Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er straffen for å slå til nokon?

Piratpjokken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har ikke peiling hva straffen er...det varier nok fra hvor alvorlig det er.... Men verst av alt er at du slipper som regel greiere unna det enn å kjøre på rødt lys feks :p

Å selvforsvar...ikke engang tenk på det. Da er det nok du som forsvarer deg som får straff....man skal egentli ligge der å bli mørbanket for å ikke få straff.... utrolig idiotisk spør du meg! du blir faktisk straffet for å forsvare deg hvis du blir overfalt.(i teorien:P) det er jo veldig få som blir tatt, så jeg mener uansett det burde vært lov å forsvare seg selv hvis man kan!

Endret av sixx
Lenke til kommentar
Som tittelen sier: Hva er straffen for å slå til noken?

Hva skjer om det er i selvforsvar?

Et enkelt (hardt!) slag i trynet?

6855953[/snapback]

Du finner straffeutmålinger her:

Lovdata

Når det gjelder selvforsvar, så finner du noe i straffeloven §48:

§ 48. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget i Nødverge.

Det er Nødverge, naar en ellers strafbar Handling foretages til Afvergelse af eller Forsvar mod et retsstridigt Angreb, saafremt Handlingen ikke overskrider, hvad der fremstillede sig som fornødent hertil, og det i Betragtning af Angrebets Farlighed, Angriberens Skyld eller det angrebne Retsgode ei heller maa agtes ubetinget utilbørligt at tilføie et saa stort Onde som ved Handlingen tilsigtet.

Hvad ovenfor er bestemt om Afvergelse af retsstridigt Angreb, kommer ogsaa til Anvendelse med Hensyn til Handlinger, der foretages i Hensigt at iverksætte en lovlig Paagribelse eller hindre, at Straf- eller Varetægtsfanger rømmer.

Har nogen overskredet Grænserne for Nødverge, er han dog straffri, hvis Overskridelsen alene har fundet Sted paa Grund af en ved Angrebet fremkaldt Sindsbevægelse eller Bestyrtelse.

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke forårsaker noen skade utover øm nese, får du vel bare en bot, med mindre det er i selvforsvar. Problemet er at selvforsvar ofte bikker over i hevn, og DET blir man straffet for - selv om det selvsagt gjøres i sterk affekt og kanskje føltes som selvforsvar der og da. Det forventes liksom at man skal være i stand til der og da å avgjøre om angriperen har fått nok og ikke vil plage deg mer.

EDIT: Ser det står i loven at man skal slippe unna i slike tilfeller, men jeg har da vitterlig lest om folk som har blitt straffet for det.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Så lenge du ikke forårsaker noen skade utover øm nese, får du vel bare en bot, med mindre det er i selvforsvar. Problemet er at selvforsvar ofte bikker over i hevn, og DET blir man straffet for - selv om det selvsagt gjøres i sterk affekt og kanskje føltes som selvforsvar der og da. Det forventes liksom at man skal være i stand til der og da å avgjøre om angriperen har fått nok og ikke vil plage deg mer.

EDIT: Ser det står i loven at man skal slippe unna i slike tilfeller, men jeg har da vitterlig lest om folk som har blitt straffet for det.

6857574[/snapback]

Jeg vil tro det kreves særlige beviser, eller hva de nå kaller det, for at du skal kunne gå utover selvforsvaret pga "bestyrtelse" e.l. Hovedpoenget er jo at man bare skal uskadeliggjøre angriperen, ikke banke ham opp. :p

Lenke til kommentar

Dersom det bevises at du forsøkte å skade offeret, kan du dømmes for forsøk på legemsbeskadigelse, strl. § 229, jf. § 49. Straffutmåling er ikke matematikk, legger vekt på svært mye forskjellig ved utmålingen. Men du kan få ubetinget fengsel for et slikt forsøk, dog neppe særlig mange dagene. En vellykket(!) legemsbeskadigelse gir gjerne ca 90 dagers fengsel, hvorav deler av straffen ofte gjøres betinget.

Ett slag i ansiktet vil ofte, i mangel av bevis for skadeforsett, bare bli bedømt som legemsfornærmelse etter strl. § 228. Normalt ender slikt med et forelegg fra påtalemyndigheten som du kan velge å vedta eller ikke. Dersom du ikke vedtar det, må påtalemyndigheten avgjøre om den skal bringe deg for retten. Ofte henlegges da saken fordi politiet har mye å gjøre.

Dersom du handler i nødverge, blir du ikke straffet, jf. strl. § 48. Hvis du slo etter at offeret provoserte deg, _kan_ du gå fri dersom det kun er strl. § 228 (legemsfornærmelse) du har overtrådt, jf. § 228 tredje ledd. Det er en skjønnsmessig vurdering om du blir straffri etter denne bestemmelsen.

Merk at straff og erstatning er forskjellige ting. Selv om du ikke straffes av en eller annen grunn, kan det være at du må betale erstatning for økonomisk tap eller oppreisning for det man tidligere kalte "tort og svie", jf. skadeerstatningsloven. Hvis du handler i nødverge, er heller ikke erstatning aktuelt, jf. skl. § 1-4.

Lenke til kommentar
Ja, det er jo vist gang på gang at bevisbyrden i sivile søksmål er mye lavere enn i straffesaker, jfr. en kjent drapssakt jeg ikke husker navnet på, der fetteren ble dømt til å betale erstatning selv om han ble frikjent for selve drapet.

6864281[/snapback]

Birgitte Tengs-saken tenker du på?

Norge fikk senere pepper i Strasbourg for denne saken

http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/08/11/375682.html

Endret av Lomz
Lenke til kommentar

jeg ble slått ned for 2 år siden. ETT SLAG, knakk kjeven 3 plasser, ødelagte noe bihulegreier og diverse, legene nektet å tro på at han ikke brukte noe til å slå med :p

Uansett.. Han fikk 2måneder fengsel, men han "beviste" at jeg hadde provosert ham derfor betalte han bare 5000,- i erstatning.

Jeg fikk og 20.000kr av voldsskadeerstatningsgreiene av staten..

Skal sies at dette på ingen måte var selvforsvar.. ble vel en del strengere en hva en sikkert kan få grunnet skadene.. er så lenge siden jeg leste dommen :hmm:

Endret av Pheonix
Lenke til kommentar

Var jo en sak for en stund siden der en mann prøvde å komme seg inn til en annen mann (som hadde datteren sin i samme rom), det hele endte med at inntrengeren ble drept og det ble ikke tatt ut tiltale mot han som forsvarte seg. Sånn skal det være, mener jeg! Men det er risikabelt, juridisk sett, å forsvare seg hvis noen skal angripe deg. Det lureste er å prøve å komme seg unna uten å skade han som angriper deg.

Lenke til kommentar
Var jo en sak for en stund siden der en mann prøvde å komme seg inn til en annen mann (som hadde datteren sin i samme rom), det hele endte med at inntrengeren ble drept og det ble ikke tatt ut tiltale mot han som forsvarte seg. Sånn skal det være, mener jeg! Men det er risikabelt, juridisk sett, å forsvare seg hvis noen skal angripe deg. Det lureste er å prøve å komme seg unna uten å skade han som angriper deg.

6962827[/snapback]

Akkurat den situasjonen der var veldig klar da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...