Gå til innhold

Sony A100 - Erfaringstråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Urettferdig at Sony som normalt sett er så gira på "unødvendige" ekstra-features ikke har en innebygd mottaker for sånt.

 

Dere som får utløserene deres får komme med tilbakemeldinger. Spesielt på om de støtter halvt-presset fokus-modus.

 

PS: Noen av dere andre med A100 som har anskaffet en Vidvinkel?

Lenke til kommentar
Urettferdig at Sony som normalt sett er så gira på "unødvendige" ekstra-features ikke har en innebygd mottaker for sånt.

 

Dere som får utløserene deres får komme med tilbakemeldinger. Spesielt på om de støtter halvt-presset fokus-modus.

 

PS: Noen av dere andre med A100 som har anskaffet en Vidvinkel?

7692796[/snapback]

Den jeg linket til støtter halv presset ja. Men fortsatt, tilbakemeldinger....:D

Lenke til kommentar

Uten at jeg skal utale meg så veldig mye så skal vist A100 være litt rusten når det gjelder ISO...

 

pederk

Jeg googla og fant en liten video med sammendrag av en test mellom A100, D80 og 400D. http://www.cameralabs.com/features/10Megap...est/page7.shtml

Kan være nyttig for deg.

 

En ting jeg ikke tror de nevner der er at A100 blir gruset på ISO-støy. Den er godt mulig like dårlig på 400 ISO som D80 og 400D er på 1600 ISO.

 

Dette innlegget har blitt redigert av pederk: i går, 15:36

Vet ikke om linken har blitt postet før, men da får vertfall nykommere en lite oppdatering :thumbup:

Spør pederk, da han har en god del mer peiling enn meg, og trykk linken :D

Endret av kopperhead
Lenke til kommentar
Uten at jeg skal utale meg så veldig mye så skal vist A100 være litt rusten når det gjelder ISO...

 

pederk

Jeg googla og fant en liten video med sammendrag av en test mellom A100, D80 og 400D. http://www.cameralabs.com/features/10Megap...est/page7.shtml

Kan være nyttig for deg.

 

En ting jeg ikke tror de nevner der er at A100 blir gruset på ISO-støy. Den er godt mulig like dårlig på 400 ISO som D80 og 400D er på 1600 ISO.

 

Dette innlegget har blitt redigert av pederk: i går, 15:36

Vet ikke om linken har blitt postet før, men da får vertfall nykommere en lite oppdatering :thumbup:

Spør pederk, da han har en god del mer peiling enn meg, og trykk linken :D

7709825[/snapback]

 

Hmm, må si at jeg skjønte ikke helt dette innlegget :hmm: Er det noen du svarer til eller? Tror vel ISO-støy er grundig diskutert på dette forumet og mange andre plasser.

Lenke til kommentar

Det blir en prioriteringssak, det med ISO.

Sonyen har litt kvapsete støtte for høy ISO, så tar du me portretter i naturlig lys, så greit, finn noe annet.

Den har derimot IS, så står motivet stille funker jo det greit, og gir god valuta for pengene sammenlignet med alternativer innebygd i alle objektivene dine.

 

Men vær så snill, vi vet dette, og denne tråden er ferdig med ISO diskusjoner, og handler mer om ting for deg som allerede eier en A100.

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar

ja, vi begynner å bli litt lei av iso-masinga nå. Vi er vel alle enige om at det er godt kamera uansett. Jeg kjøpte mitt kamera her i mandal for kr 7100 med 1gb minnekort, hva synes dere om den prisen?

 

Forresten, jeg bor vel kanskje ikke så langt vekke fra mybigmouth og flums da. Hvor i Kristiansand er det dere bor?

 

Lurer også på å kjøpe meg et nytt objektiv (har bare kitet med 18-70). Bør jeg vurdere en zoom (noe alla beercan) elle vidvinkel?

Lenke til kommentar
ja, vi begynner å bli litt lei av iso-masinga nå. Vi er vel alle enige om at det er godt kamera uansett. Jeg kjøpte mitt kamera her i mandal for kr 7100 med 1gb minnekort, hva synes dere om den prisen?

 

Forresten, jeg bor vel kanskje ikke så langt vekke fra mybigmouth og flums da. Hvor i Kristiansand er det dere bor?

 

Lurer også på å kjøpe meg et nytt objektiv (har bare kitet med 18-70). Bør jeg vurdere en zoom (noe alla beercan) elle vidvinkel?

7720619[/snapback]

 

Woho. Da blir det hw.no meeting på sørlandet snart.

 

Tror du kan ha mye glede av et macro objektiv faktisk. Det jeg sikter mot nå. Jeg har zoom objektivet til a100, men bruker det bare til sportsbilder. Så hvis du holder på med det, så kan du jo vurdere det. Du må nesten bestemme deg for hva du skal ta bilder av...

Lenke til kommentar

Hva tar du bilder av da?

Nesten det som må avgjøre hvilket objektiv du bør handle.

 

Jeg tar mye landskapsbilder, og det er favorittgreia mi det, så da hadde nok en vidvinkel lønnet seg. Liker du å knipse portretter og mennesker, kan kanskje noe lyssterk fastopptikk mellom 50 og 100mm være det som gir mest bang for the buck.

Er det derimot dyreliv eller andre ting man ikke kommer så nært på som er greia di, vil kanskje noe med brennvidder fra 100mm og oppover være det som trengs

Lenke til kommentar

Fikke lyst til å mase litt mer om ISO og A100 vs. D80.

Jeg mener å ha fått med meg at det er Sony som produserer bildebrikken som sitter i A100 og D80/D200. Det bør finnes program for raw-filbehandling som fikser støy minst like bra som prosessoren i D200, og da er jo ikke høy ISO noe problem med Sony i forhold til Nikon hvis man bruker RAW.

 

Beklager hvis dette er tatt opp tidligere i tråden, men det var litt mange innlegg å lese igjennom.

Lenke til kommentar

Fikk min fjernutløser idag. Er bare en enkel dings, ikke av den avanserte typen som Bombasa kjøpte.

http://cgi.ebay.com.cn/ws/eBayISAPI.dll?Vi...em=230073897985

Veldig plastic, men virker solid nok. Knappen kan presses halveis ned for fokusering og helt ned for å ta bildet. Bulb ved å trykke ned og skyve knappen forover.

Kostet meg 97 kroner med frakt.

Tok en uke å få levert den fra Kina til Tromsø. Kommer absolutt til å kjøpe mer derfra :thumbup:

Endret av Jostop
Lenke til kommentar
Fikke lyst til å mase litt mer om ISO og A100 vs. D80.

Jeg mener å ha fått med meg at det er Sony som produserer bildebrikken som sitter i A100 og D80/D200. Det bør finnes program for raw-filbehandling som fikser støy minst like bra som prosessoren i D200, og da er jo ikke høy ISO noe problem med Sony i forhold til Nikon hvis man bruker RAW.

7725222[/snapback]

Det er slett ikke sikert. Det gjøres også signalbehandling i prosessen med å lese data ut fra CCD'en, og også senere, selv om man gjør opptak i raw. "Dark frame subtraction" brukes eksempelvis på D70 med raw, og det regner jeg med at er tilfelle for de fleste andre. Det er også et spørsmål om A/D-konverterne er identiske selv om selve CCD'en er mer eller mindre identisk (noe som heller ikke er sikkert - det er ikke samme modellnummer). Meg bekjent produserer Sony brikkene for Nikon "etter Nikons spesifikasjoner", noe som kan bety strengere kvalitetskrav ell.

 

Det er jo veldig enkelt å teste dette her på forumet: En D80-eier og en A100-eier tar et bilde ved 1600 ISO og la oss si 1/20 lukerhastighet (en avisside ell. ved identisk brennvidde og avstand, for å være mest mulig sammenlignbart), så kan noen (f.eks jeg) etterbehandle med identiske instillinger (Bibble, som kjører Noise Ninja direkte på raw-filen uten å gå veien om jpeg/tiff). Noen som vil prøve? Send en PM, så avtaler vi en testmetode.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Fikk min trådløse utløser idag. Er bare en enkel dings, ikke av den avanserte typen som Bombasa kjøpte.

http://cgi.ebay.com.cn/ws/eBayISAPI.dll?Vi...em=230073897985

Veldig plastic, men virker solid nok. Knappen kan presses halveis ned for fokusering og helt ned for å ta bildet. Bulb ved å trykke ned og skyve knappen forover.

Kostet meg 97 kroner med frakt.

Tok en uke å få levert den fra Kina til Tromsø. Kommer absolutt til å kjøpe mer derfra :thumbup:

7735426[/snapback]

Er den trådløs? Er ikke bilde av en trådløs, samt at hele annonsen var litt suspekt....

Lenke til kommentar
Fikk min trådløse utløser idag. Er bare en enkel dings, ikke av den avanserte typen som Bombasa kjøpte.

http://cgi.ebay.com.cn/ws/eBayISAPI.dll?Vi...em=230073897985

Veldig plastic, men virker solid nok. Knappen kan presses halveis ned for fokusering og helt ned for å ta bildet. Bulb ved å trykke ned og skyve knappen forover.

Kostet meg 97 kroner med frakt.

Tok en uke å få levert den fra Kina til Tromsø. Kommer absolutt til å kjøpe mer derfra :thumbup:

7735426[/snapback]

Er den trådløs? Er ikke bilde av en trådløs, samt at hele annonsen var litt suspekt....

7735539[/snapback]

 

Hehe du har selvfølgelig rett, mente fjernutløser.

Nå er jeg generelt veldig skeptisk til alle annonser der kinseiske eller russiske tegn inngår, men de leverte hvertfall varen.

Endret av Jostop
Lenke til kommentar
"Nå er jeg generelt veldig skeptisk til alle annonser der kinseiske eller russiske tegn inngår, men de leverte hvertfall varen."

 

Ja, folk som ikke bruker vårt alfabet kan jo ikke være helt gode i huet...:)

7740078[/snapback]

Det var ikke det det handlet om. En kineser vil være skeptisk til elkjøp pga 2 ting. Det er norsk, og det har ø i seg. Akkurat samme grunn til at vi ikke bestiller blindt fra kina, nemlig fordi vi ikke kan stole 100% på de.

Lenke til kommentar
ja, vi begynner å bli litt lei av iso-masinga nå. Vi er vel alle enige om at det er godt kamera uansett. Jeg kjøpte mitt kamera her i mandal for kr 7100 med 1gb minnekort, hva synes dere om den prisen?

 

Forresten, jeg bor vel kanskje ikke så langt vekke fra mybigmouth og flums da. Hvor i Kristiansand er det dere bor?

 

Lurer også på å kjøpe meg et nytt objektiv (har bare kitet med 18-70). Bør jeg vurdere en zoom (noe alla beercan) elle vidvinkel?

7720619[/snapback]

Herre min hatt! Bor i Mandal jeg da! Joncristian, hvor bor du henne? Er du med i fotoklubben i Mandal?

Hvor fikk du den prisen?

 

 

ja, vi begynner å bli litt lei av iso-masinga nå. Vi er vel alle enige om at det er godt kamera uansett. Jeg kjøpte mitt kamera her i mandal for kr 7100 med 1gb minnekort, hva synes dere om den prisen?

 

Forresten, jeg bor vel kanskje ikke så langt vekke fra mybigmouth og flums da. Hvor i Kristiansand er det dere bor?

 

Lurer også på å kjøpe meg et nytt objektiv (har bare kitet med 18-70). Bør jeg vurdere en zoom (noe alla beercan) elle vidvinkel?

7720619[/snapback]

 

Woho. Da blir det hw.no meeting på sørlandet snart.

 

Tror du kan ha mye glede av et macro objektiv faktisk. Det jeg sikter mot nå. Jeg har zoom objektivet til a100, men bruker det bare til sportsbilder. Så hvis du holder på med det, så kan du jo vurdere det. Du må nesten bestemme deg for hva du skal ta bilder av...

7723188[/snapback]

Gjett om det blir!

 

"Nå er jeg generelt veldig skeptisk til alle annonser der kinseiske eller russiske tegn inngår, men de leverte hvertfall varen."

 

Ja, folk som ikke bruker vårt alfabet kan jo ikke være helt gode i huet...:)

7740078[/snapback]

Dummeste jeg har hørt. Kalle folk dumme pga tegnsett. Hvilket tegnsett tror du de bruker i de land der de faktisk lager kamera??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...