Gå til innhold

Sony A100 - Erfaringstråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg prøvde å kontakte selger via mail, uten noe respons fra selger

7078570[/snapback]

 

Det kan bety at en ikke burde kjøpe fra denne persjonen i hvertfall. Men uansett så var det veldig billig så en taper ikke stort. Men det forutsetter at en kan komunisere med selger etter min mening.

Endret av Bombasa
Lenke til kommentar

Jeg har to 50mm 1,7 på hånden, nesten ubrukt, med all orginal embalasje og front og bak deksel og UV-Filter, men til den relativt høye prisen 100$.

Jeg skal uansett ha den ene, siden de var så strøkne, noen som vil ha den andre?

 

Det er også en med buy it now pris på 85 dollar ute nå, som ser ut til å holde relativt høy kvalitet, med Item Number 170039639190 på eBay.

 

Objektivene går for mellom 60 og 100 dollar for tiden, ser ut til at de er ganske i vinden. Jeg betaler heller litt ekstra enn å risikere å få et godt brukt og dårlig behandlet objektiv.

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar

post-109120-1161021187_thumb.jpgpost-109120-1161021187_thumb.jpgKjøpte Sony alpha 200 i begynnelsen av august og er svært fornøyd.

Jeg har nå fått noen flekker på enkelte av bildene.Det er 5-6 prikker i fast mønster og de synes kun når jeg tar bilder mot himmel ( eller skyer/tåke)

Jeg har i dag tatt 21 bilder av samme motiv og med begge objektivene ( 18-70 kit og Minolta 70-210) . På 6 av bildene er det prikker.

Brennvidden , lukkertid og blenderåpning er forskjellig på alle bildene.

 

Er det noen som har ideer om hva dette kan skyldes?

Lenke til kommentar

Prøv og ta bilde av en helt vit flate på ca 50mm ta med en blenderåpning på f16, f20 og kanskje høyre også.

 

Studer så bildene nøye på PC og se etter prikkene da.

 

Hvis de fortsatt er der så tror jeg det kan være støv på bildebrikken. Søk da på forumet på støvfjerning og du vil sikkert finne noen løsninger.

 

(har ikke noen persjonelig erfaring med støv på bilde brikken men det er hva jeg har lest)

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på av dere andre.

 

Har kjøpt mitt A100 på JapanPhoto i Kristiansand. kjøpte også minnekort på 2GB her. Kom på 9500,-.

 

Ringte idag for å bestille den største blitzen og den andre kit objektivet og spurte om å få et "tilbud" eller litt prisavslag. Der fikk jeg blankt nei. Er dette god kundebehandling? Synes jeg er god kunde, fremkaller alt hos de også.....

Lenke til kommentar
Kjøpte du det, eller?

7087780[/snapback]

 

Har ikke kjøpt det, men veldig lyst på den store blitzen idag, den hadde de inne. Tilbød meg å betale for begge idag og hente objektiv når dette kom. Vet ikke hva jeg vil gjøre nå. Ringte inn og han sa "det er prisene på nettet som gjelder". Dette etter jeg har presentert meg som nylig kunde av a100.

Lenke til kommentar
Har ikke kjøpt det, men veldig lyst på den store blitzen idag, den hadde de inne. Tilbød meg å betale for begge idag og hente objektiv når dette kom. Vet ikke hva jeg vil gjøre nå. Ringte inn og han sa "det er prisene på nettet som gjelder". Dette etter jeg har presentert meg som nylig kunde av a100.

Tropp opp i butikken da vel, og snu på hælen hvis de fremdeles nekter å gi deg noe avslag... Dette er utstyr de har marginer på, langt større enn på kamerahus. Hvis de ikke vil gi deg noe for å være trofast kunde, trenger du heller ikke være trofast (hvorfor skulle du det :o)...
Lenke til kommentar

Jeg veit, men er så glad i JapanPhoto, det som er dumt. Genialt at man selv kan fremkalle på maskiner i butikken, ingen andre i fylket som kan det såvidt meg bekjent. Av og til (passerer denne på vei til jobb) så ønsker jeg å se bilder på papirbilde, og veldig greit å hoppe inn og gjøre jobben selv.

 

Håper de kommer på bedre tanker når jeg kommer dit!

Lenke til kommentar
Jeg veit, men er så glad i JapanPhoto, det som er dumt. Genialt at man selv kan fremkalle på maskiner i butikken, ingen andre i fylket som kan det såvidt meg bekjent. Av og til (passerer denne på vei til jobb) så ønsker jeg å se bilder på papirbilde, og veldig greit å hoppe inn og gjøre jobben selv.

 

Håper de kommer på bedre tanker når jeg kommer dit!

Det kan jo være at de kjenner deg igjen, hvis du har handlet for rundt 10000 nylig, og stadig er innom og fremkaller bilder.

 

Ellers trenger du jo ikke bryte all kontakt... Men hvis de ikke gir deg noen fordel av å bruke dem fast, selv om de ikke er billigst bestandig, trenger du jo ikke bruke dem fast heller. Da finner du noen andre de gangene de ikke kan/vil yte deg den servicen du forventer...

Lenke til kommentar
En ting jeg lurer på av dere andre.

 

Har kjøpt mitt A100 på JapanPhoto i Kristiansand. kjøpte også minnekort på 2GB her. Kom på 9500,-.

 

Ringte idag for å bestille den største blitzen og den andre kit objektivet og spurte om å få et "tilbud" eller litt prisavslag. Der fikk jeg blankt nei. Er dette god kundebehandling? Synes jeg er god kunde, fremkaller alt hos de også.....

7087572[/snapback]

Nå har det seg slik at Japanphoto i kr sand, og japanphoto generelt ikke har så mye å gå på. Det eneste de har noe å gå på er service. Jeg har selv prøvd hos de, og hatt kontakter på innsiden. Samme utlegg som deg hadde jeg også. Så nei, er ikke mye å hente. Det koster det det koster. God kundebehandling? De kan jo ikke gå i underskudd. Tror neppe at du hadde vært fornøyd med 100kr avslag..

Lenke til kommentar

De har nok neppe mye og gå på. Men det er også viktig måten en går frem på.

 

1. Spør og få snakke med sjefen.

2. Spør på en høffelig måte.

 

 

Jobber selv i butikk og det er ikke alle som har mulighet til og gi rabbater av de som jobber der.

 

Uansett så er det ikke mye og gå på elektro varer etter hva jeg har hørt.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg endelig mitt A100 jeg også :)

Hittil er jeg godt fornøyd, men synes det kanskje var litt mye støy allerede ved ISO400, men lærer vel å bruke det bedre etterhvert, så finner jeg vel noen triks.

 

Har ikke brukt speilrefleks på evigheter, men har hatt et avansert "hybrid/kompaktkamera", Sony DSC-F717, så er ikke fremmed med blender, lukker, og manuell instilling heldigvis.

 

 

Nå har jeg ett par spørsmål også..

 

Min far har et gammelt Minolta SLR, hvor alt er manuellt, og såvidt jeg vet var det forholdsvis bra optikk på dette. Siden han knapt nok vet hvor det er, kan jeg nok låne de objektivene han har såfremt jeg får det til å passe.

Jeg har ikke fått sjekket hva kameraet og objektivene heter enda, men såvidt jeg vet så er det kjøpt enten helt på slutten av 70-tallet, eller tidlig 80-tall. TROR det er en X modellnavnet begynner på.

 

Er det noen som vet om denne optikken kan brukes?

 

Og i tilfelle; hvor får jeg kjøpt adapter (det paser vel ikke rett på?), og har det noe å si om dette er en veldig kostbar en, eller klarer jeg meg med en billig? (dersom det er flere typer å velge mellom da såklart..)

 

 

Han hadde vel ikke noe mindre enn 25 eller 30mm vidvinkel trodde han, og jeg skulle gjerne hatt mulighet til ekstrem vidvinkel, men kanskje ikke så ekstremt som fisheye.. Noen objektiv å anbefale her? (vil helst ikke bruke fryktelig mye penger på det, men må jo regne med at det går litt da..)

Lenke til kommentar
Vg Hadde nettop en artikkel om kameraet... ...med vel mange positive pungter:

 

post-61603-1161203244_thumb.png

 

Edit: Kommer fra artikkelen til lydogbilde som Linuxguru'n var inne på.

7100415[/snapback]

 

 

Utrolig bra, til og med det negative er pluss hos VG :!:

 

Nå synes jeg personlig at manuell aktivering av blits er bra, jeg har ikke no sans for at blitsen plutselig skal sprette opp. Kan ikke komme på en eneste situasjon der det er en fordel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...