Gå til innhold

meninger om obligatorisk nynorsk?

hernil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig mener jeg det er unødvendig at det er obligatorisk. Det er mange nok som sliter med rettskriving fra før, og det blir bare værre når de må forholde seg til både nynorsk og bokmål.

Kultur-arven blir ivaretatt så lenge Hårek kommer ut :)

Lenke til kommentar

Er diskutert ein del her og her.

Eg synest du spør eit dumt spørsmål, nynorsk er som oftast sidemål, men her på vestlandet er det vanleg at bokmål er sidemål. Om du skal diskutere kor vidt det er nødvendig med sidemål så formuler deg riktig, å la nynorsken få svi for at du må lære sidemål på skulen blir feil.

Eg synest fantastisk lite synd på dei som «hater nynorsk så jævlig» (sitat frå ein tidlegare diskusjon). Ingen tar skade av å lære nynorsk, på same måte som me ikkje tar skade av å lære bokmål.

Lenke til kommentar
Er diskutert ein del her og her.

Eg synest du spør eit dumt spørsmål, nynorsk er som oftast sidemål, men her på vestlandet er det vanleg at bokmål er sidemål. Om du skal diskutere kor vidt det er nødvendig med sidemål så formuler deg riktig, å la nynorsken få svi for at du må lære sidemål på skulen blir feil.

Eg synest fantastisk lite synd på dei som «hater nynorsk så jævlig» (sitat frå ein tidlegare diskusjon). Ingen tar skade av å lære nynorsk, på same måte som me ikkje tar skade av å lære bokmål.

6857047[/snapback]

selfølgelig tar ingen skade av det, men hva er poenget. man forstår hverandre uansett.

Lenke til kommentar

Helt enig med det som står over. Når får vi egentlig bruk for det? Er det noen som noen gang utenom på skolen har brukt dette? (som bruker bokmål til vanlig selvfølgelig).

Om jeg skriver et brev til en nynorsk fyr skriver jo jeg selvfølgelig på bokmål. Samme med det muntlige. Han forstår jo alt som står der og alt jeg sier, og jeg vil jo forstå han. Det er bare ekstra jobb for elevene, la de nå heller bli skikkelig god i rettskriving på bokmål. Det er faktisk mange som har problemer med denne nynorsken, siden den er så lik bokmål blir man ofte forvirret. Jeg stemmer for at man skal holde seg til hovedmålet sitt. Nynorsk kunne vært et valgfag for de som er virkelig interesserte.

Endret av mortenmm
Lenke til kommentar

Nynorsk er unødvendig for oss med bokmål som morsmål. Jeg kommer ALDRI til noen gang å skrive nynorsk utenfor skolen, hva er poenget? Jeg kan da lese og forstå nynorsk. Ressurskrevende, det er det det er. Halvparten av klassen min på ungdomsskolen visste ikke hvor langgt man kommer på en time hvis man kjører 50 km/t. Kanskje det er lurere å bruke tiden vår på noe nyttig?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...