Gå til innhold

Er postens fraktsystem en stor vits ?


Anbefalte innlegg

har en todelt opplevelse med posten og systemene deres.

 

En pakke med tre telefoner fra Hong Kong brukte 4 dager eksl. helg til å komme til mitt postkontor.

En pakke sendt opp til Karasjok brukte like lang tid, personen hentet den samme dag, men i 2 dager stod den oppført som uavhentet.

6860392[/snapback]

Såpass lang tid fra Hong Kong altså, har fått levert fra england 1 dag USA 2 dager, Hong Kong 2 dager... Så til prakteksempelet Oslo ALDRI under 3 dager. Posten på sitt beste..!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Posten har monopol på små brevpostsendinger i Norge - under 250 gram, tror jeg det er. Alt annet er det konkurranse på, og har vært i flere år. Det er mange konkurrenter til Posten på pakkemarkedet i Norge (TNT, UPS, DHL + en del nasjonale). De er riktignok ikke så veldig synlige på privatmarkedet, eller levering til private, de satser på bedrifter. Om du skulle velge en av de andre, og bor i Karasjok, vil pakken likevel komme med Posten, siden TNT og andre tar imot pakken (til en høyere pris enn Posten) men sender den med Posten likevel. Det er naturligvis fordi ingen andre - slik lock-aze sier - klarer å gjøre det billigere og bedre enn Posten til Karasjok.

 

Til de som sammenligner Hong Kong - Norge og internt i Norge: Det kommer an på hva man betaler for. Ekspressprodukter fins overalt. Men det er også mulig å bruke noen uker fra Hong Kong, dersom man betaler litt mindre. Akkurat som Posten klarer det på noen timer til Karasjok. Men da er det ikke Norgespakke vi snakker om.

Lenke til kommentar
1 januar 2007 går postens monopol ut.... Jeg tror dog ikke vi vil se ett ras av nye aktører.

6881124[/snapback]

 

Er redd du kan ha rett. Men på den annen side så må jo noen få med seg hvor mange misfornøyde posten-kunder det er i dette landet, som bare drømmer om en mer seriøs (og billigere?) aktør.

Om det så betyr at de må starte i byene først for å legge et grunnlag så får det heller være. Men jeg er hvertfall møkklei av alt som heter posten. Betalte nettopp 300,- i porto for noen dvd'er fra multicom. Det mest typiske nå hadde vel vært om de aldri kom fram eller i en million biter.

Endret av tunefish
Lenke til kommentar
1 januar 2007 går postens monopol ut.... Jeg tror dog ikke vi vil se ett ras av nye aktører.

6881124[/snapback]

 

Er redd du kan ha rett. Men på den annen side så må jo noen få med seg hvor mange misfornøyde posten-kunder det er i dette landet, som bare drømmer om en mer seriøs (og billigere?) aktør.

Om det så betyr at de må starte i byene først for å legge et grunnlag så får det heller være.

6881233[/snapback]

 

Vel..... de har jo startet. For 15-20 år siden. Det er bare det at du ikke har oppdaget det. Poenget er at det ikke er mulig å gjøre det så mye billigere enn Posten. Derfor er det ingen som har villet/kunnet gi Posten seriøs konkurranse på privatmarkedet.

Endret av perjohan
Lenke til kommentar
1 januar 2007 går postens monopol ut.... Jeg tror dog ikke vi vil se ett ras av nye aktører.

6881124[/snapback]

 

Er redd du kan ha rett. Men på den annen side så må jo noen få med seg hvor mange misfornøyde posten-kunder det er i dette landet, som bare drømmer om en mer seriøs (og billigere?) aktør.

Om det så betyr at de må starte i byene først for å legge et grunnlag så får det heller være.

6881233[/snapback]

 

Vel..... de har jo startet. For 15-20 år siden. Det er bare det at du ikke har oppdaget det. Poenget er at det ikke er mulig å gjøre det så mye billigere enn Posten. Derfor er det ingen som har villet/kunnet gi Posten seriøs konkurranse på privatmarkedet.

6882694[/snapback]

Hvem har sagt det må være billigere enn Posten? Det er en kjennsgjerning at god service og kundebehandling trekker kunder. Er man fornøyd med en tjeneste er det større sjanse for at man benytter seg av den igjen enn om man ikke er det. Nettopp det burde endel aktører benytte seg av.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri merket at pakkene min jeg har bestilltt fra flere nettbuttikker gjennom noen år nå at de har blitt stjålet eller ødelagt! Det er bare en gang, da jeg bestillte en Xbox ifra komplett, å den kom i orginalpakken for xbox uten noen annen pakke utenpå , at den pakken var litt skadet på den ene siden, men det var ikke noe skader på selve xbox'n!

 

Det må jo være noe rart med posten der du bor, når du sitter her å sier at 20 % av alt det du har bestilt i 2006 er skadet eller stjålet :hmm: Dette burde du ta opp med Posten, å gi de en liten oppstramming, eller true de med søksmål å sånt!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Jeg har aldri merket at pakkene min jeg har bestilltt fra flere nettbuttikker gjennom noen år nå at de har blitt stjålet eller ødelagt!  Det er bare en gang, da jeg bestillte en Xbox ifra komplett, å den kom i orginalpakken for xbox uten noen annen pakke utenpå , at den pakken var litt skadet på den ene siden, men det var ikke noe skader på selve xbox'n! 

 

Det må jo være noe rart med posten der du bor, når du sitter her å sier at 20 % av alt det du har bestilt i 2006 er skadet eller stjålet :hmm:  Dette burde du ta opp med Posten, å gi de en liten oppstramming, eller true de med søksmål å sånt!

6883068[/snapback]

 

 

Søksmål..?

 

Posten har en garanti/inkludert forsikring mot skade opp mot 10 000kr på vanlig Norgespakke. Servicepakke kan ha opp til 25 000kr.

Det burde holde.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri merket at pakkene min jeg har bestilltt fra flere nettbuttikker gjennom noen år nå at de har blitt stjålet eller ødelagt!  Det er bare en gang, da jeg bestillte en Xbox ifra komplett, å den kom i orginalpakken for xbox uten noen annen pakke utenpå , at den pakken var litt skadet på den ene siden, men det var ikke noe skader på selve xbox'n! 

 

Det må jo være noe rart med posten der du bor, når du sitter her å sier at 20 % av alt det du har bestilt i 2006 er skadet eller stjålet :hmm:   Dette burde du ta opp med Posten, å gi de en liten oppstramming, eller true de med søksmål å sånt!

6883068[/snapback]

 

Vel min post går vel gjennom samme sorteringsmaskin på postsorteringen i Oslo som dine gjør, forskjellen ligger vel heller i at jeg nok har litt flere pakker enn deg i omløp pr år.

Vi snakker ikke om en eller tosifret tall her skjønner du :)

 

Det er ikke erstatningen som er problem,den kommer etter en tid.

Problemet er at jeg har kunder som har satt en leveringsfrist da de er avhengig av varen, roter posten da pakken bort eller knuser den,har jeg et problem overfor kunden og det er nettop det som posten ikke dekker.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Snekker'n:

Litt OT dette, men jeg lurer veldig på om du jobber som snekker.. eller bygger PC'er? :)

(Det kan da umulig være så veldig lukrativt å bygge/selge PC'er.. kontra det å drive som snekker?).

Lenke til kommentar

Tidskritisk, ikke bruk posten...enkelt og greit.

 

DHL, Fedex, Ups, tnt osv koster litt mer, men leverer pakker kjappere OG pakkene er bedre forsikret så du kan sende verdifullt gods uten å få nærvøst sammenbrudd.

 

"Glans" historier ved bruk av feks. fedex er 3 dager fra California. Eller midt i julerushet, 3 dager fra england, posten to uker. Og det er fra bedrift til privat hvor man kan miste en dag pga. tollklarering, er evnt ett firma klarert fra før så går det enda litt kjappere. Så er omtrent så kjapt som fysisk mulig...

 

At fedex, ups og dhl er blant verdens største flyselskaper og i tillegg fortoller pakker selv forklarer vel hvorfor ting går LITT kjappere enn posten samt at transporten til og fra de store hubene rundtom i verden er noe som pågår hele døgnet i forhold til vanlig post hvor det er 9-16... :p

Lenke til kommentar

Er mange som har konkurrert med posten i mange år som tidligere sagt..men som sagt er det logistikken som svikter..

posten har et fortrinn veldig få av de andre har, nemlig at de brukte å være en statsinstitusjon.

you see; da posten var helt statseid, så MÅTTE de få posten fram til hvert eneste lille fjordhull i hele landet, uansett kostnad og forbruk..

så det sier seg jo selv at før eller siden måtte de få ganske gode rutiner, mannskap og verktøy til å få jobben gjort..

sånn funka det faktisk veldig bra i mange år, men så ble posten privatisert.

siden det ble et privat selskap, skulle posten plutselig tjene på drifta si!

men med på kjøpet fikk posten alt verktøyet, alle ansatte, alt av rutiner, et bra omdømme og lang driftstid bak seg, så de var i utgangspunktet nesten ferdig monopolisert.

ikke så dumt for posten egentlig..hadde jeg kunnet deltatt i maratonløp, bare startet over halvveis foran de andre, så hadde jeg nok skulle klart å hevde meg jeg og.. :)

same goes for telenor...tviler på at situasjonen hadde vært den samme i bredbåndsnorge om ikke telenor hadde blitt privatisert og fikk beholde alt av kobber i norge...men det er OT..

Lenke til kommentar
@Snekker'n:

Litt OT dette, men jeg lurer veldig på om du jobber som snekker.. eller bygger PC'er? :)

(Det kan da umulig være så veldig lukrativt å bygge/selge PC'er.. kontra det å drive som snekker?).

6885502[/snapback]

 

Jeg jobber som sneker ja og pc bygging er en hobby jeg ikke tjener penger på.

Det er mest for å hjelpe folk så de skal slippe å bli lurt av uvitende folk ansatt i de lokale elektrobutikkene og som enda ikke har hørt om feks Coer2 :)

Men når jeg snakker om pakker er det ikke bare pc pakker dette gjelder selv om de omtales mest her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234
Er mange som har konkurrert med posten i mange år som tidligere sagt..men som sagt er det logistikken som svikter..

posten har et fortrinn veldig få av de andre har, nemlig at de brukte å være en statsinstitusjon.

you see; da posten var helt statseid, så MÅTTE de få posten fram til hvert eneste lille fjordhull i hele landet, uansett kostnad og forbruk..

så det sier seg jo selv at før eller siden måtte de få ganske gode rutiner, mannskap og verktøy til å få jobben gjort..

sånn funka det faktisk veldig bra i mange år, men så ble posten privatisert.

siden det ble et privat selskap, skulle posten plutselig tjene på drifta si!

men med på kjøpet fikk posten alt verktøyet, alle ansatte, alt av rutiner, et bra omdømme og lang driftstid bak seg, så de var i utgangspunktet nesten ferdig monopolisert.

ikke så dumt for posten egentlig..hadde jeg kunnet deltatt i maratonløp, bare startet over halvveis foran de andre, så hadde jeg nok skulle klart å hevde meg jeg og.. :)

same goes for telenor...tviler på at situasjonen hadde vært den samme i bredbåndsnorge om ikke telenor hadde blitt privatisert og fikk beholde alt av kobber i norge...men det er OT..

6885546[/snapback]

 

You said it. Dagens (eller gårsdagens) reply uten tvil.

Lenke til kommentar
DHL, Fedex, Ups, tnt osv koster litt mer, men leverer pakker kjappere OG pakkene er bedre forsikret så du kan sende verdifullt gods uten å få nærvøst sammenbrudd.

6885534[/snapback]

 

Vel...vel.. samme tilleggsforsikring kan bedrifter tegne med alle transportører, også hos Posten. Standard erstatning ved bortkomst i transportbransjen er noen hundrelapper, også for de du nevner. Men det er altså vanlig å tegne tilleggsforsikring om man sender noe som er av verdi.

 

At fedex, ups og dhl er blant verdens største flyselskaper og i tillegg fortoller pakker selv forklarer vel hvorfor ting går LITT kjappere enn posten samt at transporten til og fra de store hubene rundtom i verden er noe som pågår hele døgnet i forhold til vanlig post hvor det er 9-16... :p

6885534[/snapback]

 

Alle store transportører, deriblant Posten fortoller selv. Alle - også Posten - jobber døgnkontinuerlig ved de store sorteringssentralene.

 

Noen gode poenger har du jo, men ikke ødelegg dem med unøyaktigheter og tull.

Lenke til kommentar

Alle store transportører, deriblant Posten fortoller selv. Alle - også Posten - jobber døgnkontinuerlig ved de store sorteringssentralene.

 

Noen gode poenger har du jo, men ikke ødelegg dem med unøyaktigheter og tull.

6896663[/snapback]

 

 

Joda, men forskjellen ligger i tiden det tar. Fikk en pakke med UPS. Import scan kl 0839. Out for Delivery kl 0840. Fortollingstid måles i minutter

Sist jeg fikk en pakke fra utlandet soom Posten fortollet, brukte de to dager og den pakken ble sendt som EMS.....

 

 

 

Ett eksempel på ekstremt bra forsendelse jeg opplevde var i Juli. Tirsdag 25 juli ble JAG sesong 1 sluppet på DVD. Jeg hadde bestilt den fra Amazon. Kl 0035 på den tirsdagen ble pakken hentet og 14 timer senere ble den levert på døra, 1500km borte!

Det bir det samme som om en pakke ble sendt fra Mandal/Lindesnes og levert i Tromsø 14timer senere.

 

I Norge bruker Posten 24 timer på noen kilometer fra sorteringsentralene til postkontora.

Lenke til kommentar
Det er mest for å hjelpe folk så de skal slippe å bli lurt av uvitende folk ansatt i de lokale elektrobutikkene og som enda ikke har hørt om feks Coer2  :)

6891202[/snapback]

Coer2?

 

Av ren nyskjerrighet: hvor mange prosent av pakkene du mottar er ødelagte eller forsvunnede. Jeg har aldri opplevd noen slike problemer med posten. Men når man bor på en slik avsidesliggende plass, så blir vel pakkene automatisk utsatt for en "bumpy ride" Du skal ikke se bort i fra at pakken din ligger i grøfta i en eller annen sving langs vårt langstragte land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...