Gå til innhold

Trygt å reise til Russland ?

Anbefalte innlegg

Hehe, ja sant.

Da jeg var i italia, vinterferie 2006 med en venn, jeg leste om alt skremselspropaganda, sånne om mafia, kriminelle, lommetyver osv...men da jeg var der 1 uke, var alt trygt som engler rundt meg, ingenting skjedde noe. Vi kunne rusle hvor som helst alene uten å være redde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fordi frykt-saker selger bedre enn glad-saker. Poenget med de fleste store avisene er ikke å opplyse folket, det er å tjene penger.

6906274[/snapback]

Skyggesiden av kapitalismen forkjemperne for kapitalisme og privatisering her inne ofte glemmer. Nei da, alt er så rosenrødt. Ingen skjeletter i vårt skap. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Avisene selger gladelig bestemora si for å øke opplagstallene. Men hva er alternativet? Å trykke stoff som nesten ingen gidder å lese? Jeg savner personlig aviser som tør å "oppdra" sine lesere istedet for å "tilpasse seg lesernes intellektuelle nivå" som Bla Bla's daværende redaktør Arve Solstad så treffende sa det en gang, men de er jo avhengig at leserne vil oppdras. Vi hadde ikke hatt mange aviser hvis det var et krav, og de hadde ikke hatt mange lesere.

Og hvordan ville det vært hvis vi ikke hadde kapitalisme? Ville det forandret folk flest, så de plutselig ble uinteressert i katastrofer og toppløse kjendiser? Man kunne selvsagt tenke seg at staten bestemte hva avisene skulle skrive. Slik har det vært og er det fortsatt i en del land med alternative styresett. De starter gjerne med å bestemme at avisene ikke får skrive noe stygt om staten og at de skal skrive glødende om "det store spranget" når sannheten er at folk sulter ihjel.

Det er ikke kapitalismens feil at folk flest liker best å lese tabloide møkkaaviser. Vi kan skylde på et samfunn som ikke har fokus på innbyggernes intellekt, men i hovedsak får vi ta skylden selv når vi kjøper dritten. Det går an å la være.

Den dagen folk reagerer med boikott av de veste forsidene i Bla bla og VG vil de skjønne tegninga. Men det gjør vi ikke, gjør vi? Skjønt Jan Guillou klarte å henge ut de svenske "damtidningar" så grundig den gangen han var programleder for Rekordmagasinet at folk var flau over å lese dem på bussen og salget gikk ned. Men det varte bare så lenge Guillou satte fokus på det, og så begynte folk å lese dem akkurat som før...

Beklager, dette var veldig off topic. :blush:

Geir :)

Som ikke har lest Dagbladet eller VG siden 1983... :w00t:

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Som ikke har lest Dagbladet eller VG siden 1983... :w00t:

6916344[/snapback]

Impressive. :wow:

@trådstarter.

Du burde lete etter nettsteder som omhandler reiseliv og slikt. Jeg tror de er litt mer objektive enn diverse aviser. Selvfølgelig er det kriminalitet i Russland, som i alle andre land. Sansynligheten for at noe skjer med deg mens du er i Russland er svært liten hvis du bruker sundt bondevett. Det sier seg selv at hvis du går i et eller annet skummelt smug midt på natten i Moskva, så er sjangsen for å bli ranet, voldtatt eller bortført temmeligstor i forhold til hva den er hvis du er på Den Dødeplass midt på dagen.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...