Gå til innhold

Sony A100 - Erfaringstråd


Anbefalte innlegg

Sjekk www.Dyxum.com for sammenligninger mellom f/1.7 og f/1.4. Vanskelig å si om det er verdt den ekstra kostnaden.... Min f/1.7 er "ubehagelig skarp" når den er blendet ned. Den avslører alt.

 

Selv har jeg en Minolta 24-105 på vei fra England. Fikk den for kr 1.500 på ebay.  Sony skal fortsette å produsere den og den er priset til kr 5-6000 i norske nettbutikker. Den får mye skryt på Dyxum.com og jeg gleder meg  :yes:

7317670[/snapback]

 

Da er ett stykk Minolta 50mm f/1.7 på veg over atlanteren. love ebay.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har det godt en stund siden A100 kom ut på markedet.

 

Jeg syntes kamera fortjener mer en to brukererfaringer så jeg håper flere med Sony A100 kunne lagt ut sine meninger og erfaringer i prisguiden.

 

Dette vil gjøre det enklere for alle nye kamera kjøpere og velge DSLR.

 

Så få ut fingeren og skriv det du mener om kamera

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=46045

Lenke til kommentar

For øyeblikket sitter jeg her og er rimelig forbanne fordi alle bildene mine, tatt med f5.6 er ødelagt pga støv på ccd sensoren. Mest av alt, så har jeg lyst å levere det tilbake å si; "Hei, denne varen holder ikke hva den lover". Ikke forstå meg feil her, for det er et kjempekamera, men jeg føler at jeg har min fulle rett til å være sur når alle bildene mine fra idag, bla til konkuransen her på forumet er ødelagt.

 

*sinne*

Lenke til kommentar
For øyeblikket sitter jeg her og er rimelig forbanne fordi alle bildene mine, tatt med f5.6 er ødelagt pga støv på ccd sensoren. Mest av alt, så har jeg lyst å levere det tilbake å si; "Hei, denne varen holder ikke hva den lover". Ikke forstå meg feil her, for det er et kjempekamera, men jeg føler at jeg har min fulle rett til å være sur når alle bildene mine fra idag, bla til konkuransen her på forumet er ødelagt.

 

*sinne*

7366171[/snapback]

 

Kan du ikke rense sensoren da?

Trykkluft funker selvom jeg vet det ikke er anbefalt. eller rett og slett qtips.

 

Når jeg tenker meg om så skal vel kameraet rense sensoren selv? :hmm:

Endret av Jurgis
Lenke til kommentar
Fikk akkurat mitt Minolta AF 50mm 1,7 i hus. Bestilte det fra statene for litt over 1 uke sider og har gleda meg som en unge til å få det. Har akkurat satt det på kameraet nå og knipser i vei. Mulig jeg legger ut noen bilder etterhvert.

7402103[/snapback]

 

Hei, to ting jeg lurer på her;

Hva er 18-17mm f3.5-56 ?? Har du skrevet feil i signaturen?

 

Den "beercan" du har, er det noe du bruker mye? Hvilket av objektivene du har bruker du mest? Selv har jeg litt å velge i nå, men bruker nesten bare sigma 24-135....

 

På ønskelista/innkjøpsplaner står:

carlzeiss 80mm 1.4

en skikkelig vidvinkel eller fisheye

bytte til en goood tele om jeg får begynt å bruke den telen jeg har etterhvert. Gleder meg til vår og sommer :)

Lenke til kommentar

Hei, to ting jeg lurer på her;

Hva er 18-17mm f3.5-56 ?? Har du skrevet feil i signaturen?

 

Hehe, er nok bare en skrivefeil ja. Skal være 18 - 70 kit objektivet.

 

Den "beercan" du har, er det noe du bruker mye? Hvilket av objektivene du har bruker du mest? Selv har jeg litt å velge i nå, men bruker nesten bare sigma 24-135....

 

 

Har brukt beercan`en litt, men er nok kit objektivet som er mest i bruk. Har blitt litt mere variasjon etter at jeg kjøpte fotosekk, litt lettere å ha med seg flere objektiver.

 

På ønskelista/innkjøpsplaner står:

carlzeiss 80mm 1.4

en skikkelig vidvinkel eller fisheye

bytte til en goood tele om jeg får begynt å bruke den telen jeg har etterhvert. Gleder meg til vår og sommer :)

7405915[/snapback]

 

Hadde vært moro med et fisheye, men trur det hadde blitt lite brukt.

Jeg går å sikler litt på Sigma 10-20 om dagen. Liker best å ta vidvinkelbilder.

Lenke til kommentar

Her er stort sett Sigma 24-135 stort sett i bruk hele tiden. Prøvd (egentlig for første gang) litt med 75-300, den var litt artig. Har en 100-300 også fra minolta, denne skal jeg selge da jeg ikke har behov for 2 så og si like. Minoltaen har motorisert zoom.

 

Ønsker selv en 10-20 lignende sak fra sigma, tenkte at broderen skulle kjøpe det i statene til meg. Kanskje investere i et bedre teleobjektiv på sikt. Har lyst til å ta dyre bilder etc, dog fant ingen fugler idag...

 

SÅ ønsker jeg meg en LYSSTERK 30/35/50mm carlzeiss :) Men er vel bare 85mm de kommer med i første omgang

Lenke til kommentar

Dette med støv på sensoren, gutter, den rister. Det har for min del funket eksemplarisk, jeg bytter ofte objektiv, men har ikke vært plaget i det heletatt med støv i mine 2 måneder med kameraet.

Poenget er at ikke alt kan ristes vekk, da hadde man bare rista seg isteden for å dusje. Vått eller klebrig støv må ofte fjernes med fysisk kontakt.

 

Beercanen min er ikke mye brukt, men jeg har skjelden behov for så lange brennvidder. Kommer ikke til å selge den av den grunn, den er meget god å ha når det en skjelden gang kreves. 75 - 300 kit greia kvitter jeg meg sikkert med når jeg finner en anledning.

 

90% av tiden bruker jeg kit objektivet på under 30mm eller 50mm 1,7en min.

 

Jeg skal definitivt ha en vidvinkel, siden landskap er min lidenskap, så jeg sparer og vurderer alternativene as we speak.

Kan se ut for at jeg lander på Sigma 10-20, den er billigst og lettest tilgjengelig, og yter slettes ikke så ille for pengene.

Lenke til kommentar
Dette med støv på sensoren, gutter, den rister. Det har for min del funket eksemplarisk, jeg bytter ofte objektiv, men har ikke vært plaget i det heletatt med støv i mine 2 måneder med kameraet.

Poenget er at ikke alt kan ristes vekk, da hadde man bare rista seg isteden for å dusje. Vått eller klebrig støv må ofte fjernes med fysisk kontakt.

7412316[/snapback]

90% av alt støvet kommer fra det mekaniske i kameraet da...Jeg hadde bare brukt 18-70 objektivet siden sist rens. JP skulle ha inn kameraet i 4 uker, dog gratis for å gjøre jobben. "En annen fotobutikk" fikset det på en time, for 75. Valget var ganske enkelt. JP; Dere bør forbedre dere!

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt Sony A100 hos JP, trudde du hadde fikk lånekamera jeg, vis det måtte på rep? Nå har jeg superforsikring da, noen som vet åssen det er?

7416613[/snapback]

Har det jeg og, og alt de kunne tilby meg var et crappy gammelt manuelt kamera, der jeg selv måtte betale for å få bildene fremkalt.

7416937[/snapback]

 

Uff, det var sikklig dårlig service syns jeg, ikke noe å rope hurra for.

Får håpe JP her i byen er litt snillere viss jeg må ha mitt kamera til rens.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134
Dette med støv på sensoren, gutter, den rister. Det har for min del funket eksemplarisk, jeg bytter ofte objektiv, men har ikke vært plaget i det heletatt med støv i mine 2 måneder med kameraet.

Poenget er at ikke alt kan ristes vekk, da hadde man bare rista seg isteden for å dusje. Vått eller klebrig støv må ofte fjernes med fysisk kontakt.

 

Beercanen min er ikke mye brukt, men jeg har skjelden behov for så lange brennvidder. Kommer ikke til å selge den av den grunn, den er meget god å ha når det en skjelden gang kreves. 75 - 300 kit greia kvitter jeg meg sikkert med når jeg finner en anledning.

 

90% av tiden bruker jeg kit objektivet på under 30mm eller 50mm 1,7en min.

 

Jeg skal definitivt ha en vidvinkel, siden landskap er min lidenskap, så jeg sparer og vurderer alternativene as we speak.

Kan se ut for at jeg lander på Sigma 10-20, den er billigst og lettest tilgjengelig, og yter slettes ikke så ille for pengene.

7412316[/snapback]

 

Du får sikkert mye moro med en 10-20mm. Eventuelt kan du vurdere Tamrons 11-18mm. Den er lettere enn Sigmaen hvis det betyr noe for deg. Også noe skarpere og etter det jeg har skjønt gir litt mindre linjefortegning. Dog litt dyrere, så det er mulig Sigmaen gir mer for pengene. Men pass på å sjekke at det ikke er fornt- eller bakfokus når du kjøper piratoptikk (som imidlertid kan være meget god!).

 

Og siden jeg nevnte skarphet: Jeg har mye moro av mitt originale 28/2,0-fastobjektiv for naturfotografering. Skarpt og nydelige farger. Anbefales!

Lenke til kommentar
Du får sikkert mye moro med en 10-20mm. Eventuelt kan du vurdere Tamrons 11-18mm. Den er lettere enn Sigmaen hvis det betyr noe for deg. Også noe skarpere og etter det jeg har skjønt gir litt mindre linjefortegning. Dog litt dyrere, så det er mulig Sigmaen gir mer for pengene. Men pass på å sjekke at det ikke er fornt- eller bakfokus når du kjøper piratoptikk (som imidlertid kan være meget god!).

 

Takker for respons på den!

Jeg er en brukt-rotte når det kommer til optikk og bruker som regel, og med glede god tid på å snuse opp akkurat hva jeg vil ha og en god deal på det.

 

På dette med vidvinkel til Alpha-fatning har jeg skjønt at de lærde strides og jeg har litt problemer med å finne ut akkurat hvilken som er "best", og alt av innspill på dette kommer i andre rekke.

Om Tamronen er bedre går jeg sikkert for den, når jeg skal handle optikk og annet i denne prisklassen, kommer pris litt i andre rekke, så lenge jeg sitter igjen med det beste valget i det nogenlunde samme prissjiktet.

 

Ekstra vekt på Sigmaen tolker jeg som et kvalitetstegn, i alle fall i en såpass "lav" prisklasse, og jeg har ekstremt velutviklede Vin Diesel armer, så det byr skjeldent på noe problem :p

 

Jeg sverger selv til dyxum.com for info og tilgjengelighet

http://www.dyxum.com/lenses/results.asp?IDLensType=3

men jeg tar "review's"ene med en klype salt iom at alle og enhver kan skrive dem, og det er bare desimaler som skiller de aktuelle kandidatene fra hverandre.

 

Skulle gjerne hatt tak i den Minolta 11 - 18, men den viser seg å være vanskelig å oppdrive. Nyprisen på Tamron og Sigma's alternativer fra Adorama var slettes ikke ille, men å handle brukt har sine fordeler (og jada, bakdeler) som feks at backfocus og slikt allerede er blitt testet for, og for all del prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...