Gå til innhold

Sony A100 - Erfaringstråd

Anbefalte innlegg

"Nå er jeg generelt veldig skeptisk til alle annonser der kinseiske eller russiske tegn inngår, men de leverte hvertfall varen."

Ja, folk som ikke bruker vårt alfabet kan jo ikke være helt gode i huet...:)

7740078[/snapback]

Dummeste jeg har hørt. Kalle folk dumme pga tegnsett. Hvilket tegnsett tror du de bruker i de land der de faktisk lager kamera??

7760023[/snapback]

Tror det var et ironisk svar på en annen persons skepsis mot annonser med kinesiske eller russiske tegn ;) Dessverre fungerer ironi dårlig på nettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men om dere andre er redd tråden skal dø på seg, ta en avgjørelse på mine vegne:

Sony 11-18 VS Sigma 10-20

Skal handle i løpet av måneden tenker jeg.

7680187[/snapback]

Har du bestemt deg for hvilket objektiv du skal velge Fulgu?

Lenke til kommentar
ja, vi begynner å bli litt lei av iso-masinga nå. Vi er vel alle enige om at det er godt kamera uansett. Jeg kjøpte mitt kamera her i mandal for kr 7100 med 1gb minnekort, hva synes dere om den prisen?

Forresten, jeg bor vel kanskje ikke så langt vekke fra mybigmouth og flums da. Hvor i Kristiansand er det dere bor?

Lurer også på å kjøpe meg et nytt objektiv (har bare kitet med 18-70). Bør jeg vurdere en zoom (noe alla beercan) elle vidvinkel?

7720619[/snapback]

Herre min hatt! Bor i Mandal jeg da! Joncristian, hvor bor du henne? Er du med i fotoklubben i Mandal?

Hvor fikk du den prisen?

7760023[/snapback]

For tiden er jeg ikke med i fotoklubben, men det kommer kanskje etter hvert? . Føler meg kanskje ikke "proff" nok

Edit: quote-trøbbel, pluss at nå har jeg runna 1000 bilder med kameraet, på 3 uker :D

Endret av jonchristian
Lenke til kommentar
ja, vi begynner å bli litt lei av iso-masinga nå. Vi er vel alle enige om at det er godt kamera uansett. Jeg kjøpte mitt kamera her i mandal for kr 7100 med 1gb minnekort, hva synes dere om den prisen?

Forresten, jeg bor vel kanskje ikke så langt vekke fra mybigmouth og flums da. Hvor i Kristiansand er det dere bor?

Lurer også på å kjøpe meg et nytt objektiv (har bare kitet med 18-70). Bør jeg vurdere en zoom (noe alla beercan) elle vidvinkel?

7720619[/snapback]

Herre min hatt! Bor i Mandal jeg da! Joncristian, hvor bor du henne? Er du med i fotoklubben i Mandal?

Hvor fikk du den prisen?

7760023[/snapback]

ja, jeg bor på mones. er det noe mulighet at jeg kan få vite navnet ditt og hvor du bor hen?

+ kanskje hvor gammel du er? (er 16 selv)

jeg kjøpte det på mobildata (utstillingsobjekt) også hadde de ikke alt det som tilhørte kameraet i butikken (en som hadde prøvd det hjemme), så jeg fikk med et minnekort for bryet, pluss at faren min er god til å prute. (mangler et bakre linsedeksel enda, men de lovte at jeg skulle få det)

For tiden er jeg ikke med i fotoklubben, men det kommer kanskje etter hvert? . Føler meg kanskje ikke "proff" nok

Edit: quote-trøbbel, pluss at nå har jeg runna 1000 bilder med kameraet, på 3 uker :D

7769050[/snapback]

Hei, sender deg en pm, er 22 og bor på Oksevollen :p

Bra pris du fikk, var ikke klar over at de solgte der, er skeptisk til mobildata.

Du burde bli med i fotoklubben! Skal selv bli med førstkommende onsdag, og er veldig amatør selv! You should come!

Lenke til kommentar

Jeg har ingen ekstern blitz til mitt A100 og har begynt å snuse litt på det.

Har fint lite greie på det, men etter å ha lest Gary Friedman's inspirerende bok har jeg lyst på en som også kan brukes trådløst.

Sony's egen HVL-F56AM ser jo veldig bra ut, men koster jo en del.

Lillebroren HVL-F36AM har vel en del begrensninger mht vridbarhet, lysstyrke etc.

Er det noen som har erfaring med Sigma EF 500 DG Super?

http://sigmaphoto.com/flashes/flashes_flas...ils.asp?id=3257

Den ser ut til å være ganske kompatibel med A100.

http://www.sigma-photo.co.jp/english/flash...00dg_sup.htm#04

Har Sonyen muligheter som ikke Sigmaen har?

Andre "rimelige" alternativer?

Lenke til kommentar

Hei, sender deg en pm, er 22 og bor på Oksevollen :p

Bra pris du fikk, var ikke klar over at de solgte der, er skeptisk til mobildata.

Du burde bli med i fotoklubben! Skal selv bli med førstkommende onsdag, og er veldig amatør selv! You should come!

7770954[/snapback]

jeg er nødt til å være enig med deg der, i at mobildata kanskje ikke var førstevalget å kjøpe kamera på, men som sagt fikk jeg det billig, og ramstad fikk det ikke inn før etter nyttår.

Jeg vurderer faktisk å komme på møte i fotoklubben da, men er egentlig opptatt på onsdagene, men vi får se hvordan det går. Du kan vel uansett komme med en liten rapport på åssen det var.

Daxis: om flash, kan en ikke bruke gamle minolta-flasher? det burde være mulig å fa tak i en sånn brukt en?

Lenke til kommentar

7680187[/snapback]

7768553[/snapback]

Ser ut for at det blir Sigma grunnet tilgjengelighet og pris i Norge ja.

Sony 11-18 er unødvendig dyr. Da er det bedre å kjøpe Tamron, eller en brukt Minolta 11-18.

Jeg kommer nok til å gå for Tamron 11-18 tror jeg

7770580[/snapback]

Sony 11-18 er ikke så mye dyrere enn de andre om du handler fra utlandet, og den regnes som orginaloptikk og vil dermed mest sannsynlig holde seg bedre i pris enn Sigma\Tamronen. Så alt i alt kan den sikkert være den beste investeringen.

Nå koster jo Tamronen bare 500-1000 kr mer enn Sigmaen, men skulle jeg handlet den hadde jeg heller tatt meg bryet med å handle fra utlandet og få Sony-navnet stemplet på den.

En brukt Minolta er jo også ett habilt alternativ, men jeg har problemer med å oppdrive noen.

Lenke til kommentar
Jeg har ingen ekstern blitz til mitt A100 og har begynt å snuse litt på det.

Har fint lite greie på det, men etter å ha lest Gary Friedman's inspirerende bok har jeg lyst på en som også kan brukes trådløst.

Sony's egen HVL-F56AM ser jo veldig bra ut, men koster jo en del.

Lillebroren HVL-F36AM har vel en del begrensninger mht vridbarhet, lysstyrke etc.

Er det noen som har erfaring med Sigma EF 500 DG Super?

http://sigmaphoto.com/flashes/flashes_flas...ils.asp?id=3257

Den ser ut til å være ganske kompatibel med A100.

http://www.sigma-photo.co.jp/english/flash...00dg_sup.htm#04

Har Sonyen muligheter som ikke Sigmaen har?

Andre "rimelige" alternativer?

7780685[/snapback]

Jeg kan anbefale 36'ern. Har brukt den på konserter og ministudio. Funker veldig bra, men er en økonomi modell. Så utifra dine krav skulle den passe bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134

7680187[/snapback]

7768553[/snapback]

Ser ut for at det blir Sigma grunnet tilgjengelighet og pris i Norge ja.

Sony 11-18 er unødvendig dyr. Da er det bedre å kjøpe Tamron, eller en brukt Minolta 11-18.

Jeg kommer nok til å gå for Tamron 11-18 tror jeg

7770580[/snapback]

Sony 11-18 er ikke så mye dyrere enn de andre om du handler fra utlandet, og den regnes som orginaloptikk og vil dermed mest sannsynlig holde seg bedre i pris enn Sigma\Tamronen. Så alt i alt kan den sikkert være den beste investeringen.

Nå koster jo Tamronen bare 500-1000 kr mer enn Sigmaen, men skulle jeg handlet den hadde jeg heller tatt meg bryet med å handle fra utlandet og få Sony-navnet stemplet på den.

En brukt Minolta er jo også ett habilt alternativ, men jeg har problemer med å oppdrive noen.

7783034[/snapback]

Jeg kjøpte Tamron 11-18 https://prisguiden.no/product.php?productId=37031 hos Japan Photo i fjor høst. Har du sjekket tilgjengelighet der? Ser ut som om de fortsatt har det på lager http://shop.japanphoto.no/ til kr 4499.- Ellers pleier "Det Digitale Mørkerom" å kunne skaffe objektiver ved forespørsel. Jeg er svært fornøyd med mitt objektiv.

Endret av Slettet+149837134
Lenke til kommentar

Var så smart og handle en brukt Sigma 500 st blits (ikk DG). Butikken mente at den skulle fungere på sony. Det så jo også ut til å fungere bortsett fra det viktigst, blitsen fyrer ikke av når jeg trykker utløser.

Har nå prøvd de fleste innstillinger, men ingenting skjer. Så da er den vel ikke kompatibel med Sony allikevel, får håpe de tar den i retur da :roll:

Lenke til kommentar
Var så smart og handle en brukt Sigma 500 st blits (ikk DG). Butikken mente at den skulle fungere på sony. Det så jo også ut til å fungere bortsett fra det viktigst, blitsen fyrer ikke av når jeg trykker utløser.

Har nå prøvd de fleste innstillinger, men ingenting skjer. Så da er den vel ikke kompatibel med Sony allikevel, får håpe de tar den i retur da :roll:

7798155[/snapback]

Hvis de har sagt at den skulle fungere på kameraet ditt, og den ikke gjør det, har du krav på å heve kjøpet.

Lenke til kommentar

Undertegnede har HVL-F56AM. et kjøp man ikke vil angre på om man har behovet av og til. Ja den koster og jeg kan neppe forsvare prisen til mitt bruk, men det sabla greit med vridbarheten, sett den i taket feks eller mot en vegg og du får pent opplyste bilde, uten synlig blitz bruk. Anbefaler denne!

Lenke til kommentar

OK jeg har et Sony A 100 og er tilfreds med kameraet men har dog høstet nogle kedelige erfaringer mht. genbrug af optikker, da jeg ville genbruge min gamle Tamron 24-70 fandt jeg ud af den ikke kunne tegne skarpt, billederne manglede lige det sidste i at være helt skarpe der var ikke ordentlig konturskarphed og let uldne billeder, dette syntes også at være tilfældet med kit optikken 18-70 fra Sony, der imod tegner min gamle APO 70-210 fra Sigma skarpt, så tænk lige tingene igennem igen da denne erfaring siger at der skal godt glas til et godt billed, kameraet har jeg ikke noget at udsætte på ud over en drilsk lysmåler, er der nogle af jer der har de samme erfaringer,så spyt ud :cry:

Lenke til kommentar

Hvis din Tamron tegnet skarpt på ditt tidligere kamera, og det medfølgende Sony objektivet også tegner uskarpt, kan det være at kameraet har feilstilt fokus. Grunnen til at Sigma'en tegner skarpt, kan i såfall være at også dette har feilstilt fokus, men i andre retningen, slik at det sammen med et kamera med feilstilt fokus gir skarpe bilder.

Ville tatt med meg Sony objektivet og Tamron objektivet og prøvd de med et annet kamera i butikken du kjøpte kameraet i, om du kjøpte i en fysisk butikk. Da kan du ta med ditt eget minnekort, og sammenligne bilder fra utstillingsmodellen i butikken og fra ditt eget kamera for å se om det er forskjeller. Selv om du ikke kjøpte i en fysisk butikk, kan det være at betjeningen ønsker å hjelpe deg (normal service, mener jeg det er).

Feilstilt fokus er ofte grunnen, om folk er misfornøyd med skarpheten i bildene sine. Det finnes også metoder å finne ut om fokus er feilstilt med visse metoder, men har ikke link til noen spesifikke akkurat nå.

Lenke til kommentar
Hvis din Tamron tegnet skarpt på ditt tidligere kamera, og det medfølgende Sony objektivet også tegner uskarpt, kan det være at kameraet har feilstilt fokus. Grunnen til at Sigma'en tegner skarpt, kan i såfall være at også dette har feilstilt fokus, men i andre retningen, slik at det sammen med et kamera med feilstilt fokus gir skarpe bilder.

Ville tatt med meg Sony objektivet og Tamron objektivet og prøvd de med et annet kamera i butikken du kjøpte kameraet i, om du kjøpte i en fysisk butikk. Da kan du ta med ditt eget minnekort, og sammenligne bilder fra utstillingsmodellen i butikken og fra ditt eget kamera for å se om det er forskjeller. Selv om du ikke kjøpte i en fysisk butikk, kan det være at betjeningen ønsker å hjelpe deg (normal service, mener jeg det er).

Feilstilt fokus er ofte grunnen, om folk er misfornøyd med skarpheten i bildene sine. Det finnes også metoder å finne ut om fokus er feilstilt med visse metoder, men har ikke link til noen spesifikke akkurat nå.

7820413[/snapback]

Med andre ord tjek kameraets focus evt ved at sende det ind til tjek, mit kamera er ikke mere end 2 md gammelt

Lenke til kommentar

Tja tog mit Sony A 100 ned til min fotohandler og forelagde mit focus problem og fik at vide at det skam ikke var ude af focus men at jeg ikke fostod det der med digitalfotos grænser for fostørelse i forhold til opløsning så nu mangler jeg nogle links til at gøre mig klogere på dette emne og om hvordan vudere focus på et digital kamera, det er katte knure mig ikke nemt at blive klog på førhen tog man et 24 X 36 mm negativ og kunne lave 70 X 150 cm billeder men her er der andre regler jeg ikke forstår :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...