Gå til innhold

Sony A100 - Erfaringstråd


Anbefalte innlegg

Tror han mener at om du trykker på side 1 i denne tråden og leser deg utover for du ganske økte kunnskaper om tilgjengelige objektiver.

 

At han skryter av Beercan er ikke rart, det er ett meget habilt objektiv, men tar du ikke bilder på slike brennvidder ofte, så sier det seg jo selv at det blir lite brukt.

 

Ang. K10D syntes jeg det har hørtes snacks ut hele tiden, mest pga weather-seals og batterigrep, og jeg hadde regna med det kom til å yte ok, noe det sikkert gjør også, men dpreviews test gira meg litt ned, spesielt delen om dynamisk omfang. Men nå er da dette en A100 tråd og ikke en K10D tråd, så vi kan legge den død.

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm

 

Var ut å fotograferte litt på Søndag. Gikk en natursti der det var mange plakater som jeg tok bilde av. Oppdaget til min stor fortvilelse at bildene ble skjeve - vridd noen grader mot høyre. Tok flere bilder da jeg oppdaget dette og så at jeg faktisk måtte legge plakaten noe skjeft i søkeren for at plakaten skulle bli rett. Det som var rart var at jeg ikke fikk det samme om jeg hold apparatet loddrett.

 

Det var et par kuldegrader ute, så når jeg kom hjem lot jeg kameraet varme opp noen timer før jeg testet igjen. Nå var problemet mindre, men jeg synes forsatt at bildene blir litt skjeve i forhold til søkeren.

 

Er støvfjerner/bildesstabilisatoren ikke stabil eller tåler den ikke kulde. Er det noen har som har opplevd det samme ?

 

Tak noen bilder på jobb i dag med en Canon 20D og de blir helt rette så jeg tror ikke det er fotografen som er skjev. Nå ble jeg meget betenkt !

7526086[/snapback]

 

Mer testing hjemme på frihand og med stativ mot bilder på veggen viser at over og underkant i søkeren ikke er helt parallell :hmm: Kan jo være avgrensninger i søkeren, speilet eller optikken. Okke som så bli bildet rett hvis jeg legger øvre kant i søkeren parallell med rammen, men hvis jeg underkanten i søkeren parallell med rammen blir bildet skjevt.. Huff dette likte jeg ikke Sony. Er det flere som har slike søkere eller er det en feil på mitt kamera ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har nå testet litt, og jeg kan ikke se at jeg opplever skjevhetene som nevnes. Nå har jeg ikke testet det ute i kulde fordi alle himmelens sluser har åpnet seg over Tromsø :cry:

 

Du burde kanskje prøve med et annet objektiv.

7544274[/snapback]

Snø? Viss såfall så bare gå ut, kameraet tåler da litt!

Lenke til kommentar
Frem til de siste to dagene er det nok regn i eventyrlige masser det er snakk om. Kanskje du ikke har lest eller sett nyheter i jula? :p

7603103[/snapback]

Jeg bor på vestlandet, gir egentlig F i hvilket vær det er i nord norge :cool:

Postet egentlig bare i den tråden for å prøve å få liv i den igjen, tror ikke det virket. Så vi får se etter jul!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vurder sterkt nå og gå til innkjøp av et Macro objektiv til mitt A100.

Er det noen som har erfaringer med: Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di 1:1 https://prisguiden.no/product.php?productId=37059 til Sony A100?

 

Eller burde jeg velge ett annet macro objektiv? Det som holder meg litt tilbake er prisen , men en får som kjent det en betaler for.

 

Jeg gå også og sikler på det nye Sony DT 16-80mm F3.5-4.5 Sonnar T* https://prisguiden.no/product.php?productId=46422 dette objektivet blir det spennende og se tester på, og blir muligens aktuelt og kjøpe.

 

Ellers er jeg fortsatt veldig fornøyd med kamera.

Lenke til kommentar

16-80 har jo hele Sony og Minoltaklanen siklet store mengder etter helt siden i midten av fjoråret, og at lanseringen har latt vente på seg i det lengste gjør nesten bare forventingsbøtta større. Jeg for min del synes 18-70en gjør en god jobb for pengene (jeg bruker den ikke sååå mye lengre da).

16 - 80 hadde jeg sikla hardere etter med litt bedre lysstyrke.

_________________________________________________________

 

Men om dere andre er redd tråden skal dø på seg, ta en avgjørelse på mine vegne:

 

Sony 11-18 VS Sigma 10-20

 

Skal handle i løpet av måneden tenker jeg.

 

_________________________________________________________

 

Litt annen diskusjons-bensin på bålet, har dere sett Feb. utgaven av Popular Photography?

 

Magasinet som kåret A100 til årets kamera i fjor (D80 og 400D var med i konkuransen) stiller det nå på sisteplass av de 5 10Mpx kameraene de tester :p

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar

Er nå ute etter trådutløser. Ser at de har Sony sin orginale på japanfoto. Noen som vet om det finnes alternativer til dette?

 

Var forresten innom en fotobutikk og kjøpte sigma 70-300 apo, har ikke fått testet det ennå, men regner ikke med at jeg blir skuffet.

Fikk også opplyst at Sigma snart kommer med blitz til Sony, kanskje noen vet noe mer om det?

Lenke til kommentar

Sigma har da 2 blitzer allerde som er kompatible med A100, liste over samtlige finnes her:

http://www.dyxum.com/flashes/index.asp

 

Utløsere i fleng og varierende kvalitet finner du i bukta om du ikke er redd for utlandet:

http://search.ebay.com/a100-remote

 

Er en på Dyxum forumet som har laget en trådløs variant og selger denne. (Husker ikke prisen, men det var ikke sånn at nyrene måtte tas)

 

Edit:

Andre har vist tenkt på dette også:

http://search.ebay.com/a100-wireless

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134

Men om dere andre er redd tråden skal dø på seg, ta en avgjørelse på mine vegne:

 

Sony 11-18 VS Sigma 10-20

 

Skal handle i løpet av måneden tenker jeg.

:p

7680187[/snapback]

 

Har du vurdert Tamron 11-18?

Lenke til kommentar

Var jo litt å velge i når det gjaldt trådutløsere da. Nå er ikke jeg den flittigste til å handle på ebay, men det er jo ikke akkurat de store summene vi snakker om her.

Så var det kvaliteten da :hmm: Får vel søke litt rundt, finnes sikkert noen erfaringer rundt om.

Lenke til kommentar

Sony 11-18 VS Sigma 10-20

7680187[/snapback]

 

Har du vurdert Tamron 11-18?

7680282[/snapback]

 

Ja, den er vistnok identisk med Sony\Minoltas egen og ligger på ca samme pris som Sigma.

 

Grunnen til at jeg nevnte Sonyen og ikke Tamron ovenfor var bare fordi hovedgrunnen til at jeg vurderer 11-18 objektivet er fordi det kan fås under orginalt navn, og det medfører flere fordeler, blandt annet at det holder seg bedre i verdi.

 

Rent teknisk er det en del + og - med både 10-20 og 11-18.

 

Sigmaen går meget vidt og har en grei flare kontroll, er noe tyngre men sliter litt med skarpheten, og da ofte bare på en side av bildet(!)

 

Tamron\Sony\Minolta har større problemer med flares, går ikke like vidt, er lettere og slår meg som skarpere.

 

Har diskutert dette ganske inngående her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=677536

 

Men jeg greier ikke ta en avgjørelse...

Lenke til kommentar
Var jo litt å velge i når det gjaldt trådutløsere da. Nå er ikke jeg den flittigste til å handle på ebay, men det er jo ikke akkurat de store summene vi snakker om her.

Så var det kvaliteten da :hmm:  Får vel søke litt rundt, finnes sikkert noen erfaringer rundt om.

7680444[/snapback]

Kvaliteten er det lite å si på. Kjøpte selv en Konica Minolta til mitt kamera sammen med noe annet kjafs. Det er bare en ledning med en knapp.

Lenke til kommentar
Var jo litt å velge i når det gjaldt trådutløsere da. Nå er ikke jeg den flittigste til å handle på ebay, men det er jo ikke akkurat de store summene vi snakker om her.

Så var det kvaliteten da :hmm:  Får vel søke litt rundt, finnes sikkert noen erfaringer rundt om.

7680444[/snapback]

Kvaliteten er det lite å si på. Kjøpte selv en Konica Minolta til mitt kamera sammen med noe annet kjafs. Det er bare en ledning med en knapp.

7688037[/snapback]

 

Da var trådutløseren bestillt fra Kina, kostet meg 100 kr med levering. Er virkelig spent på hva jeg får :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...