Isbilen Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 (endret) Jeg trener på Sats, og ingen økt er fullstendig uten en tur i badstuen etterpå. For min del foregår det på denne måten: Inn i badstuen, sitte der i 15 minutter, og så et minutt eller to med dusjen på det kaldeste, før jeg dusjer vanlig. Det gjør godt for kropp og sjel. Jeg er dog ingen erfaren saunist, og tenkte derfor jeg skulle opprette en tråd der folk kan dele sine tips om denne formen for livsnyteri. Veksler noen mellom badstu og kalddusj flere ganger? Har noen prøvd å slenge på en halvliter pils, eller kanskje en skvett vodka? Hvis det blir mange tips, kan det jo hende jeg legger dem til i førstepost, så får vi en guide. La svetten flomme og blodet syde - velkommen til saunatråden. Endret 13. september 2006 av Isbilen Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Jeg blir kvalm av mer enn ett minutt i badstu. Mulig det er noe gale med meg. Liker ikke varme sommerdager heller egentlig. Tror jeg skal flytte til finnmark. Lenke til kommentar
Knast Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Har badstu noen innvirkning på helse eller er det kun for nytelse? Lenke til kommentar
SumSar Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Du svetter vel ut avfallsstoffer, og åpner porene i badstu. Det er vel godt for kroppen. Lenke til kommentar
Killerquo Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Badstu er herlig, og særlig på vinteren kombinert med snøbad...tviler på at du klarer 15 min i badstu! Det er lenge! Men det spørs selvfølgelig hvor varmt det er. Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Badstu er ufattelig deilig på vinteren etter skiturer, eller generelt bare når du skal kose deg. Har badstu hjemme Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 jeg leste et sted at badstu etter kondisjonsøkt økte forbrenningseffekten fra økten med x prosen, mener det var snakk om så mye som 20%. Jeg får ikke håpe det stemmer, da det ikke hjelper spesielt på å gå opp i vekt. Uansett, så er badstu super digg, men jeg har det handikappet at jeg trenger en vannflaske med meg inn. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. september 2006 Forfatter Del Skrevet 14. september 2006 Badstu er herlig, og særlig på vinteren kombinert med snøbad...tviler på at du klarer 15 min i badstu! Det er lenge! Men det spørs selvfølgelig hvor varmt det er. 6862672[/snapback] Femten minutter i badstu er standard, alle sauna-timeglass jeg har sett tømmes på den tiden. Lathorv: Ja, helsevirkende effekt har badstu absolutt. Ikke bare de tingene som tidligere ble nevnt her, men også kanskje den viktigste: Mikroorganismer består som kjent av kun ganske få celler, og har derfor meget begrensede muligheter for å ventilere bort overflødig varme. Dette gjør at mange kjipe bakterier dør av varmen. Enda noen tar repern av overgangen fra veldig varmt til veldig kaldt. De som overlever, får likevel evnen til å spre seg kraftig nedsatt. Dessuten tyder mye på at den midlertidig økte kroppstemperaturen stimulerer immunforsvaret. Til slutt settes det fart på blodsirkulasjonen. Jeg fant en fin side her: http://www.falconblanco.com/health/ozone/steam.htm Lenke til kommentar
joku Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 (endret) Bruke å vorse i sauna med noen gode kompisa av meg i Finland av å til. Rett å slett nokka av det beste som fins. Og værfall med en snøbad også. I finland bruker vi å sitte par tima i badstua, men det er selføgelig med liten avkjøling i mellom. Det er så avslappende. Endret 14. september 2006 av joku Lenke til kommentar
Sigga Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Har badstu i kjelleren, deilig å sitte der om vinteren, gjerne etter en lengre skitur. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå