Gå til innhold

IB? Vanskelig? Muligheter?

kjell90

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har akkurat begynt på vg1 studiespesialisering(allmenn)

Har tenkt å gå IB de to siste årene..... Jeg bare lurte på et par ting;)

Er fagene på IB vanskelig? Matte, naturfag?

hva er nytt fra almenn?

Har teoretisk matte nå, sliter litt.... blir matta mye vanskeligere??

Hadde 4 i matte på karakterkortet på ungdomsskolen.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går siste året på IB nå og må bare si at jeg angrer litt. Fagene hadde vært greie de om vi hadde hatt flinke lærere, men når skolen lar lærere som sier "we dud" undervise på engelsk er noe galt. :(

Matte HL er noe vanskeligere enn vanlig MX matte, men går greit om læreren og deg selv gjør deres beste. For all del, unngå kjemi om du kan, er et helvette, gjelder også i stor grad for fysikk.

Mine fag:

Matte HL

Engelsk HL

Norsk HL

Fysikk SL

Kjemi SL

Historie SL

(anbefales, ville kanskje byttet kjemi med biologi)

Når det gjelder muligheter tror jeg du har like stor eller større muligheter for å komme inn på videre utdanning i Norge, men om du søker i utlandet har du en klar fordel.

Håper dette hjelper :)

Lenke til kommentar

Spørr rådgiveren på skolen din, og han vil gi deg alt du trenger av info.

Ellers så kan jeg nevne at du har eksamen vi alle fag(skriftlig) og det er bare disse karakterene som teller. Eksamen foregår som regel i Mai, og er du riktig uheldig får du eksamen på 17. Mai. Eksamens formene skiller seg også ganske mye ut fra norske eksamener, med mange forskjellige deler osv.

Karakterskalaen går forøvrig opp til 7.

Lenke til kommentar

Det er forøverig direkte feil at du har like mulighet til å utdanne deg i norge etter ib; karakterene på ib blir oversatt direkte til det vanlige systemet.

F.eks er en 4'er i ib-matte ganske godt, langt bedre enn en 4'er i vanlig, men den gir deg bare 4 poeng...

Kjenner flere skolegeni som valgte IB, for også ikke komme inn på de gode studiene i Norge ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...