Gå til innhold

Spm. Til alle som overklokker!!

DevianX

Anbefalte innlegg

Jeg har en del spørsmål ang. overklokking :D

De svarene som kommer inn, vil da være veldig nyttig for folk som ønsker å overklokke til cpu. Jeg stiller bare spørsmål om Pentium 4.

Spørsmål 1:

Vcore på cpu'en. Når jeg overklokker f.eks [email protected], har jeg volten på 1.750. Dette blir da 100% stabilt. Har kjørt Prime95 i over 24 timer. Kjører jeg den noe lavere vil den være ustabil.

Men er det farlig å kjøre på så høy volt. Har man tatt cpu'en p.g.a den volten jeg kjører på? Hva slags påvirkninger vil denne høye volten si for cpu'en etter mange mnd. på samme hastighet?

Temp: er på 46 grader etter 24 timer med Prime95.

Spørsmål 2:

Noen har fortatlt meg at det er meget farlig å kjøre en p4 på over 1.7 volt. Kan noen begunne hva ``farlig`` har å si i denne sammenhengen?

Spørsmål 3:

De som har overklokket. Hvor lenge har man kjørt systemet sitt? Da mener jeg antall dager og mnd. På overclockers.com står det hvor høyt man har klokket. Men ikke om det er 100% etter f.eks etter 4-9mnd. Det jeg vil vite, er om cpu'en forsatt er i live etter så mange mnd.

Håper noen kan svare meg på disse spørsmålene. Siden dette tror jeg de fleste lurer på!

lsvader.gif

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Divxdude på 2002-10-29 19:36 ]</font>

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Divxdude på 2002-10-29 19:40 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: Divxdude på 2002-10-29 19:41 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med volt tror jeg ikke du bør bekymre deg over - mange snakket om dette når Northwood kom men nå har den vært her i ca 10 månder og der er enda ekstremt få (om noen kjente tilfeller) av "fornuftig klokking" som har ødelagt den (med rundt 1.7v)

To andre ting du må huske - en P4 tar ikke reelt 100% av volten du gir men ca 95%, videre hvis prosessorens levetid forkortes (naturligvis) snakker man vel om fra 15 år til 3-4 år kanskje. Har selv en P3 600 som har kjørt 24/7/365 på 1GHz (995 pga sur max-fsb på hk) siden 1999. Den er like stødig som dagen jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar
Quote:

Hvis jeg overklokker, og plutselig tar cpu'en kvelden. Kan jeg da forsatt få en ny på garantien??

Trolig, det er ingen ting inne i cpu'n som husker hvilken VCore den hadde når den levde :wink: Både Intel og web-shoppen vil mistenke deg for å ha overklokket, men jeg tror ikke de gidder å prøve å bevise det.
Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-29 19:35, skrev Divxdude:

Emne: Spm. Til alle som overklokker!!

Jeg har en del spørsmål ang. overklokking
:grin:

De svarene som kommer inn, vil da være veldig nyttig for folk som ønsker å overklokke til cpu. Jeg stiller bare spørsmål om Pentium 4.

Først inviterer du absolutt alle! oss overklokkere, men så brått ekskluderer du halvparten av oss! Merkelig? :grin:

Hilsen @c-Cobr@

Lenke til kommentar

thanx! Dollar!

Jeg selv har bare p4, derfor er det uaktuelt å høre om amd! Beklager.

Jeg leste til på overclockers.com på forumet.

Jeg kommer til å overklokke når det trengs, og ikke ellers. F eks når jeg skal rippe en dvd. da trenger jeg mer cpu kraft. Da klokker jeg opp til 2.6. Da jeg er ferdig,stiller jeg den tilbake til orginal hastighet. Gidder ikke å miste en cpu!!

Takk for alle innlegg folkens!

Lenke til kommentar

Du vil nok redusere levetiden på prosessoren noe ved å overklokke og kjøre den på høyere spenning. Det som er viktig er å sørge for at den ikke blir for varm.

En moderat overklokket prosessor med skikkelig kjøling vil mest sannsynlig leve lengre enn en lik prosessor på standardhastighet med en middels god kjøling.

Alt med måte vel å merke, du kan ikke øke spenningen i det uendelige uten at prosessoren tar skade. Men med de valgene som er tilgjengelige på de fleste hovedkort i dag kombinert med god kjøling er du rimelig trygg.

Når alt kommer til at så er prosessorer produser i samme tidsrom og samme fabrikk helt identiske. F.eks. kan vi si at de nye 2.66 prosessorene er identisk med de nye 2.8 prosessorene, bortsett fra multiplikatoren på disse som er låst til 20 og 21. Det vil altså si at dersom du overklokker en 2.66 prosessor til 2.8GHz, så vil denne ha nøyaktig samme "levetid" som 2.8GHz prosessoren.

Du kan godt tenke på 2.66GHz prosessoren som en "underklokket 2.8", selv om ikke dette blir helt korrekt. En 2.8GHz prosessoren er selvfølgelig garantert å kjøre på denne hastigheten. Det vil i realiteten si at du kan være uheldig å ende opp med en 2.66 prosessore som ikke når 2.8Ghz, selv om dette er lite sannsynlig.

Lenke til kommentar

Slike svar er en drøm å få Byggeren!!

jeg kjører som sagt på [email protected] ( 100%stabilt med Prime95 etter 24timer) Kan også kjøre 2.64, men da klikker Prime etter 2-4 timer-

Volten er på 1.750. Og temp. etter 24 timer er 45-48 grader. ( dette er maks load i 24 timer )

Synes du det er forsvarlig å kjøre på denne hastighetene da?

Lenke til kommentar

For å si det slik, jeg hadde ikke satt ned hastigheten. Jeg liker å kjøre systemet til det blir ustabilt for så å sette det et lite trinn tilbake, akuratt som du har gjort.

Temperaturen din ser ut til å være fin, så jeg hadde overhode ikke bekymret meg.

En dag kan det selvfølgelig ryke, men da har jeg for en gangs skyld en lovlig grunn til å handle ny (og bedre) hardware :smile:

Lenke til kommentar

Takker og bukker!!!

Håper noen andre også har lært noe av denne tråden! jeg har hvertfall hatt veldiig stor nytte! Og vil si til Byggeren at du gjør en fantastisk innsats på forumet!

Håper at hw.no kan ta vare på alle innleggene i all framtid. siden disse er verdt mer enn gull!

Peace!!

bilde2.jpg

Hopper i gledesrus!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...