Gå til innhold

Sony A100 - Erfaringstråd


Anbefalte innlegg

Dere vet det sikkert, men Elkjøp selger A100 + 18-70mm med 2GB brikke for

6.595,- på nettbutikken.

7410003[/snapback]

Steike fanken ta. Dette var bra tilbud som f! Hadde bare dama likt et litt stort kamera hadde det blitt den under juletreet!

 

SÅ ønsker jeg meg en LYSSTERK 30/35/50mm carlzeiss :) Men er vel bare 85mm de kommer med i første omgang

7408723[/snapback]

Det kommer ingen Carl Zeiss 30/35/50. Sony har kommet/kommer med 28/2.8, 35/1.4G og 50/1.4.

7410558[/snapback]

 

Hva står 35/1.4G for? Hva betyr G'en? Det blir nok noe som dette jeg kommer til å gå for, usikker på om jeg ville fått brukt den 80mm fra carlzeiss til noe.

 

Du får sikkert mye moro med en 10-20mm. Eventuelt kan du vurdere Tamrons 11-18mm. Den er lettere enn Sigmaen hvis det betyr noe for deg. Også noe skarpere og etter det jeg har skjønt gir litt mindre linjefortegning. Dog litt dyrere, så det er mulig Sigmaen gir mer for pengene. Men pass på å sjekke at det ikke er fornt- eller bakfokus når du kjøper piratoptikk (som imidlertid kan være meget god!).

7418989[/snapback]

Hva menes med piratoptikk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det liksom så mye dårligere? Feks, sigma sitt mye dårligere enn sony sitt?

Det har tradisjonelt vært litt dårligere kvalitet optisk ja, men "piratene" kommer seg. I tillegg har de ofte slitt med dårligere kvalitetskontroll, slik at det har vært større produktvariasjon, samt at de ofte har hatt dårligere mekanisk kvalitet. Til gjengjeld har de vært billigere, og gjerne gitt mer for pengene. Billigere er de vel ennå, men kvaliteten nærmer seg. Det er likevel fremdeles stor kvalitetsforskjell på f.eks. Nikon 18-70 og Sigma 17-70, selv om de koster omtrent det samme (rundt 3000 kr). Optisk er de vel nesten på høyde, selv om Nikon ligger et lite hestehode foran. Men Nikon har i praksis nesten null produktvariasjon på dette objektivet (ikke alle andre dog), mens Sigma sliter med bl.a. front/bak-fokus, i tillegg til at alle objektivene i en serie ikke er like skarpe.
Lenke til kommentar
Hva står 35/1.4G for? Hva betyr G'en? Det blir nok noe som dette jeg kommer til å gå for, usikker på om jeg ville fått brukt den 80mm fra carlzeiss til noe.

G-Series AF lenses stand out for the distinctive level of image quality and photographic performance they provide serious photographers. Circular aperture design, double-floating and floating focusing systems, AD (Anomalous Dispersion) glass, aspherical lens elements and a focus-hold button, are advanced G-Series design features that help produce a unique soft and natural defocusing effect, as well as enabling you to take truly high quality photos with the sharpness and vividness you expect.

 

= Høyere priser.

 

Du har blitt anbefalt Dyxum av andre tidligere, jeg gjør det igjen.

Lenke til kommentar

G kan en vel si er Minoltas "svar" på Canons L-serie, det er i alle fall noe toppproduktene merkes med.

 

Jeg synes kanskje Piratoptikk er ett litt misvisende ord, det er ikke snakk om noe ulovlig eller gråsoneprodukt, i dag er 3djeparts optikk ett bedre ord. Som å handle deler til bilen din på Mekonomen :X

Lenke til kommentar

Jeg ser det er mange som vurderer 10-20mm til Sigma. Jeg har selv lyst på dette objektivet selv, men det er en ting jeg lurer på:

 

Sigma skriver de bruker HSM (Hypersonic Motor) for "raks og støysvak" autofokus, men HSM fungerer ikke med Sony. Hvilken betydning har dette i praksis? Vil ikke autofokus fungere med Sony A100, eller vil den bare være litt treigere?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
KM kameraene er svært gode på høy ISO. Ryktene sier at Sonyklanen venter på ny firmware som skal ordne problemene med støy på høy ISO, men dette er bare rykter....

7510763[/snapback]

Mange andre kameraer av andre merker med feil "som venter på update". Dette har aldri kommet til de dog...

7511438[/snapback]

 

Nå har vel allerede Sony kommet med en update fra versjon 1.00 - 1.02 så det indikerer jo at de tar dette seriøst...

 

Ellers sitter jeg på et Sony A100 som jeg har "lånt" på Elkjøp. Dette er et tips til de som er i tenkeboksen mht hva de skal ha. De fleste fotoforetning lar deg jo bare holde kameraet i handa og du får neppe sette inn et minnekort og ta noen bilder, bare for å få "følelsen". På Elkjøp har de 30 dagers fri retur - ingen spørsmål - men du må behandle det pent :)

 

Jeg liker kameraet godt - litt plastic er det - men man får ikke alt til en relativt hyggelig pris. Ser også i denne ypperlige tråden at det finnes en haug av objektiver å få og da ble jeg enda mer interessert :thumbup: .

Kommer neppe til å beholde den kit'n jeg kjøpte da jeg ønsker en kit med 18-70 og 75-300 objektiver som bare er litt dyrere. Men så lurer jeg på om det kanskje er bedre å kjøpe en kit med 18-200 objektiv fra Sony eller Sigma. Sony sin er vel en Tamron som Fotografi mener ikke er så bra som Sigma. Samtidig leser jeg at de færreste faktisk bruker zoom'ene sine så da er det kanskje bedre å kjøpe et hus å kjøpe en bedre objektiv.

 

Hva forslår folket ?

Lenke til kommentar
De fleste fotoforetning lar deg jo bare holde kameraet i handa og du får neppe sette inn et minnekort og ta noen bilder, bare for å få "følelsen".
På Elkjøp, Lefdal og lignende kan man visst forvente den type behandling, men jeg tror alle seriøse fotobutikker lar deg prøve kameraet i praksis. De fotobutikkene jeg kjenner, og der jeg jobber selv, har normalt et oppladet batteri til samtlige kamera, og det er ingenting i veien for at en kunde har med eget minnekort for å ta bilder og dra hjem og vurdere de i ro og mak. Vi har også tatt kamera i retur når kunden ikke er fornøyd, så lenge alt følger med og både innpakning og kameraet ser ut som nytt. Elkjøp føler vel at de må reklamere med noe som de fleste butikker yter som normal service.
Lenke til kommentar
De fleste fotoforetning lar deg jo bare holde kameraet i handa og du får neppe sette inn et minnekort og ta noen bilder, bare for å få "følelsen".
På Elkjøp, Lefdal og lignende kan man visst forvente den type behandling, men jeg tror alle seriøse fotobutikker lar deg prøve kameraet i praksis. De fotobutikkene jeg kjenner, og der jeg jobber selv, har normalt et oppladet batteri til samtlige kamera, og det er ingenting i veien for at en kunde har med eget minnekort for å ta bilder og dra hjem og vurdere de i ro og mak. Vi har også tatt kamera i retur når kunden ikke er fornøyd, så lenge alt følger med og både innpakning og kameraet ser ut som nytt. Elkjøp føler vel at de må reklamere med noe som de fleste butikker yter som normal service.

7513443[/snapback]

 

Mulig det. Sony sitt kamera hadde jeg egentlig avskevet pga middelmådig testresultat i PCWord. Stakk derfor innom Preus Foto på Liertoppen for å se på Nokon D80/D200, Canon 30E ++. Etter å ha tittet på Sony'n synes jeg den var mye bedre å holde enn de andre, plus at prisen var gunstig. Jeg kunne mye mer om kameraene enn han som jobbet der, ikke hadde jeg med minnebrikke og hjemlån var ikke mulig, så da ble det Elkjøp. Karen på Elkjøp kunne mye mer om Digitale Speirefleks en karen på Preus og 30 dagers hjemlån var intet problem. Som han sa " Ta det med hjem i jula og prøv det skikkelig. Hvis du trenger brikke kan du få med det og...." .Snakk om forskjell i service :yes:

 

Hadde også lurt på Pentax K10 og det var en av grunnene til å handle på Elkjøp- å kunne utsette avgjørelsen til Pentaxen var testet og tilgjengelig. Ser ikke ut til at den er så bra alikevel da Sony'n banker den i billedkvalitet til Pentax guttas store fortvilelsen. De begynner å bortforklare resultatene: http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk10d/

 

Men det var ikke hovedsaken. Hvilken kit eller objektiver anbefales av dere som har brukt kameraet en stund. Jeg har bare et par hundre bilder...

Lenke til kommentar
Hadde også lurt på Pentax K10 og det var en av grunnene til å handle på Elkjøp- å kunne utsette avgjørelsen til Pentaxen var testet og tilgjengelig. Ser ikke ut til at den er så bra alikevel da Sony'n banker den i billedkvalitet til Pentax guttas store fortvilelsen. De begynner å bortforklare resultatene: http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk10d/

Jeg vil vel ikke akkurat påstå at Pentaxen blir banket i bildekvalitet, for det første bør du fotografere i RAW i alle fall dersom du skal få optimalt resultat ut fra kameraet ditt, for det andre er de "forskjellene" som har blitt oppdaget i jpg så små, at når du skal bruke de bildene du har tatt til noe, vil du ikke se forskjellen likevel. Som testeren selv skriver i konklusjonen:

"That said it's unlikely you'll see this difference in any print up to A3 size, it's a 100% view thing so you have to decide if that's important to you or not."

 

Hvis du har tenkt å skrive ut mye i større enn A3, vil du garantert skyte i RAW likevel...

 

Jeg er i hvert fall ikke i tvil, spesifikasjonene på K10D (værtett hus og en del svært nyttige ekstra modi) er mye mer tiltalende enn A100... Jeg har ikke prøvd K10D i hendene mine, men var ikke veldig imponert over A100. Per dags dato, er det ingen kamerahus jeg har tatt i som er bedre enn noen av Nikon-modellene ergonomisk, vel og merke til mine hender, men jeg er spent på hva Pentax har fått til...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Hmm

 

Var ut å fotograferte litt på Søndag. Gikk en natursti der det var mange plakater som jeg tok bilde av. Oppdaget til min stor fortvilelse at bildene ble skjeve - vridd noen grader mot høyre. Tok flere bilder da jeg oppdaget dette og så at jeg faktisk måtte legge plakaten noe skjeft i søkeren for at plakaten skulle bli rett. Det som var rart var at jeg ikke fikk det samme om jeg hold apparatet loddrett.

 

Det var et par kuldegrader ute, så når jeg kom hjem lot jeg kameraet varme opp noen timer før jeg testet igjen. Nå var problemet mindre, men jeg synes forsatt at bildene blir litt skjeve i forhold til søkeren.

 

Er støvfjerner/bildesstabilisatoren ikke stabil eller tåler den ikke kulde. Er det noen har som har opplevd det samme ?

 

Tak noen bilder på jobb i dag med en Canon 20D og de blir helt rette så jeg tror ikke det er fotografen som er skjev. Nå ble jeg meget betenkt !

Lenke til kommentar
Hadde også lurt på Pentax K10 og det var en av grunnene til å handle på Elkjøp- å kunne utsette avgjørelsen til Pentaxen var testet og tilgjengelig. Ser ikke ut til at den er så bra alikevel da Sony'n banker den i billedkvalitet til Pentax guttas store fortvilelsen. De begynner å bortforklare resultatene: http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk10d/

Jeg vil vel ikke akkurat påstå at Pentaxen blir banket i bildekvalitet, for det første bør du fotografere i RAW i alle fall dersom du skal få optimalt resultat ut fra kameraet ditt, for det andre er de "forskjellene" som har blitt oppdaget i jpg så små, at når du skal bruke de bildene du har tatt til noe, vil du ikke se forskjellen likevel. Som testeren selv skriver i konklusjonen:

"That said it's unlikely you'll see this difference in any print up to A3 size, it's a 100% view thing so you have to decide if that's important to you or not."

 

Hvis du har tenkt å skrive ut mye i større enn A3, vil du garantert skyte i RAW likevel...

 

Jeg er i hvert fall ikke i tvil, spesifikasjonene på K10D (værtett hus og en del svært nyttige ekstra modi) er mye mer tiltalende enn A100... Jeg har ikke prøvd K10D i hendene mine, men var ikke veldig imponert over A100. Per dags dato, er det ingen kamerahus jeg har tatt i som er bedre enn noen av Nikon-modellene ergonomisk, vel og merke til mine hender, men jeg er spent på hva Pentax har fått til...

7525543[/snapback]

 

Det som er synd med disse testene er at billdergalleriet er stort sett av noe objekte hver gang. Dermed lar det seg ikke å sammenlikne billdekvaliteten. Har lagt merke til senere at bilden som er takk med Pantax'n ser meget fine ut, mens Sony'n sine synes mer blasse, men det kan være lyset som spiller en et puss.

Lenke til kommentar
Les denne tråden for forslag til objektiver. Se www.dyxum.com for mer informasjon om objektivene.

7518538[/snapback]

 

Meget fin link dette men man blir litt overveldet av mengden objektiver. Det jeg er ute etter er den praktiske erfaringen folk har med objektivene. Leste jo om en som først skrøt Beercan opp i skyene før han to sider senere ville selge det da han stort sett brukte andre objektiver....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...