i julegave til meg selv (med Nikon-fatning i mitt tilfelle). Ønsker meg egentlig telezoom med fast 2.8, men det kan ta lang tid før jeg har råd til det.

Lenke til kommentar
Noen som har link til denne "beercan"? Har hørt noen snakket om dette uten å ha sett på den. (helt amatør jeg altså.)

7146424[/snapback]

Noen som vil "rate" denne sigmaen nevt tidligere i tråden? Hvor bra en den kontra objektiv som medfølger kameraet,kit objektivet

7148190[/snapback]

Sigma 70-300 APO DG regnes som den beste 70-300'en til under 5000 kroner. Den var bra (i forhold til prisen) for fullformat, og på APS-C er den enda bedre. I området 70-200 er den like skarp som glass til oppunder 10k og fult brukbar vidåpen, men den taper seg (i likhet med alle andre 70-300) dramatisk over 200mm. Den utviser i tillegg veldig lite KA.

 

Fargegjengivelsen er ikke helt topp, men hva annet kan man vente til en så lav pris? Et meget godt kjøp og, etter hva jeg har lest, klart bedre enn kit-telezoomen.

7148661[/snapback]

 

Øøø, det var Sigma 24-135mm f/2,8-4,5 jeg hadde skaffa meg....

Lenke til kommentar
Øøø, det var Sigma 24-135mm f/2,8-4,5 jeg hadde skaffa meg....

7148846[/snapback]

:D Ok. Fulgte vist ikke helt med og ble revet med i praten om telezoomer. :blush: 24mm er jo litt i trangeste laget om det er den eneste vidvinkelen du har.

 

Simpson: Nei, det er ikke den jeg snakker om. Du skal ha APO-varianten, som koster noen hundrelapper ekstra: https://prisguiden.no/product.php?productId=36877 (bare én hundrelapp ekstra hos de billigste!? Du bør sjekke at det er riktig. Sjekk også Elite foto, som pleier å være en del billigere enn f.eks. Foto & Video).

Endret av Anew
Lenke til kommentar
:D Ok. Fulgte vist ikke helt med og ble revet med i praten om telezoomer.  :blush: 24mm er jo litt i trangeste laget om det er den eneste vidvinkelen du har.

 

Har jo kitten på 18-70. Ønsker å komplementere med noe vidvinkel/macro enda lenger nede enn 18 etterhvert. Men nå har jeg investert VELDIG mye føler jeg (17000) så må produsere litt bilder først :)

Lenke til kommentar

Her er en sammenligning fra dpreview.com mellom Nikon D80, Canon 400D og Sony A100:

 

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/page28.asp

 

Det er helt utrolig hvor mye mer detaljer du får fra A100 enn de andre kameraene! På de andre kan du knapt skille linjene fra hverandre når de går sammen, mens på A100 kan du følge hver eneste linje.

 

Dette går hånd i hånd med tidligere tester fra dpreview.com, der de noe undrende fant at Sony A100 viser flere detaljer enn stridsvognen Nikon D2Xs med 12mpx sensor. Så det er vel bare å utrope Sony A100 til detaljkongen først som sist :)

Endret av Linuxguru
Lenke til kommentar

Husk at dette er jpeg, og derfor en test av jpeg-kvaliteten rett ut av kamera. I den delen av testen hvor det sammenlignes raw er konklusjonen (300D vs. A100):

Once more, virtually no difference between these two ten megapixel digital SLR's once we remove the image processing variable. RAW conversion using Adobe Camera RAW delivers virtually the same results, certainly in terms of detail and resolution there's no discernable difference.
(testens side 26) Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...