Gå til innhold

hvorfor klarer ikke jeg og lese en bok?

dynamittharry

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fordi boka har helt feil stavelser for deg?

6856558[/snapback]

ja! som Zappza sa så har jeg faktisk lest en bok! veien til førekorte :tease:

Hva har du lært deg å føre, da?

Anyways, hva med å faktisk prøve noen spennende bøker før du sier at lesing er kjedelig. Hvis man aldri har lest en bok før man på skolen blir tvunget til å lese "Sult", ja, da skjønner jeg godt at man kan mangle leselyst. Prøv deg på en spennende, lettlest og ganske kort bok, for eksempel Engler og Demoner av Dan Brown.

Lenke til kommentar
Fordi boka har helt feil stavelser for deg?

6856558[/snapback]

ja! som Zappza sa så har jeg faktisk lest en bok! veien til førekorte :tease:

6856576[/snapback]

HAHA Samme her bare, "veien til mopedførerbeviset" elns :p

Ellers så har jeg kun lest noe få bøker, alle på under 200 sider, klarer ikke en og samme bok hvis den er lengre enn det.

Begynte en gang å lese på en bok på 600 sider, den var kjempespennende hele veien men det sa bare stopp og jeg kom ikke lengre enn rundt 300-350 sider. Prøvde en gang senere på samme bok med det stoppet på ca 250 sider.

Nei jeg klarer ikke flere sider enn det :p

Lenke til kommentar
Hva har du lært deg å føre, da?

Anyways, hva med å faktisk prøve noen spennende bøker før du sier at lesing er kjedelig. Hvis man aldri har lest en bok før man på skolen blir tvunget til å lese "Sult", ja, da skjønner jeg godt at man kan mangle leselyst. Prøv deg på en spennende, lettlest og ganske kort bok, for eksempel Engler og Demoner av Dan Brown.

6856615[/snapback]

Han leser opp til bil.

Har prøvd å prakke på han Engler og Demoner, noen bøker av Sven Hazel, men ham har feid de rett til helvette. :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Personlig så har jeg faktisk lest mer enn en bok. Hvis den er spennende forsvinner den fort på et par dager. Det kjipe er bare å "ta seg tid" til å sette seg ned å begynne å lese, når det står en PC ikke langt unna.

Lenke til kommentar
Jeg leste mye i min barndom, bl.a. Hardy-gutta, Ringens Herre og Harry Potter. Nå, klarer jeg ikke å lese en bok, jeg er for ukonsentrert, alt annet kommer i tankene mine.

Samme her.

Plutselig begynner jeg uten å være klar over det å tenke på noe helt annet, mens jeg fortsetter å lese, plutselig går det opp for meg at jeg ikke aner hva jeg har lest de siste 2-4 sidene.

Bøker er ikke noe man skal tvinge seg til å lese ferdig. Har du ikke glede av å lese er det ikke noe poeng i det. (Med mindre det er snakk om skolebøker da.)

Lenke til kommentar
Jeg leste mye i min barndom, bl.a. Hardy-gutta, Ringens Herre og Harry Potter. Nå, klarer jeg ikke å lese en bok, jeg er for ukonsentrert, alt annet kommer i tankene mine.

Samme her.

Plutselig begynner jeg uten å være klar over det å tenke på noe helt annet, mens jeg fortsetter å lese, plutselig går det opp for meg at jeg ikke aner hva jeg har lest de siste 2-4 sidene.

Bøker er ikke noe man skal tvinge seg til å lese ferdig. Har du ikke glede av å lese er det ikke noe poeng i det. (Med mindre det er snakk om skolebøker da.)

6857283[/snapback]

det var bra sakt :thumbup:

Lenke til kommentar
som topicen sier! jeg har problemer med og lese en hel bok! klarer det ikke! det er helt imulig! er det noen andre som har det sånn eller er det bare meg :hmm:

6855762[/snapback]

Noe som kan være bra fra din alder.. Hmm.. Jeg husker jeg leste Naiv Super når jeg var sånn 14år. Det er en Erlend Loe bok. Om det ikke faller i smak (eller den er for lang for deg) Så kanskje du kan like hans korte barnebøker? Det kan vel knapt kalles barnebøker. De er tidløse. Selv femtiåringer leser "Kurt quo Vadis" og de andre Kurt-bøkene. Mye mye gjemt der. Det er mye tøvete humor i Naiv Super / Kurt-bøkene. Alt fra barnehagebombe, bankebrett til Volvo.

Lenke til kommentar

En av mine søsken har lese og skrivevansker, men i voksen alder klarte hun å trene seg opp til å overkomme problemene i aller høyeste grad. Om hun kan det, kan hvem som helst lære å konsentrere seg nok til å lese en bok.

Jeg har selv vært "lesehest" siden jeg var liten, men takket være internett og all moroa en kan ha med en PC (ikke seksuell, desverre, men det kommer sikkert det og med tid og stunder *ler grovkvernet bondelatter*).

Jeg anbefaler deg å prøve bøker som faktisk fanger din interesse, f.eks. diverse fantasy genre bøker. Der er det mye rart.. jeg husker godt første gang jeg leste boken om hobbiten Bilbo. Det var mange år siden.. og den var så bra oversatt til norsk at hele eventyret sto krystallklart for meg; Jeg kunne bokstavelig talt se hva som skjedde.

Jeg har aldri lest bøkene om Harry Potter, men liker filmene, så jeg skal nok lese bøkene etterhvert (på engelsk).

Utover det leser jeg for tiden bl.a. "Snowcrash" - en av de ultimate cyberpunk bøkene. Den er veldig bra skrevet, og du får den garantert på norsk, selv om jeg leser den engelske versjonen, da jeg foretrekker å lese bøker på deres opprinnelige språk (så lenge det er et språk jeg forstår, he, he).

Du bør også prøve f.eks. "The blue nowhere", som er en "dritbra" hacker krimroman. Fiction hele veien, men forfatteren har sett for seg hvordan hacking kan i verste tilfelle utgjøre en dødelig fare. Veldig spennende bok, faktisk, selv om jeg generelt ikke er fan av krimromaner (eller TV-serier / filmer med samme tema).

"Neuromancer" er også en veldig, veldig bra bok, synes jeg. Ble helt oppslukt i den, nydelig historie.

3001 The Final Odyssey er også en fantastisk historie. Den avslutter sagaen fa 2001 og 2010. Selv en inbitt 2001 fan jeg snakket med på nettet en gang, visste ikke om boken. Jeg visste at den eksisterte, da den ligger i bokhylla mi.. :)

Av litt tyngre bøker, kan jeg nevne "Sofies verden".. låll. Av den enkle grunn at den tvinger leseren ti å tenke en god del, den er blytung for oss som ikke tenker filosofi til vanlig. Men klarer du å fordøye innholdet, er den utrolig bra! Herlig bok, rett og slett.

Ellers sliter jeg med å komme gjennom en bok om C++ og en om VB.NET (sistnevnte er lettest, selvfølgelig), men det er en annen historie.

Åsså er jeg litt påvirket av whiskeyen jeg drikker, så sorry om de ble noen typos. Who cares. Alt i beste mening!

Jeg håper virkelig du får til dette etterhvert - å lese og fullføre bøker. Det ligger en enorm skatt i den fantastiske samling bøker vi har tilgang til overalt på kloden. Teori er jo drepende kjedelig, men det finnes mange studieteknikker som du bl.a. kan lese om på nettet. Got it? Lese.. låll! ;-)

Endret av Sundiver
Lenke til kommentar

6856523[/snapback]

ganske enig der:P jeg har kun lest de fire første harry potter bøkene(den 4, var alt for feit etter min smak:P derfor gidder jeg ikke resten av bøkene...men utrolig brae bøker...) og the dirt(mötley crüe sin biografi for de som ikek visste det)

Har prøvd i ettertid å lese men glemmer alt for jeg begynner å fundere over livet å ikke fokusere på boka... har lyst å finne en bok om Mafia å sånn da(mafia filmer er jeg hvertfall stor fan av!)...noen som vet om noen gode?

Lenke til kommentar

Har selv lest samtlige bøker av harry potter. Den lengste var vel på nesten 900 sider, og jeg leste den på 2 uker kanskje, fordi det var så ufattelig spennende. Mens derimot, nå leser jeg opp til scooterlappen, og jeg har lest 20 sider på 1 måned.. Så, finner du noe du liker å lese, tror jeg du skulle greie å lese det.

Lenke til kommentar

jeg har ikke noe problem med å lese en bok hvis den er bra, og jeg ikke har noe bedre å gjøre...

Men når jeg er hjemme greier jeg ikke å lese noen bøker, aner ikke hvorfor...

Men hvis jeg skal bort, kjøre buss/bil/fly elns så kan jeg lese som bare pokkern.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Forrige boka jeg leste leste var "Engler og demoner" av Dan Brown, hadde aldri trodd jeg skulle bli så oppslukt av en bok noen gang ... Leste den ferdig på ca. 1 uke, men det var på hytta i sommerferien :p Leser veldig få bøker til vanlig, har ikke nok ork til å starte på en ny bok :roll:

Lenke til kommentar

Det er sjelden jeg klarer å lese bøker, med mindre jeg er på ferie og ikke har noe annet å gjøre. De siste bøkene jeg leste var: Nynnes Dagbok, Vince og Joy, En engel for en tiger og En Biograf om Johnny Cash(en sikkelig fin bok, leste den ut på en dag :cool: ).

Endret av kokos
Lenke til kommentar

det er vanlig de første bøkene å hvis du kan og sykle til butikken og skamslå ekspeditøren så han å resten av dem i butikken kan anmelde deg. Så kan du sitte på celle og lese bok med lyset av.

Det første du må gjøre er å gire deg opp, bli inspirelt til en spesiel bok som passer deg, så hva liker du av type humor, krim? Det greie med bøker er når de er løgne og du kjenner deg veldig igjen i dem. Da er du trollbundet til og lese i den nonstop.

Moist is an beneficial compound for human evolution (wanna read more?)

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...