MyBigMouth Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Jeg sitter som sagt med dobbelkitet og er veldig godt fornøyd med 750-300 objektivet. Har tenkt litt på flash/macro, men er litt for få muligheter for øyeblikket... Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Man kan ikke se direkte på et ledetall om det er bra aller ikke, man må vite måleenheten og brennvidden. Dermed kan man heller ikke sammenligne to ledetall uten å være sikker på at de er oppgitt på identisk måte. Ledetallet er rekkevidden ved f/1, så med et f/4 objektiv så må du dele ledetallet på 4 for å finne rekkevidden. Om rekkevidden er meter, fot eller kilometer må du sjekke nøye. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 (endret) Dermed kan man heller ikke sammenligne to ledetall uten å være sikker på at de er oppgitt på identisk måte. 7013118[/snapback] Det er vel bare Nikon som oppgir "ærlige" ledetall lenger. Dvs. målt konsekvent ved 35mm. Alle andre produsenter oppgir ledetall ved max zoom (typisk 105mm, men det kan naturligvis variere). Derfor oppgir Nikon at deres kraftigste blitz, SB800, har et ledetall på 38. Dersom man måler ved max zoom har den imidlertid et ledetall på 56, og det er tallet alle andre produsenter ville oppgitt. Ledetall oppgis nesten alltid i meter. Om det er i fot, så er gjerne tallet uforholdsmessig høyt og da bør man ta hintet. Uansett er ledetallet greit å bruke, så lenge man er kjent med fallgruvene. De fleste produsenter (i det minste Olympus, Nikon og Sony) har én "amatørblitz" med ledetall på sånn ca 36 og en "proffblitz" med et ledetall på sånn ca. 56. Trolig fordi innmaten stammer fra samme kilde , og det er bare blitzstyringssystemet som er forskjellig fra merke til merke. Det er *stor* forskjell på 36 og 56 i ledetall. En dobling i ledetall krever nemlig en kvadrering av effekt. Det betyr at du med en kraftigere blitz bla. har mye større mulighet til å konkurrere med solen når du trenger utfyllingslys om sommeren, og selvfølgelig kan lyse opp mye større rom med indirekte lys (noe som gjerne spiser et par blendertrinn i effekt). Konklusjon: Blitz er verdt å bruke penger på. Endret 6. oktober 2006 av Anew Lenke til kommentar
Bombasa Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 (endret) Jess i dag har jeg fått min Konica Minolta AF 28-75 2.8D linse utrolig hvor bra denne virker. Håper jeg blir fonøyd med denne! Eneste jeg mangler nå er en blitz så er jeg fornøyd med utstyret mitt for en stund. Utrolig hvor mange muligheter en har med DSLR til og få bedre bilder. Men en må fortsatt ha ett godt øye til motivene da. Kanskje jeg skulle bestilt meg en eske med kreativitet og inngående kunnskap til gode biler. hehe (Rediger: eye start virker ) Endret 6. oktober 2006 av Bombasa Lenke til kommentar
Anew Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 [...]så er jeg fornøyd med utstyret mitt for en stund. 7014921[/snapback] Ha! Skjønner jo at du er ny i gamet. Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Og da forsvant min kjære A100 på service. Et eller annet snålt avlangt plast-rusk-avskjær-plaststøpesmuss-ting har lagt seg på oversiden av mattskiven, og det vises så altfor tragisk godt i søkeren at det ikke er morsomt engang. Enten er det produksjonsfeil på mitt kamera, eller så er konstruksjonen her svært tvilsom. Hvis støv og rusk og dritt kan komme seg så lett på oversiden av mattskiven (og da dessverre komme i pinlig god fokus sammen med fokuspunktene), uten at du har mulighet til å rense/fjerne dette, ja da er det rett og slett tragisk. Og for å gjøre historien komplett, 4-6 ukers ventetid hvis jeg var heldig. Hurra! Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Jess i dag har jeg fått min Konica Minolta AF 28-75 2.8D linse utrolig hvor bra denne virker. Hva måtte du gi for denne? Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Hvordan overlever dere med 28mm som største vidvinkel om dette er walkarounden deres? (Jeg er inhabil, elsker vidvinkel og storslått natur) Er selv på utkikk etter noe OK i 15mm regionen, fastoptikk helst, så om noen har forslag er det bare å komme med. Er det andre enn Sonys blitzer som kan brukes på A100? Kan legge til at jeg elsker 70-210 F4'n min, anbefales sterkt, kit Telen ligger bare på hylla for tiden, bortsett fra når jeg trenger de 300mm. (Har bare vært ett tilfelle, månen.) Jeg har forresten montert ett Bp-220 batterigrep nå, og det funker helt greit Ser noen nevner reklamasjon og reprasjon, jeg opplever at når jeg ruller med fingerhjulet frempå (der du endrer lukker\blender i Tv\Av) så hopper ofte verdiene vilt, istenden for å stige jevnt. PS: Hva er DG på Sigmaspråk? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 DG (DG Lens) These are large-aperture lenses with wide angles and short minimum focusing distances. With an abundance of peripheral illumination, they are ideal lenses for Digital SLR Cameras whilst retaining suitability for traditional 35mm SLRs. Det er stort sett bare markedsføringssvada. Lenke til kommentar
Bombasa Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 (endret) Jess i dag har jeg fått min Konica Minolta AF 28-75 2.8D linse utrolig hvor bra denne virker. Hva måtte du gi for denne? 7017881[/snapback] 379 dollar + frakt og toll så rundt 3400kr kom den på. Kjøpte den på: http://www.bhphotovideo.com/ 28mm som størtste vidvikel er ikke noe hinder for meg. Og det er ikke noe større problem og skifte til kit lisen hvis jeg skulle trenge dette. Men selvsagt hadde det vært fint med større vidvinkel men da hadde største tele blitt 50mm og det var uaktuelt for min del for det var denne linsen jeg ville ha. Endret 7. oktober 2006 av Bombasa Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Jeg har forresten montert ett Bp-220 batterigrep nå, og det funker helt greit 7018332[/snapback] Til A-100? Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2006 Tja, i alle fall PÅ en A100, det er orginalt ett Canon grep. Jeg gjorde det kun fordi jeg liker at hånden min fylles hele veien ned, og føler at dette gir meg et mer stødig grep. Jeg har ikke koplet til utløserknappen, men vet at dette er relativt enkelt om du modifiserer en RC-1000 fjernutløser. Men, nå er det jo lansert grep laget spesielt for A-100 (Og de ser meget gode ut) så det må vurderes opp mot dette. Men for i underkant av 200kr var dette en grei løsning. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 PS: Hva er DG på Sigmaspråk? 7018332[/snapback] I tillegg til å være markedsføringsjippo, så forteller det at dette objektivet har coating på bakerste linseelement, som demper ghosting som følge av reflekser fra bildebrikken. Objektiver uten slik coating kan være utsatt for ghosting som følge av at bildebrikken reflekterer mer lys enn konvensjonell film. Lenke til kommentar
Cubus Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 (endret) Jeg har forresten montert ett Bp-220 batterigrep nå, og det funker helt greit 7018332[/snapback] Til A-100? 7019387[/snapback] Helt greit liksom :!: Hvordan ser det ut? Kan du poste et bilde? Endret 9. oktober 2006 av Cubus Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2006 (endret) Må bare legge til at det er gjort for ergonomiens skyld, ikke the looks, selv om jeg digger looken. Om man stiller grepet litt på skrå i forhold til huset, passer grepene overens perfekt, og er veldi comfy å holde i. Her ser du baksiden, som sagt litt skråstilt. Jeg kommer sikkert til å investere i et grep laget spesifikt for A100 på sikt, kanskje blir det liggende under juletreet, men inntil vidre synes jeg dette ble meget bra for frihåndsfoto. PS: Er det vanlig at digitale slr nekter deg å ta bilde uten objektiv på? (eller "linse" som A100en min forteller meg at den mangler når jeg forsøker) Endret 9. oktober 2006 av Fulgu Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Nikon D70 knipser gladelig i vei uten objektiv. Det vil være underlig hvis man ikke kan ta bilder uten objektiv. Lenke til kommentar
Bombasa Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 (endret) Hva er vitsen med og knipse bilder uten objektiv? Eller er det kun fordi en syntes det er kult? Eller får en ekstrem vidvinkel... hehe Ser på en Teleconverter på ebay men vil denne passe til min Sony A100 og linsene mine? Designed for MD or MC lenses with a 300mm focal length or shorter. F.eks. kit linsen og kit telelinsen? http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...AMEBI%3AIT&rd=1 Endret 9. oktober 2006 av Bombasa Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Grunntanken er at det er fotografen som bestemmer, vil fotografen ta bilder uten objektiv så skal ikke kameraet blande seg borti det. Det finnes både kunstneriske og vitenskapelige grunner for å gjøre det. Jeg har tatt en del bilder uten normale objektiv og det har praktisk nytte selv om de aller fleste aldri vil få bruk for det eller komme på tanken å gjøre det. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 Tja, i alle fall PÅ en A100, det er orginalt ett Canon grep. Jeg gjorde det kun fordi jeg liker at hånden min fylles hele veien ned, og føler at dette gir meg et mer stødig grep. Jeg har ikke koplet til utløserknappen, men vet at dette er relativt enkelt om du modifiserer en RC-1000 fjernutløser.Men, nå er det jo lansert grep laget spesielt for A-100 (Og de ser meget gode ut) så det må vurderes opp mot dette. Men for i underkant av 200kr var dette en grei løsning. 7029345[/snapback] Underkant av 200 kroner? Dette er vell svinbillig løsning... Lenke til kommentar
Bombasa Skrevet 10. oktober 2006 Del Skrevet 10. oktober 2006 (endret) Er det ingen som kan svare meg om denne typen teleconverter? Vil denne passe til min Sony A100 og linsene mine? Minolta 2x M/A Converter S MD MC Lens Sony A100 Alpha Designed for MD or MC lenses with a 300mm focal length or shorter. F.eks. kit linsen og kit telelinsen? http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...AMEDW%3AIT&rd=1 Endret 10. oktober 2006 av Bombasa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå