qtek Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 (endret) Er det ingen som kan svare meg om denne typen teleconverter? Vil denne passe til min Sony A100 og linsene mine? Minolta 2x M/A Converter S MD MC Lens Sony A100 Alpha Designed for MD or MC lenses with a 300mm focal length or shorter. F.eks. kit linsen og kit telelinsen? http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...AMEDW%3AIT&rd=1 7043083[/snapback] Dette er et adapter som er ment for bruk sammen med gamle manuell fokus objektiver fra Minolta. Den kan ikke brukes som telekonverter på de objektivene du har. Uansett så tror jeg at en 2x konverter på de objektivene du har ikke er noen god løsning, da de ikke er spesielt lyssterke. Hvis du absolutt skal ha en konverter så er det denne typen du må ha: http://cgi.ebay.com/Minolta-Maxxum-AF-2x-A...oQQcmdZViewItem Den vil kun fungere sammen med følgende objektiver: 135/2.8 STF * 200/2.8 APO 200/2.8 HS-APO G 200/4 APO G Macro * 300/4 HS-APO G * 300/2.8 APO 300/2.8 HS-APO G, 400/4.5 HS-APO G * 600/4 APO * 600/4 HS-APO G * *Autofocus cannot be used Endret 10. oktober 2006 av qtek Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 (endret) PS: Er det vanlig at digitale slr nekter deg å ta bilde uten objektiv på? (eller "linse" som A100en min forteller meg at den mangler når jeg forsøker) 7033749[/snapback] Dette stiller du inn i menyen. Det kan iallfall eg gjere på mitt 5D. Har ei lignande løysing med BP-220 på mitt, men det eg fann interessant var at du sa at det kom til å bli laga grep til A100. Er dette originalgrep, eller prater du om Ownuser- og Decain-grepa no? Forresten: Eg går ut i frå at alle med A100/5D/7D er medlem av Dyxum? Endret 10. oktober 2006 av Henrik Lied Lenke til kommentar
Bombasa Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Tusen takk for svar. Da ser det ut som det blir en veldig dyr og ikke god løsning. Takk. Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 Har ei lignande løysing med BP-220 på mitt, men det eg fann interessant var at du sa at det kom til å bli laga grep til A100. Er dette originalgrep, eller prater du om Ownuser- og Decain-grepa no? 7044227[/snapback] Ownuser sitt ser ganske så klumpete og fælt ut i mine øyne, men det er vel per dags dato det eneste kommersielt tilgjengelige grepet til A100 \ D5D (?) DeCain grepene regner jeg sålangt som en myte, jeg har ikke sett noen. Jeg tenker på at gjengen i Jenkins opplyste på PhotoKina at de skulle lansere grep til A100 etterhvert, både i pro og normal utgave, sjekk nettstedet deres for referanser. http://www.hkjenis.com Dette synes jeg lover riktig godt. De har forresten allerede lansert denne godbiten: Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Det ser ut til å passe til 5D også? Lenke til kommentar
AnRe Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) Sjekk www.dyxum.com for MD objektiver ol. Tror MD betyr at det ikke er AF - autofokus og at det dermed ikke kan brukes på AF kamera. Men er ikke sikker. Endret 11. oktober 2006 av Lille Brum Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 De kan vel brukes, dog uten AF. Jeg troooor alle Maxxum objektiver kan brukes, men ikke Rokkor (?) Lenke til kommentar
Bombasa Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Hva er poenget og kjøpe objektiver uten AF nå i dag? En kan altids buke manuel AF hvis en vil dette. Og spare penger er selvsagt ett poeng men bortsett fra det? Blir bildene bedre? Dette må da være ganske tungvint for en bruker vel ikke mye ett objektiv uten AF? Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 Sett at det var noe spesielt, kanskje en FishEye, eller et ekte makro-objektiv, så er det ikke alltid så klønete å mangle AF, om den optiske kvaliteten veier opp for det, og kanskje fåes det til spottpris. Spørsmålet er vel om muligheten er der, om man skulle ha lyst, ingen trenger å forsvare sin grunn til å ville ha ett objektiv med manuell fokus. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Fulgu: Kanskje eg er blind, men eg fann ingenting om VG til A100 eller 5D på sida deira. Kan du vise meg litt meir konkret informasjon? Dette var spennande! Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 Fulgu: Kanskje eg er blind, men eg fann ingenting om VG til A100 eller 5D på sida deira. Kan du vise meg litt meir konkret informasjon? Dette var spennande! 7052273[/snapback] Jeg har ingen skriftlig bekreftelse på dette, men personer som har deltatt på Photokina sier at dette ble nevnt ved dere stand på messen. Jeg håper innmari dette stemmer,og har ingen grunn til å tro noe annet, de grepene er lekre, i alle fall i forhold til alternativene Har forresten lagt til litt mer info om Objektiver som passer A100 i førsteposten, men legger det også her så dere som har følger tråden får det med dere: Om Objektiver: Gary Friedman er ett kjent navn for mange, og har skrevet guider for ett uttall DSLR kamera. Han har laget en kort liste med noen "gamle" Minolta objektiver med god kvalitet som vistnok gjør susen på A100 for en rimelig penge: * 24-50 f/4 * 70-210 f/4 (affectionately known as the “beer can”) * 28-75 f/2.8 (a phenomenal performer for a low price!) * 35-200mm xi (surprisingly!) This lens also has a motorized zoom feature. * 50mm f/1.7 – sharp sharp sharp, and cheap cheap cheap! Han nevner også følgende: Also, Minolta’s older (pre-1985) manual-focus lenses, having nomenclature like “Rokkor”, “MF”, “MC”, or “MD”, will not fit onto the Alpha body. Lenke til kommentar
qtek Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Fulgu: Kanskje eg er blind, men eg fann ingenting om VG til A100 eller 5D på sida deira. Kan du vise meg litt meir konkret informasjon? Dette var spennande! 7052273[/snapback] Jeg har ingen skriftlig bekreftelse på dette, men personer som har deltatt på Photokina sier at dette ble nevnt ved dere stand på messen. Jeg håper innmari dette stemmer,og har ingen grunn til å tro noe annet, de grepene er lekre, i alle fall i forhold til alternativene Har forresten lagt til litt mer info om Objektiver som passer A100 i førsteposten, men legger det også her så dere som har følger tråden får det med dere: Om Objektiver: Gary Friedman er ett kjent navn for mange, og har skrevet guider for ett uttall DSLR kamera. Han har laget en kort liste med noen "gamle" Minolta objektiver med god kvalitet som vistnok gjør susen på A100 for en rimelig penge: * 24-50 f/4 * 70-210 f/4 (affectionately known as the “beer can”) * 28-75 f/2.8 (a phenomenal performer for a low price!) * 35-200mm xi (surprisingly!) This lens also has a motorized zoom feature. * 50mm f/1.7 – sharp sharp sharp, and cheap cheap cheap! Han nevner også følgende: Also, Minolta’s older (pre-1985) manual-focus lenses, having nomenclature like “Rokkor”, “MF”, “MC”, or “MD”, will not fit onto the Alpha body. 7059113[/snapback] Kan anbefale Gary Friedmans guider på det varmeste, jeg kjøpte hans glimrende guide til KM 5D og 7D. Det har jeg jeg ikke angret på i det hele tatt. Og til alle her med A100, få tak i 50mm F/1.7 objektivet, det er knallbra og relativt lett å få tak i. Søk på ebay.com og ebay.de. 70-210 F/4 er også et meget godt objektiv, men autofokusen er litt treg og har en tendens til å jage litt i dårlig lys. Jeg tror at Friedman har laget en guide for A100 og selger den for under 20 dollar som nedlastbar pdf fil. Det er vel anvendte penger. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 (endret) * 24-50 f/4 * 70-210 f/4 (affectionately known as the “beer can”) * 28-75 f/2.8 (a phenomenal performer for a low price!) * 35-200mm xi (surprisingly!) This lens also has a motorized zoom feature. * 50mm f/1.7 – sharp sharp sharp, and cheap cheap cheap! Han nevner også følgende: Also, Minolta’s older (pre-1985) manual-focus lenses, having nomenclature like “Rokkor”, “MF”, “MC”, or “MD”, will not fit onto the Alpha body. 7059113[/snapback] Eg må nok være uenig med han på punktet om 35-200 xi. Ein bekjent av meg har det, og etter ein liten prøverunde kom eg fram til at det er usannsynleg treigt, dårlig fargegjengivning, har mykje CA og at byggkvaliteten kan sammenlignast med eit billig Tamron-objektiv. Omtalen på Dyxum er ganske enig med meg, også. Resten er eg enig i. Beercan vart jo laga i samarbeid med Leitz, samt at det har byggkvalitet utanom det vanlege. 24-50 er eit billig og godt objektiv, ser det ut til. 28-75 må ein nok opp i 2-3000 for å få tak i, og eg kjem aldri, aldri til å nøle med å anbefale nokon som helst av fastobjektiva til Minolta til nokon. Det er fullt mulig å feste MD-objektiv på A-fatninga, iallfall. Ein finn billige, og dyre adaptera som gjer jobben. Rokkor veit eg ikkje, men eg veit iallfall at Pete Ganzel har fått det til etter mykje strev. Det neste eg kjem til å gjere er å kjøpe ein M42-adapter, det er iallfall sikkert. Har tenkt mykje på kor deilig det skal bli å få ei gammal Zeiss-linse påkobla mitt 5D. Det samme gjeld Canon FD. Canon FD 400mm f/2.8 går på eBay for rett under $500 for tida, og dette er blant deira skarpaste objektiv. ----------------------- Ang. batterigrepet kunne det blitt skikkelig artig å få sjå eit veltilpassa eit til 5D/a100. ownuser-grepa er mest sannsynleg laga ut i frå eit funksjonsprinsipp, og ikkje eit estetisk. Endret 13. oktober 2006 av Henrik Lied Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2006 Planlegger å handle meg en slik 50mm F1,7 siden handelen av beercan var slik en suksess, men jeg lurer på om jeg skal gå for RS eller ikke-RS utgaven, hva er forskjellene? 35-200mm hørtes litt for godt ut til å være sant ja Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Gamleversjonen (non-rs) er tyngre, har metallkledning, samt at det har blitt gjort litt andre kosmetiske forandringer. Eg innbiller meg at byggkvaliteten på RS-versjonen er dårligare enn på det eg har. RS-versjonen er visstnok enklare å fokusere med, då mf-grepet har blitt gjort større, i tillegg til at det har blitt kledd i gummi. Du blir fornøgd uansett kva av dei du velger. Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 (endret) Jeg har to 50mm f1.7 påvei, kjøpt for $75 av samme person. Får dessverre ikke testet de, da min Alpha er på sykehus, men har hatt et slikt tidligere og har sett prøvebilder tatt med de som kommer. Optisk er det ingen forskjell på RS og den gamle, men det Henrik Lied nevner er viktig å merke seg. Jeg kjøper konsekvent den gamle modellen pga byggekvaliteten. RS har dog mye bedre MF-ring. Begge har innebygd solskjerm - det er litt fiffig. Den tok det nemlig noen uker å finne på den første 50mm jeg fikk :-P Endret 13. oktober 2006 av Linuxguru Lenke til kommentar
Bombasa Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 hehe ja det var fiffig med innebygget solskjerm. Det hadde jeg ikke lagt merketil heller. Takk for tipset. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 (endret) Da var eit heilt nytt 50mm f/1.7 RS bestilt fra Canada - for latterlige 30CDN! (ca 26 amerikanske dollar) Her ligg ei til $30, viss nokon er interessert: http://sfbay.craigslist.org/sby/for/218332415.html Endret 14. oktober 2006 av Henrik Lied Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Da var eit heilt nytt 50mm f/1.7 RS bestilt fra Canada - for latterlige 30CDN! (ca 26 amerikanske dollar) Her ligg ei til $30, viss nokon er interessert: http://sfbay.craigslist.org/sby/for/218332415.html 7066679[/snapback] Og slike salg er til å stole på? Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Da var eit heilt nytt 50mm f/1.7 RS bestilt fra Canada - for latterlige 30CDN! (ca 26 amerikanske dollar) Her ligg ei til $30, viss nokon er interessert: http://sfbay.craigslist.org/sby/for/218332415.html 7066679[/snapback] Og slike salg er til å stole på? 7076191[/snapback] Eg kjøpte ikkje fra Craigslist, men frå ein ganske anerkjent brukthandler i Canada. Craigslist kan være litt variabelt, men det er jo ikkje snakk om meir enn 210 kr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå