Jon A. Feet Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Ja, vi skal ha lan, og vil ha internett forbindelse... En kammerat av meg jobber i kommuna her (som er de eneste med bredbånd (2 mbit)). Derfor trenger vi en 300-500m lang nettverkskabel av noe slag... Den skal ligge utendørs så den må vel være skjermet? Eller må jeg ha fiber kabel for å nå så langt? Hva med en slags forsterker? Ønsker svar så fort som mulig. P.S. Jeg vil ikk eha en diskusjon om hvor langt de forskjellige når så tenk og være hlt sikker før du svarer. Lenke til kommentar
Dings Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 OK, 300-500m er langt... Kan hende det går med vanlig nettkabel (slik med RJ45 plugg i enden) men jeg tviler. Det kan evt. puttes på en eller annen forsterker (vet det finnes, men aner ikke hva elelr pris..) Fiber er sikkert en fin løsning, men tror nok det blir ganske dyrt.. Hva med tråløst? Med retningsbestemt antenne tror jeg det går fint. Mvh. Dings PS. Sikker på at det er 300-500m? Det er næmlig lengre enn man skulle trodd noen ganger.. :wink: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Vanlig Cat5 er spesifisert for et lavt pakketap (tror det var under 5%) på 100Mbit hastighet over en avstand på 100m. På 500m kan pakketapet bli en god del høyere. Jeg vil tippe ca 20-30%. Men det holder jo i lange baner så lenge det bare er 2Mbit som skal igjennom kabelen. (Kapasiteten med 30% pakketap er jo 70Mbit/s) Men det er klart jeg ikke kan garantere for dette. Du får høre med noen som har prøvd noe lignende i praksis. Lenke til kommentar
Destro Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Vil han ikke få et svakt signal da? :???: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-29 18:50, skrev Destro:Vil han ikke få et svakt signal da? :???: Jo, det er det som vil øke pakketapet såpass mye. Lenke til kommentar
Jon A. Feet Skrevet 29. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2002 Hva slike forsterkere da, har hørt om de, men jeg kan ikke finne noe sted man får tak i dem... P.S. Jeg har skrevet 300-500 fordi: Dersom vi må strekke fra kontoret til kammeraten min blir det 500m dersom vi kan strekke fra ett bygg noe nærmerre (som også er tilkoblet 2 mbit linja) blir det 300m eller mindre kanskje 150-200 hvis vi er heldige. Lenke til kommentar
Destro Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 repetere heter de men de fleste rutere og andre netverks bokser har som oftes den funksjonen inne bygd. En hub har det ikke etter det jeg vet. Lenke til kommentar
Gozzard Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Hei. Har drevet å kablet litt en del og med vanelig Kat.5 kommer du ikke noe særlig lenger en 150m. Da vil tapet i kabelen bli så stort at Hubène ikke finne hverandre. Sekv om man setter denne til 10Mbit. Se 2 muligheter. Fiber og Tråløst. Fiber er ikke så dyrt som mange tror. EN kabel på 300Meter kosta meg 2500kr. Dyrt ja men da får du 100Mbit og ikke noe tull. Neste forslag er Tråløst men dette blir sikker like dyrt da du trenger forsterker. Gå for fiber er mitt tips!! Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Cat5 garanteres under normale forhold opp til 90-100m. Om du skal presse dette opp i 300m, bør du vurdere en repeater for å forsterke signalene. Alternativer er trådløs oversendelse, eller fiber, men alt dette koster. Aner ikke om du har noen mulighet til å nå 300m, men i så fall må du legge forholdene til rette. Fuktbeskyttet kabel, og god avstand til støykilder som magnetisme, motorkurser lyskurser o.l. En gjennomsnittlig installasjon på 50m med Cat5 UTP holder ca 97% av optimal Cat5 standard. (Målt). Og her er en link: http://studorg.hiof.no/~victoru/lokalnett/kap1.htm Les "UTP & STP". [ Denne Melding var redigert av: Cerwell på 2002-10-29 19:20 ] Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-29 18:32, skrev Jon A. Feet:En kammerat av meg jobber i kommuna her (som er de eneste med bredbånd (2 mbit)).Derfor trenger vi en 300-500m lang nettverkskabel av noe slag... Jeg og en kamerat hadde en 220m lang tP kabel mellom oss, det eneste vi hadde var en Switch på den ene siden. Hvis man plasserer en switch på begge sider så vil disse fungere som signlaforsterkere. Jeg tør ikke å si om dette vil funke når det er så lang kabelstrekk det er snakk om. Går det ann å få tak i såååå lang kabel? Noe annet er jo en repeater, hvis kabelen skal strekkes igjennom en "ingenmanns" skog så kan dere jo sette opp et bilbateri med en repeater, eller? Frankie Kr.sand Seriøst, hvis det er snakk om fri luftlinje, kjøp heller trådløst, koster jo litt men hvis du regner 4000,- får du nook greit utstyr. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Ikke glem prisene på hardware, connectorer og snorer som kreves av en fiberlink, da :smile: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Switcher vi funke som repeatere. Hvis det er noen bygg i mellom så kan du spørre om å få plassere en switch der. Forøvrig er det lett å få tak i lange kabler. Spør hos en elektro-installatør eller elsktro-distributør. De får lett tak i 500m-tromler. Lenke til kommentar
mascot Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Kjøp deg en basestasjon og en USB-klient. Sett basen der hvor internetten er, og sett USB-klienten tilkoblet på en maskin som deler internett-tilknytningen videre. ORiNOCO rekker minst 250-300m uten bruk av eksterne antenner. husk fri sikt! Lenke til kommentar
Jon A. Feet Skrevet 29. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2002 Hva med stp/ftp kabel På komplett.no står det jo stp når du selecter, men ftp når du kommer inn i menyen..... UTP: Unshielded Twisted Pair (uskjermet) STP: Shielded Twisted Pair (skjermet) FTP: Foil Screened Twisted Pair (aluminiums beskyttet) P.S. Hvis vi er heldige holder det med ca. 150m Hvil noen av de overnevnte tåle mer en 100 meter. P.P.S. Den må tåle å ligge ute så da må man vel værtfall ha stp??? Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-29 19:13, skrev Destro:repetere heter de men de fleste rutere og andre netverks bokser har som oftes den funksjonen inne bygd. En hub har det ikke etter det jeg vet. En hub forsterker signalet dersom huben er drevet av ekstern strøm :smile: Ville heller brukt en cat.7 FTP kabel, de kommer dessuten på 500 m trommel :smile: Masse teknisk info finnes på http://servicelink-kabel.nexans.no [ Denne Melding var redigert av: xcomiii på 2002-10-29 23:46 ] Lenke til kommentar
Woa Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Til noe slikt ville jeg anbefale å bruke ett 10base5 thick ethernet med coaxial kabel som har en rekkevidde på 500 meter. Begrensninger vil være at du bare får 10Mbps nett men det gjør jo ingenting når man skal dele en 2Mbps netttilkobling. Ett annnet problem kan være å få tak i nettverkskort til dette men hør din lokale hardwarepusher om de ikke har noe gamle 10Mbps nettverks kort med coax tilkobling liggende. Håper dette kunne hjelpe deg litt. Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-29 19:13, skrev Destro:repetere heter de men de fleste rutere og andre netverks bokser har som oftes den funksjonen inne bygd. En hub har det ikke etter det jeg vet. Et annet navn på hub er multiport repeater, dvs en repeater med flere porter. En hub er faktisk en repeater. Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Quote: Ett annnet problem kan være å få tak i nettverkskort til dette men hør din lokale hardwarepusher om de ikke har noe gamle 10Mbps nettverks kort med coax tilkobling liggende. Jeg har massevis av 10Mbit coax/combo nettverkskort... Lenke til kommentar
kabelsatan1 Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Fiffig prosjekt, må jeg si. Hva skulle en gjort uten dette forumet Bare må pirke litt... En repeater forsterker ikke signalet, men gjenskaper det og sender det videre. Hvis den hadde forsterket det, ville den også forsterket all støyen, og det hadde blitt liten vits. Uten at jeg kom med noe særlig fornuftig innspill i kabeldebatten... Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 jeg las om noen på nettet som hadde trådløst på ganske langt strekk. Var snakk om over kilometeren. tror ikke det var så dyrt heller. Søk på trådløst nettverk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå