Gå til innhold

fikk skuffende lite stipend.. noe vits i og klage?

ssswopp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er du over 18år får du stipend etter hvor mye inntekt du har.

Er du under 18 tar de skatteoppgjør fra 2004 av foreldrene dine, hvis de ikke er registrert som offentlig skillsmisse.

Er de skilt så tar de fra hun/han du bor hos.

6858847[/snapback]

Pisspreik!

Jeg er over 18 og jeg fikk ikke grunnstipend i år pga foreldrene mine tjente for mye.

Lenke til kommentar
3 450 er vell litt lite på 1 måned? :p Dekker jo så vidt bolig.

6858991[/snapback]

Meh...du har tenkt til å bo, da? Du kan ikke satse på no svære saker med den saken. Som oftest er det litt mat du kan årne i tillegg. Men husk du som regel får vann, strøm og internett inkludert til prisen av leia. Mat er ikke _så_ dyrt om du kjøper FirstPrice...og du må nok ta deg en jobb, ja.

Lenke til kommentar
Moren og faren min tjener langt over 300.000 i året betyr det at jeg aldri kan få stipend? cry.gif Vil flytte ut til neste år.

Hvis du flytter ut vil du få bortebostipend og reisestipend, men ikke noe grunnstipend eller hva det heter. Det er grunnstipendet som blir justert av inntektene til foreldrene dine.

6858708[/snapback]

KANSKJE! Det er strenge regler for dette også, som f.eks at man må bo 3 timer unna foreldre osv blablabla

Lenke til kommentar

Korleis fungerer reisestipendet, fant dette på Lånekassen sine sider:

Reisestipend

Bor du borte fra hjemstedet ditt i læretiden, kan du få reisestipend som ikke blir behovsprøvd mot inntekt og formue. Reisestipendet er et tilskudd til tre reiser tur-retur i løpet av ett år og blir regnet ut fra avstanden mellom foreldrehjemmet og skolen. Du må betale en egenandel på 970 kroner per år.

No har eg levert søknaden for dette året, som også blir mitt siste, men hadde vært artig å visst. Eg er lærling, så eg fører kjøring på skatten.

Lenke til kommentar
3 450 er vell litt lite på 1 måned? :p Dekker jo så vidt bolig.

6858991[/snapback]

Skal du bo på hotell, eller forventer du å tjene penger på å studere?

Borteboer er vel bare 3106kr eller noe? Det jeg fikk både ifjor og iår.

6859089[/snapback]

Du glemmer kanskje og regne med startstipendet. Den første måneden hvert år får man en ekstra stor utbetaling.

Lenke til kommentar
Er du over 18år får du stipend etter hvor mye inntekt du har.

Er du under 18 tar de skatteoppgjør fra 2004 av foreldrene dine, hvis de ikke er registrert som offentlig skillsmisse.

Er de skilt så tar de fra hun/han du bor hos.

6858847[/snapback]

Pisspreik!

Jeg er over 18 og jeg fikk ikke grunnstipend i år pga foreldrene mine tjente for mye.

6859013[/snapback]

En kompis av meg fikk grunnstipend 3xxxkr og fikk utbetalt 1.temin og 2.andre termins stipend sist år.

Han var 19 år da, inntekt ca: 1000kr mnd.

Foreldrene er skilte og hver av dem hadde en gjennomsnittslønn høyere enn de fleste.

Begynne å lure på hvordan lånekassen behandler saker.

Lenke til kommentar

Er du heldig med fastlegen din trenger du ikke flytte langt engang. Jeg kan gå til både pappa og mamma på 10-15 min og lever av bortebo. Får i overkant av 6000,- pr. mnd. og fikk 41 000,- i "start" stipend. (Dette går selvfølgelig til å betale leie et par måneder fremover samt studiet. (Studiet koster 78 000,-) Tilsammen (høst/vår) får jeg utbetalt 131 000,-.

Dette er stipend på 50 000,- og resten lån hvor 60% (om ikke jeg tar feil) blir gjort om til stipend etter bestått eksamen(er).

Etter leia er betalt sitter jeg igjen med rundt 2000,- pr. mnd til livsopphold, noe som er helt greit. Trenger du mer for å overleve kan du skaffe deg en liten jobb som betaler noen tusenlapper i måneden.

Burde kanskje nevne at jeg ikke tar vanlig videregående utdanning, men det ligger under "annen utdanning" på lanekassen.no.

Ta en prat med rådgivere. Ring lånekassen. Ta kontakt med legen din.

Bare å pushe på og vite akkurat hva man vil så får man trøkt penger ut av staten!

Lykke til!

Edit: Det hjelper helt klart om du skifter boadresse til din mors frem til du flytter for deg selv. Om du fortsatt ikke får mer penger kan du også ta opp studielån. (Må dessverre godkjennes av foreldre om du er under 18, men kun en underskrift som trengs. (If you catch my drift :cool: ) Anbefaler ikke dette om du bare vil ha penger til ny pc, moped, bil o.l.

Endret av MiteS
Lenke til kommentar
Er du heldig med fastlegen din trenger du ikke flytte langt engang. Jeg kan gå til både pappa og mamma på 10-15 min og lever av bortebo. Får i overkant av 6000,- pr. mnd. og fikk 41 000,- i "start" stipend. (Dette går selvfølgelig til å betale leie et par måneder fremover samt studiet. (Studiet koster 78 000,-) Tilsammen (høst/vår) får jeg utbetalt 131 000,-.

Dette er stipend på 50 000,- og resten lån hvor 60% (om ikke jeg tar feil) blir gjort om til stipend etter bestått eksamen(er).

Etter leia er betalt sitter jeg igjen med rundt 2000,- pr. mnd til livsopphold, noe som er helt greit. Trenger du mer for å overleve kan du skaffe deg en liten jobb som betaler noen tusenlapper i måneden.

Burde kanskje nevne at jeg ikke tar vanlig videregående utdanning, men det ligger under "annen utdanning" på lanekassen.no.

Ta en prat med rådgivere. Ring lånekassen. Ta kontakt med legen din.

Bare å pushe på og vite akkurat hva man vil så får man trøkt penger ut av staten!

Lykke til!

Edit: Det hjelper helt klart om du skifter boadresse til din mors frem til du flytter for deg selv. Om du fortsatt ikke får mer penger kan du også ta opp studielån. (Må dessverre godkjennes av foreldre om du er under 18, men kun en underskrift som trengs. (If you catch my drift :cool: ) Anbefaler ikke dette om du bare vil ha penger til ny pc, moped, bil o.l.

6860049[/snapback]

jævlig mye du får da.

Søstera mi som skal studere i utlandet neste år, får verken stipend eller lån :no:

Lenke til kommentar
tenkte jeg skulle sende en mail imorra og høre hva de sier..

kan jeg si at jeg bor til mora mi uten at jeg har registrert det?

eller må posten osv komme til mora mi for at jeg skal få bo der?

6871953[/snapback]

Det er hvor du er registrert som er greia.

Men skaff deg postboks i nærheten av der du virkelig bor så ordner du det meste av den delen.

Lenke til kommentar
tenkte jeg skulle sende en mail imorra og høre hva de sier..

kan jeg si at jeg bor til mora mi uten at jeg har registrert det?

eller må posten osv komme til mora mi for at jeg skal få bo der?

6871953[/snapback]

Det er hvor du er registrert som er greia.

Men skaff deg postboks i nærheten av der du virkelig bor så ordner du det meste av den delen.

6871963[/snapback]

ok :(

den siste der skjønte jeg lite av :p

tror dere jeg for mer hvis jeg sier at jeg bor annen vær uke da?

(det er dette jeg gjør)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...