Gå til innhold

Gut 15 trenger penger. Forslag til jobb?

Wackee

Anbefalte innlegg

Hei! Eg er ein gut på 15 som skal ha meg ein scooter når eg fyller 16 år den 4 mars 2007.

Eg har sett opp eit stramt budsjett der eg manglar 7500,- for å få råd til den eg har lyst på!

Eg treng virkelig gode og kreative forslag som kan vera til hjelp for å tjena pengar. Fleire "jobbar" er ikkje til å sjå vekk i fra. Dette er va 6 mnd til.

Så en minsteinntekt på 1000,- mnd!

Håper på gode forslag!

William :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor bor du? Jeg bodde på landet da jeg var liten, og der var det ikke noe problem å skaffe seg strøjobber. Er det f.eks. drivhus i nærheten, skal de kanskje rydde ut snart. Dette er beinhardt arbeid, men også tidkrevende, og dermed innbringende. Jeg og en kompis brukte vel litt mer enn en vanlig arbeidsuke på to digre hus. 50 tonn tomatplanter skulle ut.

Lenke til kommentar

Penger...? Aldri hørt om GTA? Stjel det du trenger! Biler, våpen, helikopter osv...gjør som CJ! Skaff deg butikker du kan tjene penger på :)

Kan vel tjene på å være jordbær plukker også! Men da må du jo vente til neste år! Vaskejobb kan være en godt betalt jobb, og er greit for deg under 18 :)

Lenke til kommentar

Løsningen er meget enkel:

Skriv en søknad hvor du forteller litt om deg selv, hvilke planer du har for fremtiden, eventuelle attester fra tidligere engasjement samt annen relevant info. Skriv at du sparer til å kjøpe deg moped/scooter når du fyller 16 år og at du er villig til å ta stort sett alle arbeidsoppgaver du får. Om du behøver hjelp for å skrive en søknad så er det bare å spørre foreldre, lærere eller eventuelt en rådgiver på skolen. De fleste vil nok bare synes det er bra at du engasjerer deg og derfor hjelper villig.

Deretter lever du denne til alle aribeidsgivere der du bor. Selv om du ser på det som høyt usannsynlig at du får jobb en plass, så leverer du allikevel en søknad dit, da det å ikke levere en søknad iallefall garanterer at du ikke får jobb der. Og husk at å levere søknaden personlig, ofte er mer verdt enn å bare slenge den i postkassen. Om du ikke hører noe fra dem etter en ukes tid, så tar du kontakt med dem igjen og forhører deg om de har mottat søknaden. De fleste arbeidsgivere setter pris på engasjerte ansatte, så en som er aktiv er mer atraktivt enn en de ikke hører noe mer fra etter søknaden er levert.

Husk å også levere en søknad til kommunen, da det ofte er strøjobber å hente her, enten det er søppeltømming, gressklipping eller annet. Nå som vinterhalvåret er på gang, så skal du ikke se bort ifra at en som måker snø og strør grus utenfor f.eks. eldreboliger eller lignende er ønsket. Og er du heldig så skal du ikke se bort ifra at de du måker/strør for kommer med en og annen krone til deg, samt en kopp kakao og en bolle. Jeg hadde selv en slik jobb en vinter når jeg var yngre, og da var det ofte mer å tjene på "driks" fra de eldre enn den faktiske lønnen fra kommunen. Jeg ble riktignok nødt til å stå opp tidligere for å få gjort unna arbeidet før skoletid, samt en økt etter skoletid, men det ble da litt penger av det.

Lenke til kommentar

Han over her veit hva han snakker om. Kloke ord og råd!

Uten at jeg skal direkte gjenta hva Wlffrsether allerede har sagt, så kan jeg bare nevne at selv om det ikke lyses ut stillinger så setter nesten enhver bedrift pris på rene interessesøknader.

Du er ikke mer enn 15 år og har derfor heller ikke krav på topplønn, og er heller ikke ute etter 7,5 timers arbeidsdag 5 dager i uka. Som arbeidsgiver selv, så veit jeg at jeg kunne ha hatt behov for en kar til å tatt seg av masse småærend hverken jeg eller mine ansatte rett og slett ikke har tid til, men som jeg heller ikke trenger en fulltidsansatt til å gjøre. Antageligvis så er det mange som har det sånn rundt forbi.

Sant nok, så er det kanskje mange kjedelige ting som må gjøres, sånn som rydding, soping, søppelkasting osv osv, men det er der du kommer inn i bildet. Er du villig til å ta sånne jobber for gjerne større firmaer som har behov for det, så kommer du langt på vei til moped.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle gode svar!

Spesielt til Wlffrsether og Gurglemuffin!

Har skrevet et søknadsskjema som går slik:

Hei!

Eg er ein gut på 15 år, fyller 16 år i Mars. Eg er aktiv og sosial og trivst godt med å jobba med menneskjer.

Mine interesser går mest på trening, motocross lyd og bilde og ungdomstilbod i bygda.

Eg har planar om å kjøpe moped/scooter når eg fyller 16 år og vil derfor høyre om det var nokon jobbar ledige hos dykk.

Eg er engasjert og interessert i kva eg driver med og tek det alvorlig.

Eg vil også ta ein eventuell jobb med som ein god erfaring vidare.

Til neste år har eg planar om å gå allmennfaglig linja på vidaregåande i Øvre.

Eg har tidligare erfaringar frå å selja aviser på søndagane (sjå attest som vedlegg) og seinast i sommar så jobba eg i 3 veker i kiosken ved utebassenget.

Eg er villig til å ta nesten alle jobbar dykk kan tilby, både store og små.

Eg er villig å jobba dei fleste dagar i veka, helst på kvardagane men eg tar det som passar dykk best.

Ta kontakt på mobil: *9*3*6*3

Eller e-mail: ******.*********@gmail.com

Om du har eller ikkje har ein jobb til meg, så ynskjer eg svar.

Mvh.

Endret av Wackee
Lenke til kommentar
..Eller ta opp ett dyrt forbrukslån og bli en evig gjeldsslave

6862813[/snapback]

Du mente det vel ikke akkurat seriøst med forbrukslån, men bare som en liten opplysning så kan man ikke ta opp lån før man er 18...

Wackee:

Synes den søknadsteksten var veldig bra! Passelig lang var den og. Må ikke bli for lang. Veldig lurt av deg å begynne å jobbe litt. Tar seg bra ut når du skal søke andre jobber når du blir eldre. Å vise at du har engasjement og arbeidsvilje er viktig. At du nevner at du er engasjert i lokale aktiviteter i bygda er bra.

Ønsker deg lykke til, så regner jeg med at det blir scooter til våren :)

Endret av GEman
Lenke til kommentar
Takk, takk!

Skal levere til diverse arbeidstakere i morgen! :)

6865518[/snapback]

Heter vel arbeidsgivere... ;)

6865538[/snapback]

You are so right! :)

Så bra ut den søknaden der. Bare å tasle rundt og levere overalt hvor du kanskje har mulighet for å få et lite innpass. Lykke til!  :)

6865610[/snapback]

Takk, takk! :D

Lenke til kommentar

et tips er å søke på steder hvor det ikke er så populært og søke fra før. søppeldynger, gartnerarbeid, hentegutt, vedlikeholdetjenester osv. ikke i matbutikker eller bensinstasjoner osv. når jeg var 16 hadde jeg jobb på byggkjøp(plankelager). tjente 2-3 lapper i mnd.. jobba fra 14-19 hver fredag og 9-15 annenhver lørdag. veldig lærerikt også. edit: jobben gikk ut på å hente ut og levere byggemateriale til kunder.

mvh

Endret av purken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...