Gå til innhold

LCD-skjerm til billedredigering

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøpe ny Skjerm (og PC) til billedredigering hjemme, og lurer i den forbindelse på om dere har noen tips å komme med.

Det jeg ser for meg er en 20" LCD med god fargegjengivelse. Jeg har egentlig satt et tak på ca 5000 kr, men vurderer jo selvsagt noe litt dyrere hvis det absolutt er verdt de ekstra kronene. Den vil nok bli lite brukt til spill, så responstid erke så viktig. Har fått det for meg at jeg -ikke- er hypp på widescreen-skjerm (er det normalt?). Har lest noen tester på hardware.no og det virker som skjermer bastert på S-IPS paneler egner seg bedre enn de basert på PN-paneler, stemmer det? Og "hvor mye" har det å si?

Så først på denne: Samsung SyncMaster 204B til ca. kr. 3650 men så kom jeg over denne: Nec MultiSync LCD2070NX som koster litt over 5000 kr, men er S-IPS og dermed kanskje bedre egnet til billedbehandling (?)

I tillegg så må jeg vel ut med ca. tusenlappen for en fargekalibrator (noe slikt som denne kanskje: ColorVision Spyder2express

Noen som har erfaring med noen av de skjermene over, eller som har andre å anbefale? Alle tips og råd mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom det er bilderedigering du skal jobbe med er det faktisk å foretrekke en godt kalibrert CRT skjerm, eller to(?).

Mange LCD- skjermer, kjenner ikke til disse to, har ikke nok kontrast å gå på til at den kan kalibreres riktig.

Jeg mener å huske at Sony har noen helt flate og svarte CRT skjermer som skal være relativt gode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...