Delvis Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Hver gang maskinen starter, må den gjennom den der kontrollprosedyren. Det er noe som har oppstått de siste par ukene. Det står altså noe om at en av hardiskene(samme hver gang) må "kontrolleres for konsekvens" og så går det gjennom noe tre trinns greier. Har sett dette hendt før, men bare en gang når det skjer..ikke på nytt hver gang som nå. Kan det være noen innstilling som forårsaker dette, eller tyder det på at det er noe galt på selve disken? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 (endret) Du må i så fall kontrollere disken din så lenge du får chkdsk på hver oppstart. Disken har Backup som volumenavn og det betyr at du bruker den til det. Det kan være at skriving på disken blir ikke implementert riktig på grunn av div. årsaker eller at de er skadede sectorer på det. Du kan derfor kontrollere om disken er merket som dirty med å skrive: fsutil dirty query E: via cmd. Endret 13. september 2006 av wiberos Lenke til kommentar
tovalb Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Hadde det samme en gang på maxtordisken. Kjørte derers diagnostic-tool. fant feil som førte til RMA og ny disk. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 13. september 2006 Forfatter Del Skrevet 13. september 2006 Du må i så fall kontrollere disken din så lenge du får chkdsk på hver oppstart.Disken har Backup som volumenavn og det betyr at du bruker den til det. Det kan være at skriving på disken blir ikke implementert riktig på grunn av div. årsaker eller at de er skadede sectorer på det. Du kan derfor kontrollere om disken er merket som dirty med å skrive: fsutil dirty query E: via cmd. 6857985[/snapback] Ja.. "Volumet E er skadet" får jeg som svar Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Hvis volume er skadet vil det være på tiden å backup det du har på en frisk disk. Filene vil bli mer og mer øddelagt. det du kan gjøre i mellomtiden er å stoppe den chkdsk utførelse ved oppstart. Du må skrive chkntfs /x E: i cmd. Etter neste oppstart hvis chkdsk utføres igjen må andre commandoer skrives. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 14. september 2006 Forfatter Del Skrevet 14. september 2006 Hvis volume er skadet vil det være på tiden å backup det du har på en frisk disk. Filene vil bli mer og mer øddelagt. det du kan gjøre i mellomtiden er å stoppe den chkdsk utførelse ved oppstart. Du må skrive chkntfs /x E: i cmd. Etter neste oppstart hvis chkdsk utføres igjen må andre commandoer skrives. 6858774[/snapback] o..kay, Betyr det at det kan være en fysisk skade på selve hardisken, og at den evt bare bør skiftes ut? Eller er det noe som muligens kan bli reparert. Er det i såfall noen måte man kan finne ut hvilken skade det er, og/eller evt reparere den på? Om disken er å regne som kaputt, er det bare til å kopiere filene til et annet sted og bytte ut disken med en ny, eller kan filene være påvirket på noen måte som gjør at det kan ødelegge den friske disken man evt kopierer dem over på? Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Er det index-feil den finner? I såfall, bruker du en torrent klient mot den som ikke "setter av plass til den fila den skal laste ned på forhånd", men øker størrelsen på fila etter hvert som du laster ned? Jeg hadde store problemer med dette, og ble kvitt indexfeil og korrupte filer med å sette min torrent klient til å allokalisere plass til filen den skulle laste ned på forhånd. Se forøvrig denne tråden.... Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 14. september 2006 Forfatter Del Skrevet 14. september 2006 Er det index-feil den finner? I såfall, bruker du en torrent klient mot den som ikke "setter av plass til den fila den skal laste ned på forhånd", men øker størrelsen på fila etter hvert som du laster ned? Jeg hadde store problemer med dette, og ble kvitt indexfeil og korrupte filer med å sette min torrent klient til å allokalisere plass til filen den skulle laste ned på forhånd. Se forøvrig denne tråden.... 6860164[/snapback] Torrent klient? Nei det er nok ikke det, har aldri vært borti det torrent greiene. Om det er index feil, tja det er akkurat det jeg ikke vet da, hva slags feil det er. Skal sjekke nærmer de programmene som var nevnt i tråden der, om de kan gi svar på noe Har hvertfall kopiert det viktigste over på en annen disk nå. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Er det index-feil den finner? I såfall, bruker du en torrent klient mot den som ikke "setter av plass til den fila den skal laste ned på forhånd", men øker størrelsen på fila etter hvert som du laster ned? Jeg hadde store problemer med dette, og ble kvitt indexfeil og korrupte filer med å sette min torrent klient til å allokalisere plass til filen den skulle laste ned på forhånd. Se forøvrig denne tråden.... 6860164[/snapback] Torrent klient? Nei det er nok ikke det, har aldri vært borti det torrent greiene. Om det er index feil, tja det er akkurat det jeg ikke vet da, hva slags feil det er. Skal sjekke nærmer de programmene som var nevnt i tråden der, om de kan gi svar på noe Har hvertfall kopiert det viktigste over på en annen disk nå. 6862349[/snapback] Ettersom du har kopiert det viktigste over til en annen disk, kan du da prøve å utføre en full chkdsk med de parametere du vil (se nærmare om chkdsk). Det vil si at den vil kontrollere og reparere eller prøve å reparere. Det er de chkdsk reparasjoner som jeg var engstelig for. De kan forårsake uleselige filer etter hvilke type de er. Men med å utføre chkdsk med rep parametere vil du få en god svar på problemene. Er det mange sektorer osv som er uttakt, husk å repartitionere og formater fullt og ikke hurtig. Det er ikke sikkert noe galt "ellers"med disken din. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 14. september 2006 Forfatter Del Skrevet 14. september 2006 Kjørte full chkdsk (5 trinn?) og fikk med meg at 1 sektor var skadet. Det fortsetter med 3 trinn chkdsk etter omstart også etter dette, så da går jeg ut fra det ikke ble reparert. Fikk ikke reformatert, fordi det kommer beskjed om at den ikke kan og progr. osv må lukkes. Prøver lukke alt, men nytter ikke. Det er en brannmur og antvirus innstallert på denne disken. Bør der avinnstalleres helt først? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Vel det er riktig det at åpen files som i det tilfelle med antivirus og brannmur vil hindre å utføre en del commandoer etter fra hvor du utføre de. Det må ikke være noe som page file eller krasjdump file der heller. Som en test for å fastlå hvor alvorlig det er,( om bad sectors) deaktivere brannmur og antivirus. Om nødvendig disable services vedrørende det, fra tjenester under administrative verktøy. I tillegg kontrollere at det finnes ikke noe page file eller krasjdump filer på disken. Krasjdump kan du slette men page file må du omplassere. Deretter må du bruke ..cmd…for å utføre kontroll av disken eventuelt reparere. Riktig commando er …chkdsk e: /f /r /x. Det kan ta tid hvis disken er stor, så tenk litt før eller når du skal utføre det. Hvis det lykkes å reparere se om du finner noe som du kunne ikke kopiere tidligere og kopiere nå. Hvis det ikke blir reparert med chkdsk vil det kontrolleres ved neste omstart. At det blir utført bare i 3 trinn er merkelig men ikke umulig. Da er det nok nødvendig med formatering, og ikke minst kontroll om at det kan reparers med diagnose verktøy fra produsent. Det var det vedrørende chkdsk. Når du skal repartitionere og formatere disken din så det er nødvendig at du avinstallere alle programmer som er der, ellers du vil få mye rusk i Windows og annet unødvendig arbeid med å rense systemet. Du kan se litt igjen på alternativene du har under Diskpart når det gjelder behandling av disker hvis det er aktuelt. Uansett må du identifisere disken det gjelder og rette focus på den med … select disk ? ( ? er bokstav på disken det gjelder.). ...List disk...list partition ...list volume... gir deg en god oversikt om hva du skal jobbe med. Du kan bruke …clean commando for å fjerne info om partirioner osv.(noe som blir ellers ikke gjørt ellers) Du kan bruke …inactive.. for å sette en activ partition til ikke active. Du kan bruke …delete partition….remove letter= ? (? = bokstav på partition) Og mye annet. Skrive help i disk part og du får se alle alternativer der. Hver eneste feilmeldning du får er viktig vedrørende hva eller hvordan du skal gå videre. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 15. september 2006 Forfatter Del Skrevet 15. september 2006 ja nå avinnstallerte jeg alle programmene (antivirus, brannmur og desktop calender) som var innst. der, og fjernet alle mappene. Etter å ha kjørt full chkdsk slik du sa da, fikk jeg ikke beskjed om skadede sektorer. Og nå skjer det ikke noen chkdsk-kontroll ved oppstart lenger. En ting jeg merket, er at maskinen plutselig ble vesentlig raskere med alt som skjer etter dette. Positivt tegn? Iallefall, det er 2 mapper som ligger igjen på denne partisjonen som ikke kunne slettes. Kan det være de Page/krasjdump filene du nevnte? (Se bilde nedenfor) kan jo virke som skaden er reparert da, men bør jeg reformatere likevel? Dette er en partisjon av 3 på samme harddisk(filene ble kopiert over på en annen HD) Det er samme som C: og Recovery, Vil en formatering påvirke de andre partisjonene på samme harddisk? Er ikke sikker hvor jeg finner "diskpart" Men om jeg skal formatere, kan jeg ikke gå inn på min datamaskin, merke gjeldende partisjon og klikke "formater"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå