Gå til innhold

Irriterende piping fra Abit KN8 Ultra

nikrus

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med at det kommer piping fra pc-en når jeg spiller spill. Dette skjer aldri ellers, som når jeg for eksempel ser på film. Jeg tror kanskje det kommer fra hovedkortet mitt, som er Abit KN8 Ultra hovedkort.

Hvordan kan jeg disable denne dritt lyden uten å åpne pc-en. Vil nemlig ikke bryte garantiforseglingen.

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er to typer pipelyder fra en PC: enten fra en høyttaler/beeper, eller resonnans i spoler.

Pip fra høyttaler/beeper er klart definerte lyder som skal fortelle at noe er galt. F.eks et monitor program som måler temperatur sier at den er over grensen.

Resonnans i spoler er som regel ganse svake og vagt definerte lyder som kommer og går avhengig av strømforbruk og tilfeldigheter. De er ufarlige.

Sjekk temperaturen når du spiller.

Lenke til kommentar

Du skal ikke se bort ifra at noe er galt med PC'en din.

Denne lyden betyr mest sannsynlig i ditt tilfelle at CPU er for varm.

Når du spiller spill må CPU yte mer, noe som igjen fører til mer varme, feilen kan og ligge på skjermkortet.

Ta PC'en med deg der du kjøpte den (slik at du ikke bryter garantien), be dem sjekke PC'en og forklar pipelyden du hører.

Vil tro at det er CPU (processor) som blir for varm, få dem til å sjekke at viftene går rundt og at det ikke er fullt av støv i kjøleribbene og ellers på dataen.

Mvh

Lenke til kommentar
Du skal ikke se bort ifra at noe er galt med PC'en din.

Denne lyden betyr mest sannsynlig i ditt tilfelle at CPU er for varm.

Når du spiller spill må CPU yte mer, noe som igjen fører til mer varme, feilen kan og ligge på skjermkortet.

Ta PC'en med deg der du kjøpte den (slik at du ikke bryter garantien), be dem sjekke PC'en og forklar pipelyden du hører.

Vil tro at det er CPU (processor) som blir for varm, få dem til å sjekke at viftene går rundt og at det ikke er fullt av støv i kjøleribbene og ellers på dataen.

Mvh

6860382[/snapback]

Joda, men jeg sitter jo å får prossesoren varm når jeg ikke spiller også. Vil kanskje til og med påstå at den er varmere når jeg driver med photoshop og nedlastning samtidig og da får jeg ingen pippelyd.

Lenke til kommentar

eventuelt så kan du først oig frems sjekke om du kjører noen overvåkningsprobgrammer. prøv også å forklar hvordan pipinga låter, det er ofte en bestemt måte den sia i fra på alt ettersom hva problemet er.

og et program som sjekker temperaturer kan også være lurt å bruke for å faktisk sjekke om det blir varmt.

dersom du ikke har kunnskaper nok til å finne ut av dette selv så er det greit å ptøve å finne ut av det føre du drar med deg maskina en plass.

Lenke til kommentar
Joda, men jeg sitter jo å får prossesoren varm når jeg ikke spiller også. Vil kanskje til og med påstå at den er varmere når jeg driver med photoshop og nedlastning samtidig og da får jeg ingen pippelyd.

6867556[/snapback]

Den blir ikke så varm med Photoshop og nedlasting. Spill derimot gir kraftigere belastning både av CPU og GPU med derpå følgende varmeutvikling.

EDIT:

Hva med en beskrivelse av pipelyden?

Endret av PerB
Lenke til kommentar
EDIT:

Hva med en beskrivelse av pipelyden?

6867675[/snapback]

Med det mener jeg at det kommer veldig høy irriterende pipping som starter høyt, så lavt, så høyt også lavt igjen osv.

Jeg har ingen form for overvåknings program, og jeg føler meg rimelig sikker på PC kunnskapene mine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...