Gå til innhold

Et potensielt blinkskudd?

jpuma76

Anbefalte innlegg

Har hatt mitt Nikon D70s (kit) i 3 uker nå og må innrømme at dette er moro. Har ikke kommet langt nok i å eksperimentere med manuelle instillinger; dette er mitt første (d)slr

Bildet er tatt ute en regntung dag, auto og uten ekstern blits.

Øvrige data: 56 mm - F/6.3 - 1/160s

Det som er interessant for meg er konkret er hvordan bildet, ved valg av manuelle instillinger, kunne blitt bedre. Og evnt hva jeg burde valgt (av instillinger). Forutsetter det i det hele tatt er mulig å si noe om dette ;)

post-52487-1158168114_thumb.jpg

EDIT: Tanken bak bildet er kontraster; vannkopp-befengt, men glad gutt bak malingsavskallet gjerde.

Endret av jpuma76
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, dødsbra syntes jeg, et bilde man legger merke til.

Kan ikke si hvordan innstillingene på kameraet kunne vært bedre. Hvis jeg SKAL pirke - dette er altså ikke noe jeg synes er mangler ved bildet, bare tanker om andre ting som kunne gjort seg - er det heller på komposisjonen og lyset.

Den røde veggen/døra ble ganske dominerende, slår nesten i øynene. Kul effekt, men er ikke helt sikker på om det trekker i samme retning som barnet og ansiktsuttrykket? Hvordan ville bildet blitt som portrett, altså stilt i høyden så ansiktet fikk en større andel av bildeflaten? Eller å stått lenger unna, fått med litt av halsen eller overkroppen, kanskje hånden som åpner døra? Eller hatt hele det røde også i fokus, så litt av teksturen i treverket kunne dempet det litt (da snakker vi jo om kamerainnsitllinger: høy, høy blenderverdi, hvis det er lys nok til å fange øyeblikket da)? Stripen med ansiktet kunne kanskje også havnet litt mer til venstre for sentrum hvis du kappet litt av treverket på venstre side.

Dessuten var lyset muligens litt flatt, men barn sitter jo ikke stille, så det er jo ikke det sånt man kan velge og vrake med. Lurer på om det hadde blitt tøft hvis rommet bak døra og gutten var i mørke, men en lysstripe inn som bare skinte på nok av ansiktet til å beholde uttrykket. Oh well, funker uansett bra som det er.

(Kan barn med vannkopper være ute på regntunge dager?)

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Fin skarphet og bra uttrykk på ungen som kommer godt med.

Tok meg friheten til å legge på litt smartsharpen i Photoshop, for å gjøre øyet enda bedre. Håper det ikke gjorde noe.

(Det ble noe feil med bildet da jeg lastet det opp.)

6857810[/snapback]

Ikke helt velykket den smartsharpen, refleksene fra øynene ble mer tydelig. Her passet det bedre med et lite bløtere øye som i orginalen etter min mening.

Lenke til kommentar

Fine farger, likte den sterke rødfargen som gjør at bildet blir kontrastfylt. Ansiktsuttrykket til den lille krabaten formidler en glede og oppstemthet som er alldeles nydelig fanget opp. Dette er etter min mening et av det aller beste bildet som ligger inne her innenfor denne kategorien!

Endret av Autoxave
Lenke til kommentar

Takker så mye for all tilbakemelding!

Jeg koste meg med forumet her i 2 måneder før jeg valgte kamera og da er det ekstra hyggelig å få mye positiv og ikke minst konstruktiv kritikk. Thumbs up! Selv syntes jeg bildet er meget bra, men som både fotograf og far til barnet er jeg vel så langt unna objektiv som det kan komme.

Onkel: Vannkopper og vannkopper. Vel. Koppene var tørket ut, men skorpene ikke falt av. Litt brutalt å holde poden inne til huden er plettfri. Eller hur?

Lenke til kommentar
Fin skarphet og bra uttrykk på ungen som kommer godt med.

Tok meg friheten til å legge på litt smartsharpen i Photoshop, for å gjøre øyet enda bedre. Håper det ikke gjorde noe.

(Det ble noe feil med bildet da jeg lastet det opp.)

6857810[/snapback]

Ikke helt velykket den smartsharpen, refleksene fra øynene ble mer tydelig. Her passet det bedre med et lite bløtere øye som i orginalen etter min mening.

6858412[/snapback]

Vel, det er en smaksak. Jeg syns det er litt penere når øyet er blankere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...