DE1 Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 (endret) Heisann! Skal skrive en reportasje på nynorsk i skoleavisa mi. Kan noen lese korrektur på den ut i neste uke? Veldig fint om noen kan det. (Helst nynorsk-talende) Dag-Erik Endret 13. september 2006 av DE1 Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 hvorfor bruker du ikke bare word til å finne feil? Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 13. september 2006 Forfatter Del Skrevet 13. september 2006 hvorfor bruker du ikke bare word til å finne feil? 6857438[/snapback] Fordi det ikke bare er språkfeil som skal leses korrektur på..? Lenke til kommentar
ttt Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Du kan no leggje den ut her så reknar eg med at nokon ser på den. Eg sikker sjå over viss eg har tid. Er rett nok ikkje "nynorsk-talende", men skriv stort sett på nynorsk. Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 13. september 2006 Forfatter Del Skrevet 13. september 2006 (endret) Hehe, ikke vurder hva jeg har skrevet Det er teit. Språket som teller. Gjøvik: Dei to toppidrettsutøvarane Aleksander Stensrud (14) og Bjørn Emil Evensen (15) testa begge to positivt hos helsesøster Eva Bevre (?) da hun testa dei etter idrettsdag. Fredag 01.09.06 arrangerte Kopperud Skole idrettsdag for ungdomsskolen. Det var godt over 100 deltakare og været var strålende. Den 6 timer lange dagen ble delt i to ulike biter: fotball og friidrett. Sjokkert gymlærer: Det var under friidrettsdelen Christine Manum (gymlærer) fikk misstanke om litt for høye prestasjonar av unge Aleksander. – Eg så han kaste 86 meter med liten ball og 70 på slengball, forklarer ein noe sjokkert Manum. Da han løp 60 meter på 6.37 var det ikkje lenger tvil for gymlæreren. Hun tok kontakt med Torkel, inspektør for ungdomsskolen, som kom og så på Aleksander under høgdehopp. Han ble også overbevist om at her måtte det være noe galt. På dette grunnlaget sendte han Aleksander til helsesøster Eva Bevre (?) for dopingsjekk. Ikkje den einaste I løpet av denne tida hadde Bjørn Emil levert prestasjonskortet sitt og var i full gang med oppvarming til fotball. – At Bjørn Emil hoppet høgt, men at han hoppet 1 meter og 65 cm trudde eg ikkje på. Så vi let han ta et hopp for oss. Da hoppet han 1.60 og ble sendt rett til helsesøster. Fortvila rektor Rektor Tore Struksnes (?) seier at dette er svært leit. – Når eg fikk høre om disse to elevane ble eg forskrekka. At to så kloke guter i 15-årsalderen testa positivt på dopingtesta er rett og slett fortvilande, seier fortvilt rektor Tore. Brukte piller Helsesøster Eva Bevre (?) ville ikkje gå ut i media med kva slags doping det er snakk om. Men seier at det er piller. Begge to testa positivt på A prøven som ble tatt same dag. Resultata av B prøven kom i går (28.09.06) Klassekameratar uforståande Både Bjørn Emil og Aleksander går siste året på ungdomsskolen som nå har vakt oppsikt i mange medium. Det er ingen klassekameratar som vil utale seg Nektar skyld Bjørn Emil sa i går at han ikkje skjønner kvifor han er tatt for dop. – Eg stiller meg uforståande til dette. Aleksander vil ikkje uttale seg. Bilde av: Tore Struksnes (?) Torkel (?) Christine Manum Helsesøster Eva Bevre (?) Aleksander og Bjørn Emil får sprøyte La ved en i spoiler og en i word. Doping_skandale__nynorsk_.doc Endret 13. september 2006 av DE1 Lenke til kommentar
ttt Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Las fort igjennom. Eit par ting du bør sjå på: da hun testa dei etter idrettsdag.idrettsdagen Fredag 01.09.06 arrangerte Kopperud Skole idrettsdag for ungdomsskolen. Bruk gjerne "skulen" i staden for "skolen". 100 deltakare og været var strålende veret Den 6 timer lange dagen timar delt i to ulike biter: fotball og friidrett. bitar fikk misstanke om fekk ein noe sjokkert noko det være noe galt. vere var i full gang med gong ta et hopp for oss. eit Da hoppet han 1.60 og ble sendt Då hoppa eg fikk høre om disse to fekk høyre ble eg forskrekka. vart skjønner kvifor han er tatt for dop. teken Er ikkje sikkert at "rettinga" mi er heilt god. Det kan og vere at eg har oversett enkelte ting. Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 13. september 2006 Forfatter Del Skrevet 13. september 2006 Oi, tusen takk! Kjempe snilt gjort av deg! Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Noe av det som ble påpekt er vel i grunnen ting som er valgfrie, men kjør på. Merk dog at du skal kjøre linja ut. Du kan ikke skrive kvasi-bokmål i den ene setningen og fullstendig nynorsk i den andre. Hvis du skal være enda mer hardcore, bytter du ut "biter" med "bolkar". Jeg ville også kutta ut ordet "to" i denne setningen, da det er overflødig: testa begge to Mistanke skrives med en s på både nynorsk og bokmål. Så litt småplukk til: Eg så han - eg såg han Høye - høge Da - då Hun - ho Deltakare - deltakarar sendte han Aleksander til helsesøster Eva Bevre - Dette er ikke bra nynorsk. Skriv heller: "sendte han Aleksander til Eva Bevre, helsesøstra i bygda, eller noe slikt." Nynorsk liker bundne substantiver. Alt i alt, ikke ille. Du har ikke brukt noen -heit-ord, det varmer en rettskrivingskverulant. Det er sikkert litt mer enn det jeg fant på 5 min, men det får du ta på egen kappe. Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 13. september 2006 Forfatter Del Skrevet 13. september 2006 Heh, tusen takk for god hjelp både Isbilen og ttt. - Dere har vært til kjempe god hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå