Gå til innhold

Fjerne vifte på 180W PSU

Gega

Anbefalte innlegg

Hva tror dere om det..lar det seg gjøre...

Jeg holder på med et prosjekt hvor jeg skal få pc så liten som mulig..Micro ATX.. Og så stille som det overhode er mulig..CPU viften og skjermkortviften skal senkes ned til 5v. HD slal legges i drevramme fra microplex..Men så er det PSU...KAN jeg fjerne viften uten at den koker opp??

I kassen skal det være.

P-4 1800mhz Boxed

1024mb DDR ram

1stk 80bg Hd

1stk Brenner

1stk Cd-rom

Geforce3 ti200

Audigy lydkort

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, slike strømforsyninger er avhengige av aktiv kjøling. Dette fordi de er så kompakt oppbygd og istand til å levere store strømmer.

De utvikler mye varme, og vil bli overopphetet

uten vifte.

Du kan enten kjøpe en mer stillegående vifte eller montere viftetermostat (om det ikke allerede finnes en slik) Eller se hvor langt du kan gå ned i omdreiningstall uten overoppheting.

Ofte er kjølingen overdimensjonert fordi maskinene skal kunne brukes i varmere strøk.

Jeg hørte om en som hadde løst dette på en annen måte. Han hadde skjøtet ledningene på de varmeproduserende komponentene og festet disse til kabinettvegg. Den store metallflaten sørget for effektiv kjøling, og vifte kunne utelates.

Lenke til kommentar

Har nå kjørt PSUen min uten vifte jeg da. Var en 250w som sitter i AOpen's HQ45. Gikk helt flott det. Er selvsagt en risk å ta, men en ny PSU koster jo bare 200kr uansett.

Når det gjelder skjermkortet så kan jeg nevne at referansekortet til Nvidia kom med kun passiv kjøling så det er ikke noe must å ha vifte på det i det hele tatt :smile:

Lenke til kommentar
Quote:

On 2001-12-13 09:18, Anders Leipsland skrev:

Har nå kjørt PSUen min uten vifte jeg da. Var en 250w som sitter i AOpen's HQ45. Gikk helt flott det. Er selvsagt en risk å ta, men en ny PSU koster jo bare 200kr uansett.

Ja, men en må vel huske på brannfaren også.

Lenke til kommentar

On 2001-12-13 09:18, Anders Leipsland skrev:

Når det gjelder skjermkortet så kan jeg nevne at referansekortet til Nvidia kom med kun passiv kjøling så det er ikke noe must å ha vifte på det i det hele tatt :)

Jaha..dette hørtes jo interessant ut...tror du det går bra å koble ut viften GTS3 ti kort...hadde jo vært deilig vist man kunne slå av alle viftene i PC-en

Lenke til kommentar

Tror noen denne vil gå uten vifte:

200W ATX (halv-gammel chieftec tror jeg)

P3 650@866 kjører uten vifte, bare med ribbe :smile:

2x256MB Winbond 2-2-2

Matrox G450DH

IBM 34GXP, 20GB

52xCDROM, Sblive, 3com-905c, floppy

Hadde vært digg å ha en "lydløs" moviebox

Lenke til kommentar

Quote:

Dollar skrev (2001-12-14 10:42):

Tror noen denne vil gå uten vifte:

200W ATX (halv-gammel chieftec tror jeg)

P3 650@866 kjører uten vifte, bare med ribbe :smile:

2x256MB Winbond 2-2-2

Matrox G450DH

IBM 34GXP, 20GB

52xCDROM, Sblive, 3com-905c, floppy

Hadde vært digg å ha en "lydløs" moviebox

Med en vifte som går på 5 volt vil du sannsynligvis ikke høre den i det hele tatt. Jeg har en maskin som ligger åpen uten kabinett, men jeg kjører likevel med 5 volt vifte i PSU. Denne sover jeg rett ved siden av og hører den knapt. Dersom du skal se film vil du ikke høre viften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...