Gå til innhold

Sony A100 - Erfaringstråd

Anbefalte innlegg

Har sett meg ut en linse, men den har betegnelsen "MD". Passer den kameraet mitt, eller er jeg fucked? Tidlige svar tas med stor takk. Ikke lang tid igjen av auksjonen...

8149888[/snapback]

MD passer ikke, så vidt jeg har forstått.

Hvorvidt du er "fucked", skal jeg ikke ha uttalt meg om :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har sett meg ut en linse, men den har betegnelsen "MD". Passer den kameraet mitt, eller er jeg fucked? Tidlige svar tas med stor takk. Ikke lang tid igjen av auksjonen...

8149888[/snapback]

MD passer ikke, så vidt jeg har forstått.

Hvorvidt du er "fucked", skal jeg ikke ha uttalt meg om :)

8150395[/snapback]

Doh :(

Lenke til kommentar

Cosina 100mm 3.5 macro. 100usd...Doh :(Må nok kikke etter Tamron eller Sigma...

8152539[/snapback]

Du får trøste deg med at dét sikkert er en grunn til at den er så billig... :roll:

8152728[/snapback]

Ja, det er jeg fullt klar over, men har sett på dyxum, og det virker som at det faktisk er verdt pengene. Mange klarte faktisk ikke å se forskjell på bildene fra begge objektivene. Det er jo snakk om amatør bilder, ikke noe som skal blåses opp og brukes som reklame...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Haleluja for en pris!

8232468[/snapback]

Ja, nesten så jeg lurer på å oppgradere.

8233259[/snapback]

Tja jeg ville ventet til de nya kameraene kommer. Det er tross alt svært lite som skiller 5D til A100. Jeg skal i alle fall vente til det nye kamera fra sony kommer ( håper på en K10D klone)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Haleluja for en pris!

8232468[/snapback]

Ja, nesten så jeg lurer på å oppgradere.

8233259[/snapback]

Tja jeg ville ventet til de nya kameraene kommer. Det er tross alt svært lite som skiller 5D til A100. Jeg skal i alle fall vente til det nye kamera fra sony kommer ( håper på en K10D klone)

8233510[/snapback]

Jeg blir litt fristet jeg også, men konkludere klokt. Jeg vil ikke ta bedre bilder ved å oppgradere :cry:

Lenke til kommentar
Jeg blir litt fristet jeg også, men konkludere klokt. Jeg vil ikke ta bedre bilder ved å oppgradere  :cry:

8372648[/snapback]

Billig alternativ for de som allerede har Minoltaoptikk, det må jeg si. Desverre finnes det få virkelig rimelige objektiver til fatningen, så det er helst de med Minolta fra før som tjener på det.

Må derfor berømme deg for din fornuft, Kim. Du tar garantert ikke bedre bilder med A100, selv om du kan koste på deg mer radikal cropping. Det trenger selvfølgelig ikke en utmerket Haugesundsfotograf som deg bry deg med. Det er fort gjort å glemme at man ofrer en del kontrastegenskaper når man bytter fra en glimrende 6mp-sensor, til en med hele 10mp. Det ser man tydelig når man sammenligner Canon 350D med 400D, og i ditt tilfelle regner jeg med at forskjellen er mer markant. Stand by your Minolta, Kim. Du har jo stort sett ff-optikk, så det svarer seg forhåpentligvis å spare pengene til neste utspill fra Sony kommer.

Jo da, jeg har fått med meg spekulasjonene om fremtidige modeller fra Sony, selv om jeg har vært usynlig for mine brødre og søstre på akam siden august i fjor.....

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Jeg skal ha meg mitt første DSLR og vurderer egentlig mange kamera (D80, 400D, K10D og A100). Men med 3999,- for A100, så ble med en gang valget lettere.

Hvilket objektiv til A100 kan folk anbefale en nybegynner hvis jeg kun foreløpig skal ha ett og prisen ikke skal være noe særlig høy? Hadde jeg gått for noen av de andre kameraene, hadde jeg brukt kit-objektivene, så kravene er foreløpig ikke så høye :)

Takker for svar

Endret av gordito
Lenke til kommentar
.... selv om jeg har vært usynlig for mine brødre og søstre på akam siden august i fjor.....

8380082[/snapback]

Godt å se forumets vismann tilbake!

Jeg skal ha meg mitt første DSLR og vurderer egentlig mange kamera (D80, 400D, K10D og A100). Men med 3999,- for A100, så ble med en gang valget lettere.

Hvilket objektiv til A100 kan folk anbefale en nybegynner hvis jeg kun foreløpig skal ha ett og prisen ikke skal være noe særlig høy? Hadde jeg gått for noen av de andre kameraene, hadde jeg brukt kit-objektivene, så kravene er foreløpig ikke så høye :)

Takker for svar

8382401[/snapback]

Sonys kitlinse er ingen dårlig linse å starte med på ett budsjett, eventuellt Minoltaversjonen brukt kanskje?

Vil du ha kvalitet kan Tamron SP 17-50 F/2,8 sikkert være noe å tenke på

Lenke til kommentar
Fikk min Ølboks i hendene i dag, rett fra Texas og den er nydelig, skal legge ut bilder ved en senere anledning :D

6916375[/snapback]

Unnskyld meg, men hvilket objektiv er det du snakker om?

6923195[/snapback]

Jeg tror han snakker om: Minolta AF 70-210 / 4 også kalt beercan.

http://www.dyxum.com/reviews/lenses/reviews.asp?IDLens=48

6923515[/snapback]

Det er det også men jeg har fine erfaringer med Sigma 70-210 AF-APO f: 1:3,5-4,5, det tegner afsindigt skarpt og eneste forskel er at Sigma er push pull :)

Endret av Roadracoon
Lenke til kommentar
[

Sonys kitlinse er ingen dårlig linse å starte med på ett budsjett, eventuellt Minoltaversjonen brukt kanskje?

Vil du ha kvalitet kan Tamron SP 17-50 F/2,8 sikkert være noe å tenke på

8383964[/snapback]

Gode forslag her. Det bør finnes en del brukt på markedet av Minoltaoptikk. Hvis du kan klare deg med finfin fastoptikk i normalområdet en stund, er Minolta 28/2,8 et av de klart beste objektivene i sin klasse. Det bærer klart slektskap med tilsvarende objektiv i Leicas R-serie, og jeg vet at i alle fall jeg ville klart meg lenge med den brennvidden (glad i små japanske målsøkere, som jeg er).

Ellers er den nevnte Tamronzoomen glimrende, etter hva jeg har erfart. Den koster jo bare 3500 på Japan Foto, og er i ypperste klasse optisk. Lyssterk og fin, med en optisk ytelse som er fullt brukbar på åpen blender.

Ps: Takk for enormt rosende ord, Fulgu. Takk til alle andre som har ønsket meg velkommen også. Blir nesten rørt til tårer her jeg sitter foran monitoren.... :cry:

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...