Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Treningsprogram. Noe jeg lurer på...

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å trene for 2 uker siden og da begynte jeg å trene 3 ganger i uka. Da tok jeg ALLE øvelsene som man kan ta på hverdag.. Etter at jeg har lest brosjyeren fra trim.no om kroppsbyggning vol 1 skjønner jeg at dette blir alt for mye og vil ikke ha noen effekt...

Etterhvert som jeg leser nedover i brosjyren står det at jeg et annbefalt treningsprorogram. Det står det at 12 forskjellige øvelser fordelt på 3 dager...

Det jeg da lurer på er hvor mye jeg skal bruker av krefter på øvelsene , 50 /60/70 %?? Kan jeg ta og fordele øvelsene som er på 3dag om til 2 dager? Vil jeg kunne trene ishockey 2 ganger i uka fortsatt få effekt? Hvor stor effekt vil jeg få på en måned hvis jeg spiser sunt og trener som annbefalt med GOD hvile? Vil jeg se resultater fort?

MVH HeroNotodden :love::yes:;):blush:

PS har spørt om ishockey treninga før men måtte bare høre en gang til :)

Seriøse svar :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg da lurer på er hvor mye jeg skal bruker av krefter på øvelsene , 50 /60/70 %??

Det kjem an på kva målet ditt er (styrke/volum/utholdenehet). Ved f.eks. volumtrening bør du løfte ca 6-12 reps.

Kan jeg ta og fordele øvelsene som er på 3dag om til 2 dager?

Det kan du. Men del i så fall opp etter kva muskelgruppe dei deg.

Vil jeg kunne trene ishockey 2 ganger i uka fortsatt få effekt?

Går siikkert bra det.

Lenke til kommentar

Ok, hurtigversjonen : Hvor mye du skal løfte i % av maks styrke avhenger av hvilken type trening du er ute etter.

1-5 reps eksplosiv styrke.

6-12 reps muskelbyggning.

13 -> utholdende styrke.

Øvelser du burde øve deg opp på å bli god på er basisøvelser : Markløft, Benkpress, skulderpress og knebøy. +mage og rygg.

Ja, du kan godt dele opp i en 2 split. Bruk f.eks http://www.iform.no til å sjekke ut hvordan du skal kjøre basisøvelser o.l

Tren rolig, husk, det er bedre å løfte 10 kg mindre enn å ødelegge ryggen på å løfte feil..

Lenke til kommentar
Ok, hurtigversjonen : Hvor mye du skal løfte i % av maks styrke avhenger av hvilken type trening du er ute etter.

1-5 reps eksplosiv styrke.

6-12 reps muskelbyggning.

13 -> utholdende styrke.

Øvelser du burde øve deg opp på å bli god på er basisøvelser : Markløft, Benkpress, skulderpress og knebøy. +mage og rygg.

Ja, du kan godt dele opp i en 2 split. Bruk f.eks http://www.iform.no til å sjekke ut hvordan du skal kjøre basisøvelser o.l

Tren rolig, husk, det er bedre å løfte 10 kg mindre enn å ødelegge ryggen på å løfte feil..

6866391[/snapback]

Rektig men Jeg trener Volum som jeg har skrevi over om brosjyra...

Hvor mange prosent av maks skal jeg løfte da??

Lenke til kommentar
Det jeg da lurer på er hvor mye jeg skal bruker av krefter på øvelsene , 50 /60/70 %??

Det kjem an på kva målet ditt er (styrke/volum/utholdenehet). Ved f.eks. volumtrening bør du løfte ca 6-12 reps.

Kan jeg ta og fordele øvelsene som er på 3dag om til 2 dager?

Det kan du. Men del i så fall opp etter kva muskelgruppe dei deg.

Vil jeg kunne trene ishockey 2 ganger i uka fortsatt få effekt?

Går siikkert bra det.

6866185[/snapback]

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
5 reps = Det jeg holder på med eksplosiv styrke. aka, du blir fortere sterk, men du bygger mindre muskler. 6-12 = muskelbygging (volum) så hvis du greier å løfte den 10 ganger pr. set, så er det helt passe for å si det sånn..!

6868615[/snapback]

neinei ikke sånn... det med "hvis jeg greier 10 så skal jeg ta 5" var bare et utsagn som sto i volum 1 brosjyra..

Jeg lurer på hvor mye % jeg skal yte for å få mest muskler med 4x6-8 set, reps..

50%

PS SKAL BYGGE MUSKLER!!

Lenke til kommentar
Hvorfor er du så sykelig opptatt av prosent når folk her sier at 6-12 reps er bra for volum?

6869827[/snapback]

Fordi jeg veit ikke hvor mye jeg skal ta i? Litt kjipt å ta alt for mye og ikke få noen effekt i det hele tatt... U see.. Så derfor lurer jeg det

Men jeg spurte en på en fyr på studioet og han sa maks 75%innsats..

Lenke til kommentar
50-75% Av maks, Løfter du for tungt, så er den verste bieffekten at du blir sterkere uten å få noe særlig større muskler. Jeg vil dog anbefale deg å trene basisøvelser på mellom 60-75% av maks.

6870944[/snapback]

Se der et realt svar...

Takk...

selvom jeg synes 50 %-75 % var litt lite men kroppen er jo rar så :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...