Gå til innhold

Sony A100 - Erfaringstråd

Anbefalte innlegg

Fungerer bildestabilisatoren bra på Sony Alpha?

Noen som vet om noen gode objektiv i prisklassen maks 4000-5000,- med brennvidder som fks.18-200,28-200,28-300?Tenker på et allround objektiv med macro og slikt.....

Skal kjøpe DSLR snart og vurderer Sony Alpha..... :hmm:

8711742[/snapback]

Sjekk bruktmarked på foto.no - skryter av å vare norges største, og det stemmer nok. Har selv alpha100, og må vel anbefale som mange andre her lyssterk optikk, minst 2.8. Da blir det ikke så mye bruk for iso1600, der alpha er litt svak. Ellers er kameraet suverent!

2.8 på tele er sikert dyrt, men prøv brukt gamle minoltalinser (med AF!!) på foto.no, ebay eller andre steder. Gammel optikk er generelt ikke så risky, men selsagt lurt å prøve hvis du bor i nærheten av selger!

Endret av alphadoggie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er dette kameraet med 18-70 mm og 75-300 mm for 7499,- et bra kjøp?

8712871[/snapback]

Siden du mest sannsynlig skal kjøpe det fra japanphoto, vil jeg si nei, men det er min "erfaringsfulle" mening. Prisen er grei, butikken har jeg derimot noen helt andre meninger om.

Lenke til kommentar
Er dette kameraet med 18-70 mm og 75-300 mm for 7499,- et bra kjøp?

8712871[/snapback]

Siden du mest sannsynlig skal kjøpe det fra japanphoto, vil jeg si nei, men det er min "erfaringsfulle" mening. Prisen er grei, butikken har jeg derimot noen helt andre meninger om.

8716102[/snapback]

Kjøp deg kamerahus alene, og kjøp brukt, lyssterk optikk (2.8) - så slipper du så ofte å bruke høy iso.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei.  har et par spørsmål.  Har lest en god test på sony 75-300 http://www.popphoto.com/cameralenses/2710/...45-56-zoom.html

Noen som har objektivet som kan fortelle om de er enige i testen??

Evt. forslag til andre zoom objektiv til alphaen min?

Har også et par gamle linser til et analog minolta speilkamera...  Kan noen av disse brukes?

(b.a en rokkor MD 45mm)

8823772[/snapback]

Rokkor kan ikke brukes. Telelinsen kan anbefales.

Lenke til kommentar
Hei.  har et par spørsmål.  Har lest en god test på sony 75-300 http://www.popphoto.com/cameralenses/2710/...45-56-zoom.html

Har også et par gamle linser til et analog minolta speilkamera...  Kan noen av disse brukes?

(b.a en rokkor MD 45mm)

8823772[/snapback]

Jeg har Tamron 70-300mm som koster/kostet 999,- hos Japan Photo. Den står garantert ikke tilbake for Sony 75-300mm.

Et annet alternativ er å kjøpe Minolta 70-210 f/4 også kallt "beercan" brukt. En klassiker som ble utviklet i samarbeid med Leica. Litt stor og tung, men den gir veldig bra resultater. Pris 1000-2000 avhening av tilstand.

Lenke til kommentar

(b.a en rokkor MD 45mm)

8823772[/snapback]

Jeg har Tamron 70-300mm som koster/kostet 999,- hos Japan Photo. Den står garantert ikke tilbake for Sony 75-300mm.

Et annet alternativ er å kjøpe Minolta 70-210 f/4 også kallt "beercan" brukt. En klassiker som ble utviklet i samarbeid med Leica. Litt stor og tung, men den gir veldig bra resultater. Pris 1000-2000 avhening av tilstand.

8846002[/snapback]

Hei. hvordan måler den seg mot f.eks sigma sin APO til rundt 2200,- ? noen som fforresten vet hvordan man sjekker hvilken firmware som er på alphaen?

Når jeg drar i land lotto`en til helga er jeg klar for zeiss 16-80 :D

Lenke til kommentar

Det er noen kameraer som har 1.04 men det går ikke ann og oppgradere til denne via Sony sine sider. Hvis du har hatt kamera til repperasjon så er det muligens derfor du har fått denne versjonen.

Tror ikke det er noen vesetlig forskjell på versjon 1.02 og 1.04

Endret av Bombasa
Lenke til kommentar
Det er noen kameraer som har 1.04 men det går ikke ann og oppgradere til denne via Sony sine sider. Hvis du har hatt kamera til repperasjon så er det muligens derfor du har fått denne versjonen.

Tror ikke det er noen vesetlig forskjell på versjon 1.02 og 1.04

8850579[/snapback]

Hei, har ikke hatt det til rep. har akkurat kjøpt det. trolig derfor...

Lenke til kommentar

Hei. hvordan måler den seg mot f.eks sigma sin APO til rundt 2200,- ?  noen som fforresten vet hvordan man sjekker hvilken firmware som er på alphaen?

8849298[/snapback]

Jeg kjenner ikke til Sigmaen, men rapportene sier at Tamronen er bortimot matcher APO-en til Sigma, utfra prisen er ingenting å tenke på en gang. Jeg hadde gått for Tamron i dette prissjiktet.

Skal du opp i kvalitet bør du lete etter Minolta 100-300 APO. Denne ligger på ca 3000 tror jeg.

Lenke til kommentar

Hei. hvordan måler den seg mot f.eks sigma sin APO til rundt 2200,- ?  noen som fforresten vet hvordan man sjekker hvilken firmware som er på alphaen?

8849298[/snapback]

Jeg kjenner ikke til Sigmaen, men rapportene sier at Tamronen er bortimot matcher APO-en til Sigma, utfra prisen er ingenting å tenke på en gang. Jeg hadde gått for Tamron i dette prissjiktet.

Skal du opp i kvalitet bør du lete etter Minolta 100-300 APO. Denne ligger på ca 3000 tror jeg.

8853501[/snapback]

Har kjøpt en minolta 70-210 F4 på ebay.... venter i spenning. Såvidt jeg har skjønt vil den overgå det meste.. Håper den kommer

Lenke til kommentar

8849298[/snapback]

8853501[/snapback]

Har kjøpt en minolta 70-210 F4 på ebay.... venter i spenning. Såvidt jeg har skjønt vil den overgå det meste.. Håper den kommer

8857398[/snapback]

Det har alltid gått bra for meg. Hvor mye måtte du gi?

Lenke til kommentar

8849298[/snapback]

8853501[/snapback]

8857398[/snapback]

Det har alltid gått bra for meg. Hvor mye måtte du gi?

8857904[/snapback]

178 us. sikkert litt dyrt men den skulle i følge beskrivelsen vere tilnærmet ubrukt

Hva er forresten grei pris i norsk butikk å gi for en ny eller nesten ubrukt minolta 50mm F1.7??

Endret av klyts
Lenke til kommentar
178 us. sikkert litt dyrt men den skulle i følge beskrivelsen vere tilnærmet ubrukt

Hva er forresten grei pris i norsk butikk å gi for en ny eller nesten ubrukt minolta 50mm F1.7??

8858037[/snapback]

Dersom den er som ny er prisen grei. Inkl porto og mva kommer prisen på ca 1600,-

Minolta 50mm f/1,7 bør ligge på maks 1200,-

Sjekk hva den kostet ny i prishistorikken

Lenke til kommentar

8858037[/snapback]

Dersom den er som ny er prisen grei. Inkl porto og mva kommer prisen på ca 1600,-

Minolta 50mm f/1,7 bør ligge på maks 1200,-

Sjekk hva den kostet ny i prishistorikken

8858658[/snapback]

Hei. Fikk tak i en pent brukt 50mm 1.7 til 1200 i butikk.

Har du noe forslag til en god makro linse? nytt og brukt...

Eneste krav er at den bør ha brukbar lysstyrke..

på forhånd takk

Lenke til kommentar

Hei. Fikk tak i en pent brukt 50mm 1.7 til 1200 i butikk. 

Har du noe forslag til en god makro linse? nytt og brukt...

Eneste krav er at den bør ha brukbar lysstyrke..

på forhånd takk

8883007[/snapback]

Tamron 90mm makro er veldig bra. Minolta 100mm er enda ett hakk hvassere og koster ca 4500,- inkl porto og mva.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...