tHermWoX Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Jeg kjøpte for noen år siden et asus A7V via KT133 hovedkort... Bestemte meg for å gå for den nest kraftigste CPU'en på den tiden ( AMD athlon 800 ) fordi jeg tenkte på å begynne å overklokke... Jeg driver en del med grafisk arbeide, men har aldri tatt motet til meg med å overklokke maskinen min... Nå er snart tiden inne for å kjøpe ny maskin, dersom denne ikke kan spites opp betraktelig, så jeg lurer på om noen der ute kan gi meg noen gode råd, eller en innføring, dersom dere har erfarign med dette oppsettet.. OBS! Jeg har ingen praktisk erfaring med overklokking fr før av, så svar bes om å være enkle og forståelige.. MVH H Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Du burde se om du finner en guide til overklokking av den. Kort fortalt vil guiden si noe sånnt som: 1. Ta av kjøleribba. 2. Lag 4 tynne blyant-streker oppå prosessoren der det står "L1 .::::" Slik at det ser slik ut: "L1 .IIII". 3. Sett på kjøleren igjen. 4. Still "multiplieren" eller FSB'en til ett hakk høyere i biosen eller på hovedkortet. 5. restart og se om det funker fint (gjerne med harde ytelse tester) og se at prosessoren ikke blir for varm. 6. Om det ikke funker: Still multiplieren eller FSB ned ett hakk eller spenningen opp et hakk og gå til punkt 5. 7. Du er ferdig å overklokke, gratulerer! Hastigheten på prosessoren (800MHz) er produktet av multiplieren (8) og FSB'en (100MHz) Som regel lønner det seg å ha høyest mulig FSB. Jeg tipper du får mest ut av systemet med ca disse innstillingene FSB=110MHz, Multiplier = 8 eller 8,5 og prosessorspenning = 1,85v. Da får du 880-935MHz. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Et annet alternativ er å oppgradere prosessoren. (Athlon 1400 er max på ditt hovedkort) Et tredje alternativ er å kjøpe nytt HK, prosessor, ram og kjøler. Et fjerde alternativ er å kjøpe alt nytt... Da anbefaler jeg å holde litt mer igjen på lommeboka denne gangen. Du får mye mer for pengene og holder deg mer oppdatert om du kjøper 3 PC'er til 10.000kr pr stk i løpet av tre år enn 1 PC til 30.000 nå og vente 3 år før du kjøper nytt. Lenke til kommentar
tHermWoX Skrevet 29. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2002 Takker.. Skal bli spennende å se hva jeg kan få ut av denne... Hva må jeg ha av kjøling? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå