rønning Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 (endret) Hei! Jeg sliter med å få norske tegn (æ,ø,å) til å funke når jeg kjører tekst gjennom database..Alle filene mine er lagret i UTF-8 encoding, så problemet skal ikke ligge der... All tekst som skrives rett inn i filene er ok, men det som går gjennom databsene blir rart... Endret 16. september 2006 av rønning Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Det kan jo da ha noe med at databasen f.eks. bruker latin1 som tegnsett, og da blir det krøll når du sender inn utf8. Sjekk om dette er tilfellet, så blir det litt lettere å hjelpe. Har du tilgang til databasen via PHP My Admin, MySQL Administrator eller tilsvarende, så er det enkelt å sjekke hva slags tegnsett som er i bruk på en enkelt tabell (det er viktig å sjekke en enkelt tabell, og ikke bare hva som er standard). Se etter "Collation" eller "Character Set", dette kan f.eks. være satt til "latin1_danish_ci" eller "latin1_swedish_ci". Lenke til kommentar
TehMaxIce Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 (endret) tegnsettet som er brukt både på tabellen og hver enkelt kolonne er utf_general_ci (eller noe sånt) EDIT: av rønning på annen maskin Endret 13. september 2006 av TehMaxIce Lenke til kommentar
rønning Skrevet 14. september 2006 Forfatter Del Skrevet 14. september 2006 Dette står i PHPMy Admin: MySQL-tegnsett: UTF-8 Unicode (utf8) Kollasjon av MySQL-oppkobling: utf8_unicode_ci På alle tabellene-> sammenligning: utf8_general_ci og alle feltene med tekst-> sammenligning: utf8_general_ci ser ikke hva som kan være problemet.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 (endret) Et skudd i blinde: Hva er tegnsettet satt til i HTML-koden? Jeg tenker da på dette her, som skal i <head>: <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8"> Hvis det ikke er satt noe, kanskje nettleseren bruker iso-8859-1 eller windows-1252 som standard, og dette fører til krøll. Endret 14. september 2006 av Slettet-rXRozPkg Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Dette står i PHPMy Admin: MySQL-tegnsett: UTF-8 Unicode (utf8) Kollasjon av MySQL-oppkobling: utf8_unicode_ci På alle tabellene-> sammenligning: utf8_general_ci og alle feltene med tekst-> sammenligning: utf8_general_ci ser ikke hva som kan være problemet.... 6860994[/snapback] Et skudd i blinde: Hva er tegnsettet satt til i HTML-koden?Jeg tenker da på dette her, som skal i <head>: <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8"> Hvis det ikke er satt noe, kanskje nettleseren bruker iso-8859-1 eller windows-1252 som standard, og dette fører til krøll. 6865468[/snapback] eg har samme problemet, og eg bruker de innstillingene nevnt i de to quote'ne over.. får bare '?' istedenfør 'ø', 'æ', 'å' Lenke til kommentar
rønning Skrevet 15. september 2006 Forfatter Del Skrevet 15. september 2006 Har satt charset i head ja, og alle filer er lagret i utf-8.... mariyo: akkurat samme her Lenke til kommentar
rønning Skrevet 16. september 2006 Forfatter Del Skrevet 16. september 2006 Da var problemet løst. Til dere andre som sliter med samme problem: sette følgende mysql-spørring før alle andre spørringer: mysql_query("SET NAMES utf8"); Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 ka skjer då? går det ikkje an å gjøre den permanent? Lenke til kommentar
rønning Skrevet 16. september 2006 Forfatter Del Skrevet 16. september 2006 Jeg har mysql-funksjoner i en egen klasse, så gjennom den gjør jeg det automatisk hver gang jeg kjører en MySQL spørring. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 (endret) Jeg har mysql-funksjoner i en egen klasse, så gjennom den gjør jeg det automatisk hver gang jeg kjører en MySQL spørring. 6876816[/snapback] Men det er jo fremdeles en veldig lang runde rundt grøten... Hva med å heller bytte collation i tabellen? Mine tabeller er latin1_swedish_ci, og jeg har aldri hatt problemer med æøå. PS: Husk backup først, mulig det blir krøll med tidligere data... Endret 21. september 2006 av Lurifaksen Lenke til kommentar
rønning Skrevet 22. september 2006 Forfatter Del Skrevet 22. september 2006 saken er jo at det ikke fungere uansett hva slags kollasjon jeg har satt... utf8_general_ci skal jo fungere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå