Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvor mye strøm bruker dere?

Anbefalte innlegg

Jeg regner med alle mennesker med respekt for seg selv leser av strømmen hver måned, fører statistikker over forbruk og er veldig nyskjerrig på hvor mye strøm naboen bruker.

Hvor mye strøm brukte du i august, og hvor stor er leiligheten/huset ditt?

Forbruk i kw/h: 480

Boligtype: Nyere leilighet på ca 50kvm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forbruk siste 12 mnd ca 13600 kw/h

Men det er ikke strømprisen alene som gjør susen det er den høye nettleie.

Som oftest utgjør nettleien mere en strømmen i utgifter tidvis 2/3 av totalsummen når regninga kommer.

6866129[/snapback]

Jeg finner alltid dette litt interessant...

Hvordan kan du påstå at nettleien er dyrere enn strømmen.

Eneste muligheten for at det kan stemme er at du har en veldig god fastprisavtale på strømmen.

Oversikt over nettleien i hele landet viser faktisk at forhatte Hafslund er billigst på nettleie i Norge (hvis man ikke tenker på fylkene uten mva og forbruksavgift)

Forbruker.no: Oslo har billigst nettleie

Leilighet: 6 rom, rimelig stor.

Forbruk 17900kwh per år.

Lenke til kommentar
Forbruk siste 12 mnd ca 13600 kw/h

Men det er ikke strømprisen alene som gjør susen det er den høye nettleie.

Som oftest utgjør nettleien mere en strømmen i utgifter tidvis 2/3 av totalsummen når regninga kommer.

6866129[/snapback]

Jeg finner alltid dette litt interessant...

Hvordan kan du påstå at nettleien er dyrere enn strømmen.

Eneste muligheten for at det kan stemme er at du har en veldig god fastprisavtale på strømmen.

Oversikt over nettleien i hele landet viser faktisk at forhatte Hafslund er billigst på nettleie i Norge (hvis man ikke tenker på fylkene uten mva og forbruksavgift)

Forbruker.no: Oslo har billigst nettleie

Leilighet: 6 rom, rimelig stor.

Forbruk 17900kwh per år.

6878178[/snapback]

Hei Lomz.

Hvorfor stoler du ikke på meg, jeg vet jo hva jeg selv betaler i strøm! :cry:

Se bare her:

Og dette var en avregning jeg fant i farta, forskjellene har vært betydelig større.

Hvis du så tror jeg har manipulert dette eller annet juks og fanteri så vet ikke jeg hva som skal til.

Og igjen så snakker jeg for meg selv, har ingen anelse om hva du eller de fleste andre betaler, men som du ser er jeg ingen miljøbombe strømmessig i forbruk.

Så hvis du ikke snart stoler på meg blir jeg nødt til å gi deg ett suss og en klaps på stumpen :blush:

post-96251-1158453175_thumb.jpg

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Som du ser har jeg selvfølgelig visket ut opplysninger om kraftselskap, målernummer og personlige opplysninger, så en viss inngripelse i fakturaen er gjort men ikke av prisene.

Men hvis kraftselskap og stolpesøylegrammer av mitt forbruk siste år? er innteressante kan jo de også la seg kopiere.

Og jeg blingset på trådstart, mitt forbruk for Juli/August var på 1384 kw/h dette ifølge mine avlesermålinger som gjelder for 2 mnd av gangen.

Boareal ca 70 - 80 m2

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
Som du ser har jeg selvfølgelig visket ut opplysninger om kraftselskap, målernummer og personlige opplysninger, så en viss inngripelse i fakturaen er gjort men ikke av prisene.

Men hvis kraftselskap og stolpesøylegrammer av mitt forbruk siste år? er innteressante kan jo de også la seg kopiere.

Og jeg blingset på trådstart, mitt forbruk for Juli/August var på 1384 kw/h dette ifølge mine avlesermålinger som gjelder for 2 mnd av gangen.

Boareal ca 70 - 80 m2

6878554[/snapback]

Jeg tror deg jeg, men da må du enten bo i en av de kommunene/fylkene med dyrest nettleie eller ha en ekstra hyggelig strømpris, en av 2.

Lenke til kommentar

Boareal ca 70 - 80 m2

6878554[/snapback]

Jeg tror deg jeg, men da må du enten bo i en av de kommunene/fylkene med dyrest nettleie eller ha en ekstra hyggelig strømpris, en av 2.

6878700[/snapback]

Takker så mye.

Det jeg vet er at nettleien her hos meg har steget enormt de siste 8 - 10 år, nærmest mangedoblet, kanskje dette kan være grunnen.

Lenke til kommentar

det er STOR forskjell på å bo i oslo sentrum og å bo i nordnorge.

I oslo "leier du bare de 20meterne mellom deg naboen, mens i nordland "leier" man kanskje en km før strømmen er fraktet hjem til deg...

Vet det er tåpelig måte å si det på, men det er på en måte det som er grunden...

Bor i bodø å siste regning er delt slik.

Kraft 602

Leie 599

------------

sum 1201

altså delt 50/50 her også... ;)

Lenke til kommentar
det er STOR forskjell på å bo i oslo sentrum og å bo i nordnorge.

I oslo "leier du bare de 20meterne mellom deg  naboen, mens i nordland "leier" man kanskje en km før strømmen er fraktet hjem til deg...

Vet det er tåpelig måte å si det på, men det er på en måte det som er grunden...

Bor i bodø å siste regning er delt slik.

Kraft 602

Leie  599

------------

sum 1201

altså delt 50/50 her også... ;)

6879750[/snapback]

Ja det er riktig, det blir flere å dele kostnadene på.

Derfor er jeg imot videre kraftutbygging, kan ikke se noen som helst fordeler ved at naboelva blir lagt i rør, og hvor ble det da av det felles markedet?

Har ingen ting til overs for at elver og stryk i mitt nærmiljø blir ødelagt og strømprisen bare øker også nettleie.

Dette var ett av de momentene som gjorde at jeg stemte ved stortingsvalget i fjor høst, alternativet var ikke å stemme.

Bodø er den største byen i Nordland, og med noen større tettsteder forholdsvis nært liggende bla Fauske så det blir endel mennesker som bor forholdsvis tett i området.

Lenke til kommentar

Er vel ikke uvanlig at nettleien er høyere enn selve strømmen? Ser selv på siste regning, 697 kr i strøm, 828 i nettleie. Bor forøvrig i Tønsberg og har strømmen fra Fjordkraft

Edit: Forøvrig var forbruk siste 2 mnd på 1305 kwh. 80 kvm leilighet

Endret av tZar
Lenke til kommentar
Er vel ikke uvanlig at nettleien er høyere enn selve strømmen? Ser selv på siste regning, 697 kr i strøm, 828 i nettleie. Bor forøvrig i Tønsberg og har strømmen fra Fjordkraft

Edit: Forøvrig var forbruk siste 2 mnd på 1305 kwh. 80 kvm leilighet

6889547[/snapback]

Jeg ville anta at det kommer av at det er forskjeller i periodene, men jeg ble visst litt upopulær når jeg nektet på at nettleien var høyere enn strømprisen lenger opp her selv om de refererte fra regningene, så jeg lagde en egen tråd om dette nettopp.

Moderne Myte: Nettleien er høyere enn strømprisen

Har du noen tips til hvordan minke forbruket: Rekordhøye Strømpriser - post dine råd her!

Endret av Lomz
Lenke til kommentar

Husk at forbruksavgiften på strøm ble flyttet fra strømregningen til nettleieregningen for et par år siden. Det er noe av grunnen til den kraftige økningen i nettleie. Den andre er selvfølgelig at nettleverandøren har monopol.

Rekkehusleilighet på 85kvm

Forbruk siste 12mnd, ca 14000 kWh

Kjøpte varmepumpe i våres, så jeg satser på litt lavere forbruk i vinter.

Endret av Signatur
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...