Gå til innhold

Sony A100 - Erfaringstråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De to objektivene du nevner stiller jo ikke helt i samme klasse, den ene er utelukkende en vidvinkel og den andre en mer normal-zoom. Zeiss-objektivet skal visstnokk stille i ypperste klasse, men er jo utsatt enda mer, og man antar at denne blir dyyyr.

 

Ang, 12-14 objektivet fant jeg ikke noe om dette i farta, men se her:

http://dyxum.com/lenses/results.asp?IDLensType=3

for mer info om andre objektiver i samme klasse, og folks erfaringer med disse

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134
De to objektivene du nevner stiller jo ikke helt i samme klasse, den ene er utelukkende en vidvinkel og den andre en mer normal-zoom. Zeiss-objektivet skal visstnokk stille i ypperste klasse, men er jo utsatt enda mer, og man antar at denne blir dyyyr.

 

Ang, 12-14 objektivet fant jeg ikke noe om dette i farta, men se her:

http://dyxum.com/lenses/results.asp?IDLensType=3

for mer info om andre objektiver i samme klasse, og folks erfaringer med disse

7201435[/snapback]

Etter det jeg har forstått, så finnes ikke Tokinaobjektivet med Sony/Minoltafatning

Lenke til kommentar
Tror det er greit at alle er klar over at så mange som 12 nettbutikker har lagt inn pris på CZ 16-80 - med laveste pris kr. 6.051,-.

Det var jo ikke så galt, selv om det ikke ville gjort noe om det dalte 1000-1500 til. Nå må bare Sony komme med et kamerahus som ikke sliter så grundig på støyen, så begynner det å likne noe... :o)
Lenke til kommentar
Da var ett stk. HVL - F36AM innkjøpt :D

7211563[/snapback]

hehe, trodde du sa at trenger man blitz var det ikke vits å ta bilde :p Du blir nok fornøyd. Er veldig fornøyd med min, har den 56 saken, men tror de er like. Skal legge ut noen produktbilder jeg har tatt med blitzen.

 

Blir veldig bra!

Lenke til kommentar
Da var ett stk. HVL - F36AM innkjøpt :D

7211563[/snapback]

hehe, trodde du sa at trenger man blitz var det ikke vits å ta bilde :p Du blir nok fornøyd. Er veldig fornøyd med min, har den 56 saken, men tror de er like. Skal legge ut noen produktbilder jeg har tatt med blitzen.

 

Blir veldig bra!

7213714[/snapback]

De er ikke like. HVL-F56AM er den største. Med litt flere funksjoner og det er liksom eliteblitsen. Har også sterkere ledetall. Disse blitsene et like som Minolta 5600HS og 3600HS.

Lenke til kommentar
Da var ett stk. HVL - F36AM innkjøpt :D

7211563[/snapback]

hehe, trodde du sa at trenger man blitz var det ikke vits å ta bilde :p Du blir nok fornøyd. Er veldig fornøyd med min, har den 56 saken, men tror de er like. Skal legge ut noen produktbilder jeg har tatt med blitzen.

ukt

Blir veldig bra!

7213714[/snapback]

De er ikke like. HVL-F56AM er den største. Med litt flere funksjoner og det er liksom eliteblitsen. Har også sterkere ledetall. Disse blitsene et like som Minolta 5600HS og 3600HS.

7213799[/snapback]

Jeg har faktisk kjøpt 3600HS fra Minolta brukt. Men den virket bare av og til. Tror jeg må returnere den til selger. Kjøpte den sammen med 50 macro, 100-300 og fjernutløser...

Lenke til kommentar
De to objektivene du nevner stiller jo ikke helt i samme klasse, den ene er utelukkende en vidvinkel og den andre en mer normal-zoom. Zeiss-objektivet skal visstnokk stille i ypperste klasse, men er jo utsatt enda mer, og man antar at denne blir dyyyr.

 

Ang, 12-14 objektivet fant jeg ikke noe om dette i farta, men se her:

http://dyxum.com/lenses/results.asp?IDLensType=3

for mer info om andre objektiver i samme klasse, og folks erfaringer med disse

7201435[/snapback]

 

Beklager men min fotohandler meddelte mig først i går at Tokina 12-24 ATX ikke endnu findes til Alpha 100 såe det blev det ikke, hvad angår anvendelsen af alm 35 mm optikker så som min Tamron 24-70 og sigma 70-210 APO har jeg rigtig gode erfaringer selv om det så er 36-105 Tamron og 105-305 Sigma på en Alpha 100, det er en fin løsning udden problemer af nogen art

Roadracoon :)

Lenke til kommentar
Da var ett stk. HVL - F36AM innkjøpt :D

7211563[/snapback]

hehe, trodde du sa at trenger man blitz var det ikke vits å ta bilde :p Du blir nok fornøyd. Er veldig fornøyd med min, har den 56 saken, men tror de er like. Skal legge ut noen produktbilder jeg har tatt med blitzen.

 

Blir veldig bra!

7213714[/snapback]

Ja, sa vell egentlig det. Men er til konserten i kveld. Fikk ikke tak i objektivet, så da måtte jeg kjøpe en blitz(sånn i tilfelle)

Lenke til kommentar
Her vil jeg samle info jeg kommer over og mine erfaringer med A100, forhåpentligvis med hjelp fra de andre Sonygutta på forumet.

 

Sony Alpha A100

 

Nøkkelfunksjoner:

 

- SSS: Super Steady Shot, Sonys Bildestabilisator

- 10,2 Megapixler

- Eye Start: Kameraet starter fokusering når øyet nærmer seg søkeren

 

A100 kommer i tre forskjellige utgaver\Kits:

 

- Sony A100: Kun kamerahuset

- Sony A100K: Hus + 18-70 Objektiv

- Sony A100?: Hus + 18-70 + 75-300 Objektiv

 

Mer om objektivene:

 

Sony 18-70mm F/3.5-5.6 TEST HER

 

Sony 75 mm - 300 mm - f/4.5-5.6 TEST HER[/b]

 

Ny firmware til kameraet er kommet og finnes her for EU utgaver:

Sony A100 Firmware 1.02

 

 

Tester og Info:

A100 i Prisguiden

"Kjøpe nå eller vente"-Tråden her på forumet

DPReview's Review av kameraet

Akams Førsteinntrykk av kameraet

Akams Andreinntrykk av kameraet

Cameralabs sin Preview

Den norske brukermanualen

 

Annet relevant:

DPReview's forum for A100 brukere

Bibliotek over alle Konica Minolta og Sony objektiver med tester etc

Tips for effektiv støyhåndtering

Tråd på DPR-forumet ang. hjemmelaget batterigrep

 

Om Objektiver:

Gary Friedman er ett kjent navn for mange, og har skrevet guider for ett uttall DSLR kamera.

Han har laget en kort liste med noen "gamle" Minolta objektiver med god kvalitet som vistnok gjør susen på A100 for en rimelig penge:

* 24-50 f/4

* 70-210 f/4 (affectionately known as the “beer can”)

* 28-75 f/2.8 (a phenomenal performer for a low price!)

* 35-200mm xi (surprisingly!) This lens also has a motorized zoom feature.

* 50mm f/1.7 – sharp sharp sharp, and cheap cheap cheap!

 

Han nevner også følgende:

Also, Minolta’s older (pre-1985) manual-focus lenses, having nomenclature like “Rokkor”, “MF”, “MC”, or “MD”, will not fit onto the Alpha body.

 

 

 

Mye mer utfyllende info vil komme, og jeg håper alle som kan vil bidra.

Skriv dine egne erfaringer med kameraet og tips til de som vurderer å handle, utfyllende og seriøse bidrag er alltid velkommene.

6859979[/snapback]

 

 

Mine erfaringer med Sony A 100 er rigtig gode efter en weekend hvor jeg tog ca 400 billeder til et kursus i kampsport, jeg har kun haft mit kamera i knabt en uge , mange fotos krævede hurtig respons fra focus og lysmåler hvilket jeg kan sige der var,de fleste billed fejl var fejl 40 " 40 mm fra okularet" til opgaven brugte jeg en god gammel tamron 24- 70 mm, dvs. 36-105 mm på en APS C sensor i A 100, selv den indbyggede flash var en god overraskelse, både hvad udlysning og respons time angår, selv som gl SLR fotograf må jeg tilstå dette kamera er et rigtigt godt stykke fotoværktøj, med rigtig mange kreative muligheder, dette er skrevet efter 28 år som amatørfotograf hvor mange kameraer er prøvet, skidt som godt, målsøger som slr :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Om Objektiver:

Gary Friedman er ett kjent navn for mange, og har skrevet guider for ett uttall DSLR kamera.

Han har laget en kort liste med noen "gamle" Minolta objektiver med god kvalitet som vistnok gjør susen på A100 for en rimelig penge:

* 24-50 f/4

* 70-210 f/4 (affectionately known as the “beer can”)

* 28-75 f/2.8 (a phenomenal performer for a low price!)

* 35-200mm xi (surprisingly!) This lens also has a motorized zoom feature.

* 50mm f/1.7 – sharp sharp sharp, and cheap cheap cheap!

 

6859979[/snapback]

 

Hei hei!

 

Da er også jeg A100-eier, stolt sådan. Har kost meg med kameraet nå i helgen - er foreløpig veldig fornøydt. Intuitivt og lett i bruk. Har også en beercan i posten på veg fra usa som jeg gleder meg veldig til å få i hus.

 

jfr det som skrives om 50mm f/1.7. Det finnes også en f/1.4. Er det noen som kjenner til den? Fant en på ebay og selgeren mente at dette var en gjevere linse enn f/1.7 som han refererte til som cheap.

 

tenker å prøve meg litt på portretter og kunne godt tenkt meg en slik en.

 

mvh

 

tomas

Lenke til kommentar

Sjekk www.Dyxum.com for sammenligninger mellom f/1.7 og f/1.4. Vanskelig å si om det er verdt den ekstra kostnaden.... Min f/1.7 er "ubehagelig skarp" når den er blendet ned. Den avslører alt.

 

Selv har jeg en Minolta 24-105 på vei fra England. Fikk den for kr 1.500 på ebay. Sony skal fortsette å produsere den og den er priset til kr 5-6000 i norske nettbutikker. Den får mye skryt på Dyxum.com og jeg gleder meg :yes:

Lenke til kommentar
Hei

 

Søkte litt rundt på eBay etter utstyr til mitt A100.

Kom over dette,  noen som har vært borti dette, eller har erfaring med det?

Virka ganske smart, men hjelper det noe?

LCD skjermen er jo ganske sårbar, og er ikke no særlig å få den full av riper.

7316653[/snapback]

 

Det har jeg ikke set før men bruger en folie løsning fra Hama dette giver dog lidt uskarpt skærmbilled men ikke være end man kan leve med det , mit gode spørgsmål er der evt. et ligene problem med dette produkt og endelig hvordan sættes det fast , kan det skade skærmen :hmm:

Endret av Roadracoon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...